Ny som klättrare 46 år

För ett och ett halvt år sen var jag (då 45 år) mycket klen och magen började hänga över bältet trots låg vikt. Tränade ingenting, satt vid en dator hela dagarna.
Längd: 180 cm
Vikt: 63 kg
Midjemått: 85 cm
Antal armhävningar: 8
Antal pullups: 2
Jag beslöt att göra något åt saken i mars 2017. Började cykla mountainbike och kände genast hur musklerna började växa och midjemåttet minskade.
I december samma år började jag styrketräna på gym. Sedan dess har jag regelbundet (flera gånger i veckan) både cyklat och styrketränat. Min status nu:
Vikt: 61 kg
Midjemått: 77 cm
Antal armhävningar: 25
Antal pullups: 8
Jag minns att jag testade klättring någon gång i gymnasiet och då låg jag långt under mina klasskamrater i prestanda pga låg muskelstyrka, benen skakade och vek sig. Så när jag för ett par veckor sen skulle testa att topprepsklättra och bouldra så trodde jag att inte att jag skulle vara särskilt bra på det. Men det var lättare än jag trodde, det var verkligen inte styrka som var begränsningen, och den som säkrade tyckte att jag hade viss talang! Så nu håller jag på och tar grönt kort.
Det skulle vara intressant att höra era kommentarer till mina fysiska förutsättningar att bli en någorlunda bra klättrare. Hörde att det är bra att ha en lätt kropp som jag, och när jag kollar på proffsen så har de nästan alltid liknande kroppsbyggnad. Är det fler här som har börjat klätta över 40 års ålder?
 
Jag ser inget i din beskrivning som säger att du inte skulle kunna bli en hyfsad klättrare, det hela hänger på hur du tränar och om du undviker skador. Åldern innebär bara att din utvecklingskurva inte blir fullt lika brant som den hade varit för 20 år sedan, det tar lite längre tid att bygga upp kroppen och du behöver längre tid för återhämtning.

Det du ska hålla utkik efter är överansträngning i händer och fingrar, det gäller alla nya klättrare oavsett ålder och brukar dyka upp efter någon eller några månader.
 
Jag tänkte att jag efter grönt kort-kursen ska gå en gruppträning på 2 timmar/vecka till att börja med och kanske utöver det bouldering en gång i veckan högst, plus styrketräning, så överträning i händer och fingrar ska det väl inte vara risk för.
 
Kul att du hittade klättringen! Jag började också sent, var 37 när jag kom igång, och är nu 44 år. Är ännu smalare än dig dock (181 cm, 56 kg), men känner igen det mesta du skriver.

Keep up the good work :)
 
Det bästa med klättringen (anser jag iallafall) är att du alltid kan utmana dig efter dina egna förutsättningar.
Ja det finns exempel på klättrare som börjat sent (bra mycket senare än du) och nått riktigt hög nivå, och om det är grader och prestationer du själv går igång på så är det bara att köra. (se upp med skador bara)

Men det är ingen skam att klättra lättare grader. Utmaningen ligger alltid i att ta sig uppför något som är svårt (eller läskigt) just för dig. Eller i att bara ha det roligt.
 
Vi har en ohälsosam ungdomskult i Sverige. Är man över tretti så ska man helst sitta hemma och sticka medan katten spinner. Själv är jag över 40 och cyklar MTB och landsvägsracer, paddlar kajak, åker rullskidor och snowboard, etc. Reaktionerna jag fått har i många fall inte varit att det verkar kul och häftigt utan snarare tugg om medelålderskris. Det bästa man kan göra är att strunta i folk och fortsätta göra det man tycker är kul. Kroppen klarar av det. 40 är ingen ålder.
 
Härligt, klättra på!
Jag har samma ålder och längd, men nästan 25 kg tyngre. Värm upp ordentligt och klättra riktigt lätta leder först i passet så du värmer upp fingerleder (och tår).

/D
 
Bloggoman: Oj, jag trodde jag hade något slags rekord i smalhet! :)

GustavOh: Jovisst är det bäst att bara jämföra sig med sig själv, till att börja med i alla fall. Samtidigt peppas jag av om jag får veta att jag har litet bättre förutsättningar än andra.

tomhylsan: Man kan ana en viss avundsjuka hos de som talar om ålderskris. Men vad menas egentligen med en ålderskris? Om man plötsligt inser att man måste ta hand om sin kropp för att inte dö av någon välfärdssjukdom när man är 58 (som min pappa gjorde) så är det ju bara positivt. Eller att man helt enkelt efter många år upptäcker hur kul och skönt det är att träna och bli stark och frisk och lättrörlig. En "kris" är det ju knappast.
 
Jag började vid 41, redan då i tyngsta laget. Har inte blivit lättare sen dess, fyller snart 65 och väger ca 95 pannor. Klättrar fortfarande med stort nöje, klagar bara på att tårna tar stryk ibland. Gläd dej åt att du har hittat en sport och en livshållning som räcker länge! Du har tid att bredda din repertoar, välkommen till tradklättringen:)
 
Bloggoman: Oj, jag trodde jag hade något slags rekord i smalhet! :)

Njae, jag har inte träffat många friska människor med lägre BMI än mig :)

Inget jag strävat efter, haft samma mått sen puberteten i stort sett, men i klättringen har det varit rätt bra för mig även om jag är lite klen från och till i vissa moves.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hentor Klättrare sökes i Stockholm Klättring allmänt 5
Skogsdjur Klättrare trollhättan/vänersborg Klättring allmänt 1
Tekku Böcker för en ovan klättrare? Klättring allmänt 16
rebecka.gullberg.9 Klättring och klättrare i Nynäshamn Klättring allmänt 1
Frigrön Er väg till den klättrare ni är idag Klättring allmänt 1
seon Hur bra klättrare behöver man bli? Klättring allmänt 7
G.S WEBTV-tips, Norges bästa klättrare Klättring allmänt 1
a.lex Klättrare i Göteborg? Klättring allmänt 4
KristianMattiasson Söker klättrare i skövde? Klättring allmänt 1
Daniel Larsson Ny klättrare! Klättring allmänt 13
wallyvirginia Vildmarksmässan, inget för klättrare? Klättring allmänt 4
peter1959 Klättrare är glömska...? Klättring allmänt 12
fredrik_ Klättring/klättrare i växjö? Klättring allmänt 3
plaskdaja Varför klättrar klättrare? Klättring allmänt 45
utemänniska Boende Teneriffa för klättrare? Klättring allmänt 1
hultis Föräldralediga klättrare i Göteborg Klättring allmänt 2
jtoyra Klättrare i sörmland, sthlm o Luleå! Klättring allmänt 2
Michel.B Forskning om att klättrare mfl saknar ämne i hjärnan? Klättring allmänt 53
Aiki-Kai Svenska klättrare räddade från Stetind Klättring allmänt 0
MIAFIA Från vandrare till klättrare... Klättring allmänt 4
MikeMike Svensk klättrare död i Slovakien Klättring allmänt 3
Buteo Klättrare sökes till Stora Sjöfallet, Gällivare Klättring allmänt 1
Ylvan Höjdrädd klättrare Klättring allmänt 23
jimisola klättrare i problem på lofoten Klättring allmänt 1
pajaflow Franska klättrare omkomna i Tibet Klättring allmänt 0
Peppe83 Uppsala klättrare!!! Klättring allmänt 3
highlandpark Klättrare läser inte Utemagasinet Klättring allmänt 16
olrijo Hur många klättrare i Sverige?! Klättring allmänt 3
utter Klättrare dödsstörtade Klättring allmänt 0
Morphaeus Klättrare i Västerås? Klättring allmänt 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...