STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det finns stugor som ägs av olika länsstyrelser, diverse fiskecamps (om jag förstått rätt, jag fiskar inte) , Låktatjokko Fjällstation tillhandahåller mat och boende (och har väl aldrig tillhört STF?). Jag kan inte tänka mig att det är reglerar i lag att enbart STF får bygga och bedriva hotell/vandrarhemsverksamhet i väglöst land så vi har nog båda möjlighet

Bra, nämn EN nyetablering de senaste 10 åren ovanför trädgränsen i väglöst land i Sverige. Som inte gjorts av myndigheterna eller samerna.
 
Frågan är förstås om det handlar om ett faktiskt eller juridiskt monopol. Att inte vem som helst får bygga nytt i Jämtlandsfjällen kan jag mycket väl tänka mig men det kan ju isåfall beror på att det är fullt. Och vem skulle vilja, när redan den befintliga verksamheten går med förlust?

Genuin konkurrens lär väl aldrig gå att uppnå, för man bygger väl inte
gärna två anläggningar jämte varandra. Jotunheimen i Norge kan tas som exempel, där Leirvassbu, Spiterstulen och Torfinsbu ligger på rätt lagom dagsavstånd från DNT-hytter (Skogadalsbøen, Glitterheim, Gjendebu). Det är väl bara Eidsbugarden som ligger nära en DNT-hytte (Fondsbu). Och den anläggningen är nog snarare ett hotell.
Likadant med Finsehytta och Finse 1222.

När jag gick i Rondane 1997 passerade jag Dørålseter där det då fanns tre (!) turisthytter, Øvre, Midtre och Nedre Dørålseter men jag undrar om mer än en finns kvar.
 
Bra, nämn EN nyetablering de senaste 10 åren ovanför trädgränsen i väglöst land i Sverige. Som inte gjorts av myndigheterna eller samerna.

Det finns gott om orter i Sverige där det inte byggts hotell under de senaste tio åren. Om ingen valt att bygga hotell/vandrarhem ovan trädgränsen behöver det inte betyda att enbart myndigheter eller samer tillåts.
 
Håller med i allt du skriver, men vill förtydliga en sak. Ja de är ideella, men de har också ett monopol. Det gör dem mycket speciella.

Skulle personligen nog snarare säga dominerande ställning eller liknande istället för monopol. Men, desto viktigare att alla som är medlemmar faktiskt använder sin rösträtt och röstar. Samt skriver motioner när det är dags.
 
Snillen spekulerar...

Går det inte att fråga någon vuxen hur det ligger till?

Kan jag och frugan ringa till nån statlig myndighet eller kungen och berätta att vi vill bygga ett vandrarhem utan restaurangdel men väl ett litet gemytligt gemensahetskök samtidigt som vi vill erbjuda ett par, tre sovsalar beroende på hur man uppfattar sitt kön eller religösa läggning eller ger blanka fn i det. Och detta i någon fjälldal utan vägkommunikation ?

Inte vet jag, jag bara undrar.

1938 när jag vandrade kring Storölvån första gången fanns inga faciliteter alls.
Nu sist jag strosade runt där fanns i alla fall en bar. Mänsklighetens framsteg, eller.

Hur går det föressten med skrivelsen till Gud Faders utsända i styrelsen för STF och dess proselyter. Många kommatecken kvar att reducera...

Skämt å sido,

Jag börjar förstå att, ska skrivelsen andas refornismens högstämda poem av konsensus lär det ta tid. Mycket lång tid.
I min värld ger man en rallarsving, kanske inte så snygg, och ger utryck för vad man tycker. Sen får man se vad som händer.
Dalta inte med räknenissarna och deras kompisar!

Gasa!
 
Artikel 82 EG
Definition på dominerande ställning

Så här säger lagen inom EU

"Med begreppet dominerande ställning i artikel
86 avses den situationen att ett företag har en
sådan ekonomisk maktställning att det får
möjlighet att hindra en effektiv konkurrens på
den relevanta marknaden genom att företagets
ställning tillåter det att i betydande omfattning
agera oberoende i förhållande till sina
konkurrenter, kunder och, i sista hand,
konsumenter."

Du verkar vilja göra juridik av frågan. Har du gjort en anmälan till vederbörlig myndighet?
 
Snillen spekulerar...

Går det inte att fråga någon vuxen hur det ligger till?

Kan jag och frugan ringa till nån statlig myndighet eller kungen och berätta att vi vill bygga ett vandrarhem utan restaurangdel men väl ett litet gemytligt gemensahetskök samtidigt som vi vill erbjuda ett par, tre sovsalar beroende på hur man uppfattar sitt kön eller religösa läggning eller ger blanka fn i det. Och detta i någon fjälldal utan vägkommunikation ?

Inte vet jag, jag bara undrar.

1938 när jag vandrade kring Storölvån första gången fanns inga faciliteter alls.
Nu sist jag strosade runt där fanns i alla fall en bar. Mänsklighetens framsteg, eller.

Hur går det föressten med skrivelsen till Gud Faders utsända i styrelsen för STF och dess proselyter. Många kommatecken kvar att reducera...

Skämt å sido,

Jag börjar förstå att, ska skrivelsen andas refornismens högstämda poem av konsensus lär det ta tid. Mycket lång tid.
I min värld ger man en rallarsving, kanske inte så snygg, och ger utryck för vad man tycker. Sen får man se vad som händer.
Dalta inte med räknenissarna och deras kompisar!

Gasa!

Frågan är huruvida det handlar om ett historiskt eller juridiskt monopol och #385 är inget svar. Vad vi alla vet är att fjällturism har bedrivits i Jämtland c:a 120 år, att STF var pionjärer på området och att flertalet anläggningar har funnits i minst 50 år, några riktigt länge. Några har brunnit och återuppbyggts, och det är tänkbart att ingen ens kommit på idén att begära tillstånd för konkurrerande verksamhet, eftersom stugnätet och trafiken redan är täta nog.

Jag trodde nyss att det inte fanns plats för fler stuglägen men STF vill faktiskt anlägga fler stugor (tre OJMR) för att korta etapperna på Jämtlandstriangeln (av vilka mig veterligt ingen är ens 20 km). Man månar tydligen om (oss?) äldre; själv fyller jag 75 i sommar och kanske inte har så många vandringsår kvar, men jag kommer nog då att resignera och inte propsa på att något nytt byggs för min skull.

Det kan nämligen ifrågasättas om området klarar så mycket fler turister. Handölsdalens sameby har t ex krävt att Blåhammarens fjällstation, liksom leden mot norska gränsen, läggs ned; det ska överhuvudtaget inte finnas anlagda rundturer, trianglar, etc. eftersom det försvårar för renarna.

Man vill även ta bort leden mellan Snasahögarnas raststuga och Ulvåtjärn, vad nu det ska tjäna till. För oss som går med tält är leden Enafors-Ulvåtjärn en naturlig inkörsport, och inga vana vandrare kan låta sig hindras av att denna sista lätta del avmarkeras.

Man kräver t o m att omarkerade leder ska avlägsnas från kartan! Och, trumvirvel, väck med Storulvån (som ligger på mark ägd av STF), eller "flytta" den till Handöl. Ja, vägen till Storulvån ska förstås också läggas ned. Hur, vet jag inte riktigt. Bomväg? Eller kanske som i min hemstad Linköping där man en gång sprängde bort en idyllisk cykelväg mellan kyrkbyarna Slaka och Skeda, antagligen i samband med att området blev naturreservat.

Ska bli intressant att se hur den diskssionen utvecklar sig.
 
Det är som politiken i allmänhet...

STF vill numera tjäna pengar och muta in fjällen, och struntar i traditionen.

Samerna vill stänga ute alla andra och sen få bidrag från staten.

Kommunerna vill ta in så mkt pengar dom kan från turister, avgifter här och där för saker som borde vara gratis. Skidspår, skoterleder, osv.

Själv så vill jag ta mig runt och campa gratis och uppleva naturen utan att betala, enligt allemansrätten.
 
Det är som politiken i allmänhet...

STF vill numera tjäna pengar och muta in fjällen, och struntar i traditionen.

Samerna vill stänga ute alla andra och sen få bidrag från staten.

Kommunerna vill ta in så mkt pengar dom kan från turister, avgifter här och där för saker som borde vara gratis. Skidspår, skoterleder, osv.

Själv så vill jag ta mig runt och campa gratis och uppleva naturen utan att betala, enligt allemansrätten.


STF är ingen person. Endast personer tjänar pengar, och i detta fall handlar det om löner och arvoden. STF AB går med förlust, men föreningen har en hel del inkomster, vartill (antar jag) medldemsavgifterna ger ett starkt bidrag. STF redovisade iaf 2017 ett överskott på 9 miljoner, inte mycket sett till omsättningen. Och allt återgick till verksamheten eftersom det inte hade någon annanstans att ta vägen.

Vad du menar med "traditionen" är inte precis klart, men det låter ju bra. Tråden handlar om Sylstationens återgång till den traditionella fjällstationsstandarden med serverat kvällsmål. Att man pläderar för ytterligare ett par, tre, fjällstugor (knappast särskilt lönande anläggningar!) beror nog på missriktad omsorg om tillgängligheten. Även om fjällvandring inte är särskilt krävande är det inte riktigt var mans sak och så får det gärna förbli, eftersom varken naturen eller rennäringen ens idag riktigt håller för den stora anstormningen under säsong.

Än värre är att man vill anlägga led genom Tronddalen, kanske för att få en direkt förbindelse mellan Ljungdalen och Vålåstugan (men det blir väl en rätt lång etapp?). Det är viktigt att behålla områden utan tillrättaläggning, så även i ex.vis Arjeplogsfjällen och det inre av Vindelfjällen.

Den här artikeln publicerades 2015, vet ej vad som hänt sen dess. Totalt tillträdesförbud under maj vore kanske en bra idé?

https://www.op.se/artikel/are/nytt-forsok-gors-med-att-stanga-vagen-till-storulvan
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...