Svenskar i dykolycka i Norge

Vidarebefodrar

Följande inlägg är hämtat från newsgroupen swenet.fritid.sportdykning


Hej på er,
tänkte bara lämna lite info om det senaste tillbudet (i Norge). Pratade med en kompis som var en av de inblandade igår. I korta drag är det följande
som hänt.
En av dykarna har under dyket av för mig okänd anledning drabbats av panik
och gått till ytan alldeles för fort. På ytan har han sedan panikat ännu mer och gjort en del saker som var... mindre bra. Däribland antagligen stängt av kranen, dumpat västen till max. Detta resulterade givetvis i att dykaren
sjönk hårt. Han lyckades pricka min kompis med parkamrat på 21 m djup. Vid detta tillfälle var dykaren medvetslös och blödde ur näsa och mun. Det dykparet som s.a.s. "tog emot" honom där nere insåg allvaret och påbörjade en uppstigning (dumpade bälten?) till ytan. Denna uppstigning gick av naturliga skäl för fort och väl på ytan väntade ett ca 75 m ytsim. Därefter transport till Bergens örlogsbas. Samtliga tre dykare trycktes i kammare under natten. Dykaren som panikade var naturligt nog den som var värst tilltygad med misstänkt mindre lungbristningsskada. De andra två visade inga symptom och är dyk-klara 24 h senare. Jag reserverar mig för ev. missuppfattningar och felaktigheter i ovan
berättelse. Men det är med stor lättnad som jag konstaterar att inte även detta tillbud resulterade i samma ofattbara tragedi som den för ett par veckor sedan. Snälla, låt oss lära oss av det som händer och TÄNK innan
och under det vi dyker!!!
Vi som utbildar kan inte nog poängtera vikten av att dyka som man är utbildad och har erfarenhet för. Och f.f.a. låt inte slarv och nonchalans riskera våra liv.
Tack för ordet,
M.v.h.
Emil
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.