Integrerade vikter

Är på gång att köpa ny väst och funderar på att ha integrerade vikter i stället för viktbälte. Någon som vet någon nackdel med detta förutom att västen kan bli väldigt tung vid dyk med torrdräkt?

/Anders
 
Integrerat, + och -

Har dykt med integrerade vikter i västen ca 1 år.
Mycket skönare än viktbälte tycker jag.
Använder iofs inte mer än 8 kilo när jag har torrdräkten men den enda nackdelen jag ser är att luftpaketet blir tungt att flytta runt.

Ur säkerhets synpunkt finns det däremot fler aspekter.
Behöver du ta av dig luftpaketet under vattnet sticker du som en kork till ytan. Risken att hamna i en sådan situation styrs ju mycket av vart/hur du dyker
Har du mycket vikter blir flytkraften i västen kanske negativ, en dykkompis hade det problemet och det var på väg att bli dyrt.

Ett alternativ, som jag själv är inne på, är att sätta en enkilos på varje ben för att 1. få ner tyngdpunkten längre på kroppen. 2. mer flytkraft i västen.

Hoppas att detta gav något.

/Micke
 
Flaskpaketet blir mäkta tungt och det känns mindre säkert än separat viktbälte tycker jag. Lite skönare att dyka med men jag väljer hellre ett bälte med blyhagel.Sådetså /Ola
 
säkerhet

jag har både integrerat i västen (2*2Kg) och 4*1Kg i viktbälte och eftersom jag är lätt i benen har jag 0.5 Kg på varje ben (trots våtdräkt).

vad som man bör tänka på rent säkerhetsmässigt är att det som finns i västen skall vara dumpbart dvs att man precis som viktbältet kan göra sig av med denna extravikt i händelse av en olycka.
om man inte kan dumpa vikterna kan det ju kosta en livet !

dyk SAFE
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.