Undervattens kamera???

Hej
Tänkte köpa mig en undervattens kamera, vet dock inget om vilka modeller som är bra och prisvärda. Är därför tacksam för tips.
 
Vad för sorts fotografering?

Har ingen som helst erfarenhet mer än ett dyk med en Sea&Sea. Inte imponerad. Däremot så har en dykpolare till mig skaffat en Sony digitalkamera med undervattenshus, resultatet var förvånande bra.
Man kan ta kortare filmer med den också.
11 000 ink undervattenhus går det loss på.
Lätt och smidig och billig eftersom du slipper framkallning och den går även att använda på land.

Fast är det proffesionell fotografering du är ute efter så är det nog inget alternativ.

Hoppas detta ger nått
/Micke
 
För att spinna vidare

Är det någon som använt Canon Digital Ixus 300 med undervattenshus ??
Den går på Ca. 8 000 med undervattenshus.
Funderar på att köpa en och då kan det vara kul att se om nån har bra/dåliga erfarenheter.

/Micke
 
Digitalkamera

Digitalkamera låter ju som ett intressant alternativ. Skall själv ner till Röda Havet i november och tänkte köpa kamera innan dess. Mina farhågor avseende digitalkameran är framförallt blixten. Under vilka förhållanden var fotona tagna? Nära motivet och på grunt djup?
 
Vanlig/Digital?

Är du ute efter en vanlig kamera får du hosta fram bra mycket med stålar. Har själv en Nikonos 5:a
som jag kan erfara är en kanon fin kamera! Har tagit åtskilliga bilder med gott resultat bla i sveriges mörka vatten och i de tropiska turkos blå haven.
Nikonos 5:a kostar med blixt och blixt arm minst 25000sek, det blir dock mycket billigare om du kan handla i tex Singapor ca 50% närmare bestämt.Köper du en Nikonos 5:a så kan jag gå i borgen för att du har en otroligt fin och robust kamera som passar alla typer av äventyr.Köp inte någon av föregångarna III:an eller IV:an, de saknar den finurliga TTL tekniken som är oumbärlig i UV-miljö.
+ Bra optik
+ TTL teknik
+ Massor av tillbehör
+ Kamera hus i metall
+ Vattentät till 50 meter
- Vikten (spelar ingen roll i vatten)
- Dyr

Är du nu inte stenrik men vill ändå sattsa lite, och kanske på något nytt så är SONYS digitala DSC-P1 en bra investering. Den använder 3.3 mega pixels vilket är
ett krav om du vill ha dina bilder som pappers kopior med bra kvalitet En stor fördel är att du kan se kortet/bilden direkt i UV-huset när du tar kortet. UV-huset som är litet och kompakt väger knappt ingen ting. DSC-1:an kostar med UV-hus, 128meg kort ca 15000sek vilket är billigt i gemförelse med Nikonos 5:an
+ 3.3 mega pixels
+ Vikten
+ Priset
+ Kan även göra korta filmsnuttar
- Ingen TTL teknik
- Vattentät till 30 meter
- Kort standbytid med displayen påslagen
Vad du än väljer om du köper någon av ovanstående kommer du att bli nöjd!
MVH anthon
 
Wetpixel

http://www.wetpixel.com/ kan man hitta lite bilder tagna med olika digitalkameror under vattnet.

Jag har själv en Sony DSC-P1 med Marine Pack (vattentätt till 30m) men har bara fotograferat precis under ytan utan blixt. Men jag kan tänka mig att blixten får svårt att lysa upp några större avstånd. Blixtarna i de små digitalkompaktkamerorna är ju ganska klena.
Till Sony finns det ett tillbehör som är någon typ av belysning, men jag vet inte särskilt mycket om det.

Mvh Erik
 
SONY DSC-P1

Eftersom jag inte har professionella syften för min uv fotografering låter ditt förslag som en utmärkt idé.
Kollade på kameran i fråga och den ser ju otroligt smidig ut. Tack för tipset.

/Fredde
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Morkass Snygga undervattens scener! Dykning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...