avvägning...

Jag undrar om nån har ett bra argument för att inte avväga sig delvis med västen när man använder torrdräkt.
Jag vet att man kan se det som att man har för mycket bly på sig men samtidigt gillar jag att kunna bli lite tung på botten om man ska pyssla med något där.
Nu pratar jag inte 10 kilo för mycket bly, utan att använda typ 8 kilo när jag normalt bara behöver dryga 6.

Kompensera med dräkten hör jag dig tänka men en massa överflödig luft i dräkten är inte kul.

Några nackdelar som finns med att använda västen samtidigt som dräkten borde kunna vara:

Avväga sig med både väst och dräkt ger ju onekligen mer att tänka på. Dels se till att dräkten inte squeezar och dels själva avvägningen med västen. Mer å tänka på -större risk för misstag.

Man har lite mindre lyftkraftsreserv (t.ex. om det skulle gå hål på dräkten) därför att en del av västens luft redan bär lite av viktbältet. Men samtidigt kan man ju alltid dumpa viktbältet, även om det alltid är vanskligt.

Vattenmotståndet tilltar kanske lite när man simmar. Ju mer luft i västen ju större är den ju.

Kommer ni på några fler?
 
ofrivillig uppstigning

Hej!
En argument till att inte använda sig av både västen och torrdräkten kan väl vara vid en ofrivillig/oönskad uppstigning. Vid ett sådant tillfälle så kanske man har en lite större chans att hinna "dumpa" ur luften ur antingen västen eller torrdräkten, men jag har svårt att se att man skulle hinna med båda två samtidigt. Tror nog att det är svårt att hinna med en av dom två.
Fast det här är inget jag vet med säkerhet, utan snarare bara vad jag tror!
Hoppas att detta kan vara till nån nytta för dig!
 
Trimning

Har du försökt med 7 kg bly i bältet? Eller 6,5?
Någonstans blir du ju negativ i vikt strax under ytan....på 15 m är du sannorlikt mer negativ i vikt, så fungerar det för mig.
Västen har jag för att kunna flyta om det behövs....
Hur mycket luft du släpper ut dräckten är din sak men ett par liter luft innebär inte mkt extra simmotstånd, jämför med väst o tuber etc...
Att hitta eller gjuta småvikter är väsentligt för att du skall hamna rätt, mina gjorde jag själv....
Lycka till
 
avvägning

Hej,

Intressant fråga!

Jag vill inte försvara fenomenet "Överblyade", en orsak till mycket ont!
Därimot finns det flera sätt att kompensera tex förbrukat luft förråd eller en komprimerad neoprendräkt, vilken tappar i flytkraft vid något större djup.
Jag dyker dubbeltolvor, mycket luft men också en problematik att min flytkraft kommer att öka med förbrukad luftmängd. Från fulla flaskor till tomma skiljer det sig 6 kilo.
Jag har av den anledningen "för mycket bly" under den första delen av dyket medans jag är "perfekt" i slutet. Med anledning av av det diffar så pass mycket så kan jag inte kompensera detta med enbart dräkten. Skall dessutom "stå på huvudet" vid tex avancerad vrakdykning är det ett elände att ha överskottsluft i dräkten, fötterna får så att säga ett eget liv....

Det viktigaste, som du själv nämnde, var inte "överblyad", men inte heller för lätt så att du har svårt med säkerhets stop.

En 10:a 300bar kommer att skilja ~3kg mellan tom och fylld, något som är värt att tänka på.

Som sista tips, stäng inte ut-ventilen på dräkten, det kan vara en mycket stor anledning till en oavsiktlig uppflytning..., helst om du även har västen att reglera..

Mvh Johan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.