Fridykning i Nyköpingstrakten

Hej!
Förutom att vara sportdykningsfantast är jag såld på fridykning:
1.Jag skulle vilja få information om lämpliga platser för fridykning i Nyköpingstrakten. Bra sikt vore trevligt...Stenbrott mm är också av intresse.
2. Dessutom är jag intresserad av vilken dräkt som vore lämplig under vår/sommar/höst? 5-7 mm/delad eller inte etc?
3. Finns det någon/några klubbar i närheten av Nyköping?

MVH

//Peter
 
Nyköping....

1. Vet ej, men den lokala klubben borde kunna svara på detta.

2. Enligt min mening är det en smakfråga hurvida man vill ha delad eller ej, det finns dock för och nackdelar med båda. Den delade dräkten har större vattengenomströmmning än den hela, men har samtidigt oftast uppfyllt grundkraven för att kunna hålla värmen bra genom flerskiktsprincipen. Ang. tjockleken rekommenderar jag max 5 mm tjocklek p.g.a den höga flytkraften i 7 mm dräkten, den flytkraft vi fridykare vill slippa.

3. Gå till http://www.ssdf.se ( Svenska sportdykarförbundets hemsida ) och klicka dig fram till klubbar i Nyköpingstrakten.

Trevlig dyksommar och tänk på säkerheten :)

//Attackmygggan
 
Dräkt

Något tips på dykplats har jag inte då jag bor i norra sverige.

Men då det gäller dräkter så rekommenderar jag inte en hel dräkt då dragkedjan brukar vara den stora boven för vatten genomströmmning.
Utan en två delad med Long John byxa och jacka med fast huva och beavertail. använder själv en Cressi sup Competition och är supernöjd tack vare metaliten på insidan så suger dräkten fast men är ändå lätt att komma i utan att tvåla in sig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.