Torrdräkt - neopren vs. skal?

Jag går och funderar på att köpa en torrdräkt så småningom. Frågan är, ska man köpa en neoprendräkt eller en skaldräkt?
Vad är fördelarna resp. nackdelarna med dem?

Jag var inne i en butik, och killen där tyckte jag skulle satsa på en neoprendräkt. Hans argument var framförallt två:

En skaldräkt har ingen egen flytkraft, vilket en neoprendräkt har. Eftersom jag dyker med väst oavsett, kanske det inte är så intressant, iofs.

Det andra skälet var att neoprendräkten är mindre känslig för slitage och skador. En skaldräkt kan ju rivas sönder mot havstulpaner eller annat. Det kan visserligen en neoprendräkt också, men den är ju lite mer tålig.

Vad säger ni andra? För och emot det ena och det andra...
 
Mitt val neopren

Jag hade samma bekymmer och förstod att det var två läger med åsikter.

Jag valde neopren eftersom halstätningarna är mjukare och varmare samt att dräkten är tjockare och håller värme bättre. Jag har en Poseidon Unisuit Exlusive och med bara kortkalsonger under känns 3 gradigt vatten skönt :)

Däremot tar det längre tid att laga en neopren jämfört med en skaldräkt (torktid)
 
skal vs neopren

Jag tycker skaldräkt är bättre, de är smidigare och väger mindre.
Att skaldräkten inte har någon egen lyftkraft eller isolerande effekt är även ibland en fördel. Med en tjock neoprendräkt förlorar dykaren lyftkraft och isolering på större djup eftersom materialet komprimeras. Med en skaldräkt är det bara att anpassa underställ och kläder efter temperaturen. Dessutom tror jag att de flesta är ense om att skaldräkter tål mer slitage.

Anders
 
skal vs neopren

Fanns det ett enkelt svar på vad man skulle välja skulle det naturligtvis inte finnas olika sorter.

Det gäller att köpa den dräkt som passar en själv. Tänker du använda dräkten bara på vintern kan det ju vara skönt med neopren, men skal ger dig fler valmöjligheter och du kan alltid anpassa understället till temperaturen. Att neopren skulle hålla bättre än en skaldräkt låter som ett försäljartrick, skaldräkt håller som regel bättre mot de skador du kan dra på dig under vattnet. Det finns dräkter i koprimerad neopren som både är starka och smidiga, men de är mycket dyrare.

Det skrevs tidigare att neopren har ett problem med att det komprimeras under vattnet, vill bara lägga till att man inte bara förlorar flytkraft där utan även isolering.

Vad det beträffar tätningar tycker jag själv att skaldräkter är smidigare, de har latextätningar som visserligen lättare kan gå sönder men håller dig torrare och det är lättare att montera torrhandskar på en sådan dräkt. Neoprentätningar är som sagt slitstarkare och varmare för handlederna men av min erfarenhet läcker dom lättare.

Något mer som kan vara värt att fundera på när du väljer dräkt är att måttsy en dräkt efter dig själv, tar lite längre tid och kostar lite extra men hittar du inte en dräkt i färdig storlek som passar dig kan det vara väl värt de extra hundralapparna.

Orkar du släpa med de extra varma underkläderna tycker jag nog att du ska välja en skaldräkt. Många som köper en neoprendräkt är jättenöjda till en början men ändrar sig ofta efter ett antal dyk.

Hoppas att jag inte satt allt för mycket myror i huvudet på dig.

Hälsningar Fredrik
(PADI instruktör)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.