Frysskydda regulatorn

Jag har just köpt ett begagnat luftpaket och reggen är inte frysskyddad. Hur gör man? Lämnar man in den? När bör man frysskydda? Jag kommer inte (vad jag vet nu i alla fall) dyka höst/vinter men det kan ju redan nu vara kallt en bit ner. Är frysskydd något som egentligen krävs året runt?

Vad ska jag göra? Vågar jag dyka med den nu?

Ja, det var många frågor. Hoppas på något svar....

/Annika
 
frysskydd

När luften i tuberna expanderas så blir det kallt i regulatorn. Vanlig fysik.
Det hänger samman med fuktigheten i den påfyllda luften och yttertemperatur, dvs vattentemperatur samt trycksänkningen när det fryser.
I varma vatten spelar det sällan roll, men här hos oss där det kan vara 6 grader redan 10-15 m ner skulle jag för att inte riskera en mycket obehaglig upplevelse få regulatorn översedd av en som vet vad de gör och hur samt få den frysskyddad.
Med egen erfarenhet av en fri uppstigning då regulatorn blåste, vet jag att den servicen är mycket, mycket mera värd än du idag anar....

Lycka till och välkommen ner.......
 
Det beror på, vilket sorts regulator är det du har?

Ett membran 1:a steg o ett bra andrasteg klarar sig oftast ganska bra utan frysskydd. Särskilt om du inte ska dyka när det är kallt.

Fast det är klart att enda nackdelen med att frysskydda reggen är ju att du blir lite fattigare...

Anders
 
Reggen är...

...en Poseidon Cyklon. Jag har ju tänkt att frysskydda den snarast, frågan var väl hur man gör men vad jag förstått är det bäst att lämna in den. Den andra frågan var väl om det är så brådis med det eller om jag kan dyka typ i helgen?

/Annika
 
frysskydd

Frysning är ett av vanligaste utrustningsproblemen- använd frysskydd inte bara på vintern utan vid all dykning i kallt vatten, säg under 10 grader. Det är det ju allt som oftast i Svedala. Många(kanske inte modeller för tropisk dykning) tillverkares 2:a-steg är skyddade mot frysning genom att man täckt metalldelar inuti regulatorn med olika material och genom att man leder den varma utandningsluften på smart vis.
På 1:a-steget kan man montera en gummiblåsa fylld med antifrysvätska,glykol tror jag. Det tar de kanske en hundralapp för i dykbutiken, men gummiblåsan kan man återanvända. Dyker jag i varmt vatten brukar jag ta av blåsan och sen vid kallt vatten fylla den med glykol och sätta fast den med litet bundband. Gå till en butik som säljer Poseidonutrustning så har de säkert en blåsa som passar din Cyclon.
Svårare att påverka är luftfuktigheten i luften i flaskan, man är här helt utlämnad till luftfyllningsstället. Förebygga frysning kan göra vid själva dyket också genom att minimera luftflödet i systemet, inte tokandas,inte i onödan fylla dräkten och västen. /ola
[Ändrat av dexecupen 2001-08-22 kl 20:01]
 
Klart du kan dyka med din Cyklonreg!

Visst är risken för frysning är lite större utan frysskydd men man kan ju inte gå och oroa sig över allt i här i livet. Jag känner flera som använder cyklonen året om utan frysskydd. Sen är det ju trots allt inte så att världen går under om reggen trots allt skulle börja bubbla lite...
Mitt tips är använda reggen nu o sen lämnar du in den hos Aquasport som är bäst på Poseidonreggar när du har tid.

Anders
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.