Hur åldras en Neoprendräkt ???????

Jag har blivit erbjuden att köpa en Neoprendräkt Posedion (torrdräkt). Frågan som kom upp i mitt huvud då var hur åldras neopren ? Torrdräkten är bara använd i ca 40 dyk men inköptes 1994 och användes 94-96 därefter har den inte används.
Är det smart att köpa en sådan gammal eller åldras neoprenet, material i kedjan och övrigt så man kanske köper "grisen i säcken"
Tacksam för kommenterar från er alla.

/Bo
 
Är det latextätningar i hals och handleder är det risk att de torkat och lätt spricker när den ska användas efter så lång förvaring. Jag har själv en 12 år gammal Poseidon neoprendräkt. Den ser kanske inte ny ut men neoprenet och dragkedjan har det inte varit några problem med. Smörjt dragkedja och bytt latextätningar har jag gjort. Har hört att neopren ska kunna "kollappsa", vad som nu menas med det vet jag inte och jag vet inte heller om det är så. Nån som vet? /Ola
 
Kollapsa

Det torde väl vara när de små mikroskopiska bubblorna i neoprenet tappar sin luft så att neoprenet tappar sin isoleringförmåga. Men nu gissar jag mest.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.