Veganmat på vandring made easy

Jag behöver verkligen hjälp i det här ämnet.

Jag älskar att gå dagsvandringar men även om det inte behövs så mycket mat så behöver min rygg avlastas från vikt.

Det jag är ute efter är hjälp, tips, recept gällande veganmat som lagas som one-pot-meal och då även mat jag kan lägga ner tid på att förbereda och förpacka hemma.

Kan jag ex torka kokosmjölk och få ett pulver av det? Soja/havremjölk, soygurt etc?
Går det att torka krossade tomater och använda pulver eller en kraftigt reducerad produkt?

Jag har torkat en hel del olika grönsaker och frukter så där är jag på det klara.

Jag äter vare sig ägg eller mjölk för jag vill inte sitta med magknip och IBS-skov med ränns*ita mitt ute i skogen ;)

Alla tips, idéer, recept eller tankar är ytterst välkomna. :)
 
Kokosmjölkspulver finns att köpa. Tomat blir stenhårt om man torkar det, bättre med tomatpuré eller torkade sega tomater.
 
Det går även att torka färdig sojafärssås, eller göra. Går att torka tomatpuré enkelt. Finns en typ blåbandsoppa, lr knorr, som heter Soltorkad tomat & Basilikasoppa - vet ej på rak arm om den e vegansk men jag använder iaf den till tomatsås.
Har en mängd recept för dig på min youtube, de flesta är inte veganska recept men går enkelt att göra veganska med få ändringar. Om jag inte minns fel är denna dhaal vegansk:
https://www.youtube.com/watch?v=MAd8BS9DMqE (av nån anledning så vred youtube 90 grader på filmen när jag la upp den).
Söker du runt på min kanal så hittar du 18 recept (tror jag). Du kan ju bara byta gräddpulver i mina recept mot vegansk gräddpulver (completa kanske?). Har fler recept, men inte haft tid att sortera o ladda upp.
 
Tror du kan ha stor nytta av denna tråd; följ gärna även upp länkarna i mitt inlägg #32 där :)
Jag har också precis uppdaterat min gamla artikel om "Lättpackarens mat", där det mesta är vegetariskt/veganskt, alt. lätt kan bli det om man t ex byter ut mjölkpulver mot kokosmjölk-dito, smör mot något vegetabiliskt fett etc.

Finns också en fin, lång tråd om att torka mat, där utvikningarn ibland är intressantare än huvudspåret :)

Generella tips för att effektivisera provianten så man slipper bära på mycket mat och bränsle:
  • naturligtvis inga vattenhaltiga saker,
  • hög andel fett, gärna halva viktandelen i snitt (inte så svårt som det låter, tänk nötter),
  • maträtter som inte kräver någon nämnvärd koktid; i idealfallet ska man bara behöva koka upp matportionen och sen låta den stå och svälla i en grytmysare* i kanske 10 minuter,
  • inget som kräver att man först kokar och sen häller av vatten (tänk spaghetti),
  • stor andel mat som inte alls behöver varm tillagning.

Bulgur (alt. couscous) är min traditionella kolhydratbas, som inte kräver kokning, utan bara just svällning i grytmysaren. Jag fettmättar de råa grynen hemma genom en lätt rostning. Godare, mer energirikt och ytterligare lite förkortad tillagningstid. Tillagning i samma gryta som övriga torkade middagsingredienser, i ett lämpligt överskott på vatten som ju ska sugas upp av grynen.

Bönpasta är min nya favorit. Kräver 30 sek till 1 min. uppkok + grytmysarsvällning, beroende på tjocklek. Utmärkt proteinkälla och lagom långsamma kolhydrater. Jag bryter sojaböns-tagliatelle i småbitar och blandar direkt i grytan med övrig torkad middagsmat. Man får snabbt känsla för hur stort vattenöverskott detta kräver (ingen olycka heller om man tar till för mycket, blir bara lite mer soppa av det hela).

Hummous till maten som en mättande och balanserad protein- och kalorikälla är en annan personlig favorit, som dessutom går att göra färdig utan kokning överhuvudtaget. Jag brukar röra till en sats i min vikkåsa, som får svälla medan den varma middagsdelen tillagas.


Fler länkar:
Recept på vattenfritt hummous-koncentrat, som bara behöver röras ut i kallt vatten och få svälla en stund.
Recept på besan laddu - en valfritt söt- eller saltkryddad indisk energi- och proteinbomb, som inte heller kräver någon tillagning i fält.här.
Recept på olika sorters energi-bars.
Färdigköpta ingredienser med kort/ingen koktid och bra näringsvärde.
Ännu fler praktiska ingredienser från invandraraffärer.
Recept på "power-musli" till frukost, med flera.

I övrigt är alla sorters nötter och frön lösningen på allt ;)

* grytmysare: ett värmeisolerande "fodral" till kastrullen. Tillverkas enkelt "skräddarsytt" till egna grytan av ett gammalt uttjänt (eller billigaste sortens nya) liggunderlag av skumplast. Det öppningsbara locket kan vara löst eller hänga i ett "gångjärn" av tejp.
 
Senast ändrad:
(...) Kan jag ex torka kokosmjölk och få ett pulver av det? Soja/havremjölk, soygurt etc?
Kokosmjölkpulver går att köpa i de flesta asienaffärer, men läs noga på förpackningen om det är jättenoga, för många innehåller lite mjölkprotein.
Går det att torka krossade tomater och använda pulver eller en kraftigt reducerad produkt?
Torka hellre tomatpuré på tub - enklare och mer smak.
Jag har torkat en hel del olika grönsaker och frukter så där är jag på det klara.
Jag brukar fuska rätt kraftigt genom att torka färdigansade djupfrysta grönsaker, gärna wokblandningar etc. De är precis lagom förvällda, så man slipper tillföra ytterligare vatten som man därefter måste torka ur. Bara att tina i mikron och bre ut i ungen :)
Jag använder f-ö. mikrougnen till all annan ev. förvällning, t ex purjolök, brocccoli m m.
 
Snabbmakaroner bolognese

Jag är så grymt less på de färdiga frysmaten så jag bestämde mig för att göra egen. Jag har varit vegan i 15 år och nu vegetarian sedan 5 år. Jag kan rekommendera följande. (Kan innehålla spår av mjölk, m.fl.)

http://www.knorr.se/produkter/maltidslosningar/matmixer/#spaghetti-bolognese

Den påsen räcker till två måltider. Öka på kryddningen hemma med lite torkad basilika, timjan, oregano och chilipulver.

https://www.mat.se/butik/sojafars-ljus-veggi-125g-076dm3

Dosera sedan i Veggi och snabbmakaroner. Du får själv hitta proportionerna. Jag gillar mycket kolhydrater och öser på med makaroner. Packa i fryspåse.

Koka långsamt upp och börja med lite vatten som du sedan fyller på under tiden för att få din önskade konsistens. Klart på 4-5 minuter och supergott!
 
Refried beans

Den enklaste och godaste veganmaten jag vet! Laga refried beans hemma (utan ister förstås), bönmoset är lätt att torka (jag använder varmluftsugn). Sno ihop en god tomatsalsa, torka den med.
Salsan blötes upp med kallt vatten, tar inte speciellt lång tid. Bönorna häller man kokande vatten över, rör om och anpassa till lagom konsistens. Servera med majschips eller tortillas - majschipsen borde i alla fall vara mjölkfria, och det gör inget om de är krossade till refried beans.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 11
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 55
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23
RBG Hållbarhet på torkad köttfärs? Friluftsmat 17
Brune Äta kiwi med skalet på? Friluftsmat 20

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...