Vad har ni för hundar?

Raja

Blandning mellan Irlänsksetter och Tollare.
Hjälper gärna sin klena husse att bära med sin skräddarsydda klövja från Snowdogs:)
 

Bilagor

  • _MG_2652-as-Smart-Object-1.jpg
    _MG_2652-as-Smart-Object-1.jpg
    89.8 KB · Visningar: 1,744
  • _MG_2122-as-Smart-Object-1.jpg
    _MG_2122-as-Smart-Object-1.jpg
    56.1 KB · Visningar: 2,960
Jag har under många år varit intresserad av att bli hundägare, men har alltid ansett att det inte passat då jag bor i lägenhet. Nu börjar man dock komma upp till åren för att skaffa hus och då snackar vi ute på landet.

Har börjat spåna på vilken ras som skulle passa bäst. Jag vill helst ha en slitvarg som kan klövja och gärna går långt och länge och som klarar både kyla och värme bra (svenska klimat).

Har kollat lite på mixen Siberian Husky / Golden retriever.
Är det någon som har erfarenhet av dessa? Eller för den delen har tips på andra korsningar som passar detta ändamål. Även Alaskan malamute låter intressant. Men vilken av dessa två kräver mest? Eftersom jag inte kan vandra varje dag i flera timmar så är det inte jättebra om den kräver just det.

/Markus
 
Det är absolut inte nödvändigt. Men många av mina hundägarvänner rekommenderar korsningar pga deras "hållbarhet". Många renrasiga har väl ofta en defekt, som med korsning kan försvinna. Men jag vet definitivt mindre om det än du/ni.
 
Det är absolut inte nödvändigt. Men många av mina hundägarvänner rekommenderar korsningar pga deras "hållbarhet". Många renrasiga har väl ofta en defekt, som med korsning kan försvinna. Men jag vet definitivt mindre om det än du/ni.

Dina vänner har fel.
I första generationen blandras kan man se en mindre andel av rastypiska defekter, men i gengäld har du ju ingen aning om vad du får i kopplet mentalt och fysiskt.
Har du otur får du alla defekter från båda raserna i din hund. Det är ju inte särskilt seriösa människor som tar fram blandisarna.

En hund från en seriös uppfödare är spårbar bakåt, med hjälp av mentalbeskrivningar och mentaltester i kombination med bruksprov / jaktprov / dragprov vet man med hyfsad säkerhet vad man får för valp.
 
OK, jag är ingen expert själv men har sambo som jobbat som djurskötare/operationssköterska >15 år. Hon är mer skeptisk till korsningar för de ser ju dagligen sjuka hundar och katter på klinikerna. Min amatöråsikt är nog att man bättre vet vad man får med en renrasig hund men ofta till ett högre inköpspris. Vår Gordon Setter kostade väl 8000 kr för 6 år sen vilket jag inte tycker är särskilt dyrt. Verkar dock som att utställningshundar kan kosta "hur mycket som helst".

PS. Om sambon får bestämma så blir en till hund en Irländsk Setter. Få se om jag får vara med och tycka till eller ej. Energiska till tusen de här settrarna men ingen hund som sover ute i snön direkt.

Det är absolut inte nödvändigt. Men många av mina hundägarvänner rekommenderar korsningar pga deras "hållbarhet". Många renrasiga har väl ofta en defekt, som med korsning kan försvinna. Men jag vet definitivt mindre om det än du/ni.
 
Slitvarg

Jag har under många år varit intresserad av att bli hundägare, men har alltid ansett att det inte passat då jag bor i lägenhet. Nu börjar man dock komma upp till åren för att skaffa hus och då snackar vi ute på landet.

Har börjat spåna på vilken ras som skulle passa bäst. Jag vill helst ha en slitvarg som kan klövja och gärna går långt och länge och som klarar både kyla och värme bra (svenska klimat).

Har kollat lite på mixen Siberian Husky / Golden retriever.
Är det någon som har erfarenhet av dessa? Eller för den delen har tips på andra korsningar som passar detta ändamål. Även Alaskan malamute låter intressant. Men vilken av dessa två kräver mest? Eftersom jag inte kan vandra varje dag i flera timmar så är det inte jättebra om den kräver just det.

/Markus

Skall du ha en slitvarg då är det Grönländare eller Malamute som gäller ! Men det är nog bra om du bor i hus och inte i lägenhet då . Men förhoppningsviss så bör ju uppfödaren tala om detta.Kan tilllägga att Grönländare är bland dom friskaste hundarna .
 
Vår hund heter Zelda. är en blandis med border collie och goldenb retriever. Min kanske bästa vandringskompis, en riktigt bra friskvårdskonsulent och familjens gosegris samt barnbarnets stora fascination.
Hon är med på dagliga skogsrundor och har vandrat Bergslagsleden med mig. Har börjat använda klövjesäckar som verkar uppskattas.
Bilden är från en vandring på Bergslagsleden runt midsommar. Hon tog varje möjlighet till svalkande bad i allt som kunde anses flyta.

Curt
 

Bilagor

  • DSCN6272.jpg
    DSCN6272.jpg
    103.2 KB · Visningar: 1,532
Uppskattar verkligen era svar/åsikter! Roligt med snabb och bra respons.
Ja, sålänge jag bor i lägenhet kommer jag definitivt inte skaffa hund. Dessutom tycker jag man även behöver ett jobb där man kan ha med hunden, vilket jag faktiskt har idag.
Ska kolla närmare på Alaskan malamute (som verkar väldigt intressant) och grönländaren!
 
Lgh utesluter ju absolut inte hund men det är skönt att ha nära till skog och mark att gå i. Sambon kan ha med hunden på jobbet på vardagar (personalstall) så han får två långa promenader till och från jobbet och ett par stycken under dagen förutom kvällsrastning. Visst hade det varit skönt med hus men det kommer väl. Vet inte var du bor men en extremt köldtålig polarhund kanske inte mår så bra nere i Stockholm kan jag tänka mig.

Uppskattar verkligen era svar/åsikter! Roligt med snabb och bra respons.
Ja, sålänge jag bor i lägenhet kommer jag definitivt inte skaffa hund. Dessutom tycker jag man även behöver ett jobb där man kan ha med hunden, vilket jag faktiskt har idag.
Ska kolla närmare på Alaskan malamute (som verkar väldigt intressant) och grönländaren!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...