Tur-/telemarksskidor till kite

Hej! (Jag postade samma tråd i skidforumet men tror det passar bättre här.)
Jag är ganska grön vad det gäller skidåkning. Mina erfarenheter innefattar mestadels kortare turer med Tegsnässkidor i fjällmiljö.

Nu är jag sugen på att ta detta ett steg till. Jag letar efter ett par skidor, bindningar och pjäxor som funkar till mycket.

1. Det ska funka bra att kita med dessa. Inga långa expeditioner utan kortare turer, kanske med övernattning.

2. Om vinden dör vill jag kunna ta mig fram hyfsat ändå. Viss stigning skulle vara trevligt också, kanske med hjälp av hudar.

3. Utförsåkning utan kite kan också bli aktuellt.

4. Student som jag är hittar jag helst begagnat. Ett kit för ca 3000kr hade suttit fint!

Jag är såklart beredd att kompromissa.
Kostar skidan mer men det är DEN jag ska ha så tipsa ändå!

/ Love
 
mer info

hej,
dynafit heter bindningssystemet. du finner info på www.topptursbutiken.se
det finns massa märken som har kompatibla pjäxor, ex, scarpa, garmont, dynafit, black diamond m.m.
skidorna är fischer sbound ouutabounds med en midja på 68 mm. Dessa funkar utmärkt att skida långt på , damma på för kung och fosterland på kite och även hjälpligt utför.
Det kostar mer än ditt kit så titta på lite alternativ. detta är det absolut överlägset bäst.
jag körde precis ramundberget till storulvån på dessa med pulka och byvindar upp till 23 m/s. det är ca 75 km och jag hade ingen användning av tältet då det gick undan på några timmar hehe
SJ
 
hej,
dynafit heter bindningssystemet. du finner info på www.topptursbutiken.se
det finns massa märken som har kompatibla pjäxor, ex, scarpa, garmont, dynafit, black diamond m.m.
skidorna är fischer sbound ouutabounds med en midja på 68 mm. Dessa funkar utmärkt att skida långt på , damma på för kung och fosterland på kite och även hjälpligt utför.
Det kostar mer än ditt kit så titta på lite alternativ. detta är det absolut överlägset bäst.
jag körde precis ramundberget till storulvån på dessa med pulka och byvindar upp till 23 m/s. det är ca 75 km och jag hade ingen användning av tältet då det gick undan på några timmar hehe
SJ

Tackar för tipsen!
Jag gör så att jag försöker kompromissa mig fram till en "liknande" setup.

Är precis hemkommen från snökitning i både Alta- och Kvikkjokkstrakten, dock på snowboard. Jäkligt kul det också, men inget jag ger mig iväg för långt på.

/Love
 
Skoj oboy

roligt att du varit ute till fjälls och kört.
Jag var uppe en vecka i sarek och körde och kombinerade med turåk och toppturer.
Kan säga att utrustning funkar optilmalt. Jag skida upp mot 43 km en dag som längts med pulka opoch det gick bra. kita vet vi ju går med dessa grejjer men jag åkte också några brantare åk i inte perfekt snö och jag kunde sladda mig ner där också. sjukt kul.
ride on
Simon
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vastero Kitesurftur till Nassa och tillbaka Kite 0
telehawk Var handla reservdelar till kite i Åre? Kite 1
tango Sele till everest skridsko-kite? Kite 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...