Hur får man sitt kokkaffe godast?

I färskbryggt/-kokat kaffe är jag inte så glad i salt. Men det händer ju att man ibland får tag i kaffe som stått på bryggaren eller i en kanna för länge och blivit beskt. Då hjälper det att strö i några korn i koppen för att få en bättre smak. (Fast det kanske bara är placebo?)

Jag är som jag är det vill säga en sådan som måste testa och göra jämförelser.
Ett antal blindtester har övertygat mig om att salt inte är nödvändigt för gott kaffe men jag tycker det blir lite ”mjukare” i smaken. Eftersom jag är nybörjare har jag nästan aldrig druckit gammalt surt återuppvärmt kaffe...
 
Menlös...

Att ta en nypa salt i kaffet hör väl främst vintern till eftersom smältsnö i princip saknar allt vad mineraler heter.


peter
 
Arvid Nordquist Kok förvarat i kaffepåse av renskinn, kallt vatten, koka upp över en eld och sen låt svalna tills sumpen sjunkit ner och avnjuts sedan i kåsa av trä. Har aldrig använt mått och har aldrig känt behovet av det och skule kaffet bli för starkt så är det bara spä med lite vatten.
 
Töresticka. När den trycks ner i pannan sjuder kaffet till och sedan sjunker det snabbare än utan sticka. Jag vet inte varför men det fungerar. Fördjupar också kaffets smak:)

Raskesven

Jag vet...jag är tråkig även om jag inte är helt insatt.Men troligtvis är det terpentinet som påverkar ytspänningen.


peter
 
Viktigt är att man har en riktig kaffepanna. Bra balans mellan höjd och diameter (typ. gammal kopparpanna). Och naturligtvis en riktig böjd pip! Och att tillagningen sker över öppen eld.
Kaffet ska koka upp och sedan få sjuda tills allt skummm är borta.

Se en bild på min gamla fina Trangiakaffepanna: http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=19467&set=
Är det föresten någon som vet när man tillverkade dessa pärlor?

Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Jag har en av rostfritt stål som väger 195g efter viss modifiering av handtag och rymmer 0,6l,jag tror att den är finsk för finnar kan allt om kaffekokning (Kaffet blir gott i den,därav mitt antagande).

Jag skulle vilja ha en lite större och eftersom min finska sträcker sig till svordomar och sånt undrar jag om nån kan lägga in en länk till finska butiker/tillverkare som säljer eller tillverkar kaffepannor (Ev stekpannor också).

Kahviaika (Ett minne från farmor)


peter
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
greendanger Vem får äta? Friluftsmat 7
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...