Parkvakten i Sarek

Film om Edvin Nilsson.Parkvakt i Sarek.
Premiärvisad ikväll.
Jokkmokks Folkets Hus fullsatt.
Filmen visas i Svt 5:e maj.
 
digitalisering

Hoppas de sen verkligen har resurser att föra över hela hans bildarkiv digitalt så man kan ta del av det.
I filmen får vi veta att arkivet är skänkt till Ajtte och att det förhoppningsvis förs över till digitala bilder.
 
Edvin Nilssons bildsamling

Jag tackar också för tipset Britt. Det skulle vara alldeles fantastiskt om alla Edvins bilder digitaliserades. Jag vill bara tipsa om "Edvin Nilssons bildsamling" som finns att se redan nu på Ájtte. Den innehåller bara bilder på växter, men det ju inte bara... Ett enkelt sätt att nå samlingen är att gå hit: http://collections.ajtte.com/web/object/395164
Där visas Lopplummer från Njoatsosvágge. Lite längre ned kan du klicka på "Edvin Nilssons bildsamling" så kan du titta på hela samlingen.
 
Även om programmet inte var det bästa (som dokumentärfilm räknat) så var det väldigt roligt att se. För min del var det ju Edvins böcker om Sarek som en gång i tiden väckte en sedan dess ständigt närvarande längtan till fjällen. En fantastisk människa med en avundsvärd livsgärning.
Nu väntar jag bara på att SVT Öppet arkiv ska lägga ut Edvins filmer från 70- 0ch 80-talet.
 
Det går att se filmen med appen SVT-play.

Intressant film som ger en bra bild av vad Edvin betytt för vår uppfattning om Sarek och de stora rovdjuren.

Thure
 
Även om programmet inte var det bästa (som dokumentärfilm räknat) så var det väldigt roligt att se. För min del var det ju Edvins böcker om Sarek som en gång i tiden väckte en sedan dess ständigt närvarande längtan till fjällen. En fantastisk människa med en avundsvärd livsgärning.
Nu väntar jag bara på att SVT Öppet arkiv ska lägga ut Edvins filmer från 70- 0ch 80-talet.


SVT kan bara lägga ut de program i öppet arkiv som de har originalrättigheterna till, det har de sällan till program som de köpt in från externa filmare
 
Jag tyckte mest om scenen där den andra parkvakten klättrar upp för ett 10 meters träd och hämtar en björnunge i sin ryggsäck. Utan sele, utan rep, utan att vara rädd för björnen.
 

avslutad210712

Gäst
Jag tyckte mest om scenen där den andra parkvakten klättrar upp för ett 10 meters träd och hämtar en björnunge i sin ryggsäck. Utan sele, utan rep, utan att vara rädd för björnen.

Det var imponerande måste jag säga. Trodde att björnungen skulle klösa eller bita men inte det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Vad för bok om Sarek? Böcker, film, media 5
thureb Claes Grundsten föreläser om Sarek. Böcker, film, media 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...