Dvärgbandmask kanske i en räv nära dig !?

Måste tyvärr meddela att den heliga religonen om den "naturliga balansen" inte existerar.
Det är jägarkåren som sköter "balansen"

Det naturliga är att naturen är obalanserad, katastroferna avlöser varandra.
Naturen går i extrema vågor, ibland svältdöd. ibland sjukdomar och parasiter.
Men människan påverkar det hela tiden, för det mesta har vi kontroll över situationen, vissa kontrollerar antalet individer och andra drar hit parasiter.

Vad jag reagerar på är att samma personer som propagerar för varg, samtidigt avvfärdar parasithotet med en axelryckning.
-är det en sund inställning? Är det som jag misstänker, att ni har inget intresse för naturen.
 
Som jag ser det finns det bara naturlig balans och människa är såklart en del i den.
Fast den typ av populationssvängningar du pratar om finns i högsta grad hos många arter även idag, oavsett om du inte ser den hos dina älgar.

Som jag ser det har inte vargfrågan så mycket med naturlighet att göra. Jag vill ha (en reglerad) vargstam. Jag vill helst inte ha dvärgbandmask och rabies. Vad naturlighet har med det att göra vet jag inte direkt. Skogsbolagen vill inte ha älg, du vill inte ha varg ingenting (eller allting) är naturligt.
 
Det är jägarkåren som sköter "balansen"

Jag hoppas fortfarande att du skojar. Och nu var du faktiskt lite rolig. I mina hemtrakter består jägarkåren i första hand av ett gäng rika stockholmare som skjuter på halvtama grisar, rådjur och hjortar som de håller liv i på vintrarna för att kunna skjuta dem senare. Och många älgjägare jag stött på i andra sammanhang verkar ha fullt upp med att sköta den egna balansen pga allt för stort intag av etanolbaserade drycker. :)
 
Måste tyvärr meddela att den heliga religonen om den "naturliga balansen" inte existerar.
Det är jägarkåren som sköter "balansen"

Det naturliga är att naturen är obalanserad, katastroferna avlöser varandra.

Jag hörde om en däggdjursart som för 200 år sedan genomgick en katastrofal populationsökning. Från 1 miljard till snart 7. Och eftersom arten är ett högkonsumernade topp-rovdjur så utrotar de den ena arten efter den andra och håller på att kasta hela planeten in i global ekologisk kolapps.

Kanske ni jägare kunde göra en insats för balansen?
 
Jag hörde om en däggdjursart som för 200 år sedan genomgick en katastrofal populationsökning. Från 1 miljard till snart 7. Och eftersom arten är ett högkonsumernade topp-rovdjur så utrotar de den ena arten efter den andra och håller på att kasta hela planeten in i global ekologisk kolapps.

Kanske ni jägare kunde göra en insats för balansen?

Vi kan väl också prova biologisk bekämpning. En parasit som angriper arten vore kanske bra.
 
Jag hörde om en däggdjursart som för 200 år sedan genomgick en katastrofal populationsökning. Från 1 miljard till snart 7. Och eftersom arten är ett högkonsumernade topp-rovdjur så utrotar de den ena arten efter den andra och håller på att kasta hela planeten in i global ekologisk kolapps.

Kanske ni jägare kunde göra en insats för balansen?

Prata med någon politiker....han kanske kan skapa ett tredje värdskrig.
 
Jag hoppas fortfarande att du skojar. Och nu var du faktiskt lite rolig. I mina hemtrakter består jägarkåren i första hand av ett gäng rika stockholmare som skjuter på halvtama grisar, rådjur och hjortar som de håller liv i på vintrarna för att kunna skjuta dem senare. Och många älgjägare jag stött på i andra sammanhang verkar ha fullt upp med att sköta den egna balansen pga allt för stort intag av etanolbaserade drycker. :)

Alla större djur du ser i naturen är medvetet planerade av människan i antal och utbredning.
Utom möjligen vildsvinen som uppkom av mera tillfälliga privata initiariv.
 
Varför så upprörda över att vi har fått en ny art i landet? Ja, aktiv-jägare kan jag förstå för han anser ju att vi ska kontrollera naturen, men alla ni andra som brukar skriva så högstämt om biologisk mångfald. Varför är ni inte glada över att den biologiska mångfalden i Sverige har ökat? Visst, det påverkar vår livsstil, men det får vi väl tåla för det heliga ekosystemets skull. Nu har ni chansen att visa att pratet om att människan måste anpassa sig till naturen inte bara gäller dem som bor i vargområdena utan alla. Tag den chansen nu!
Otroligt korkat inlägg. Varför skriva sådan smörja? Här handlar det om ett djur som inte har deltagit genom evolutionen och som, i motsats till vargen, inte hör hemma i detta ekosystem.

Raskesven
 
Måste tyvärr meddela att den heliga religonen om den "naturliga balansen" inte existerar.
Det är jägarkåren som sköter "balansen"
.....
Skjuter sönder älgstammen igen och igen, och det tycker du är sköta balansen. Kanske dags att minska jägarkårens uttag av älg, eller införa böter om tjurar skjuts under en period tills medellivslängden är högre än tre år.

Raskesven
 
Alla större djur du ser i naturen är medvetet planerade av människan i antal och utbredning.
Utom möjligen vildsvinen som uppkom av mera tillfälliga privata initiariv.

Så hur många skogsmårdar ska det finnas i Västmanland? Hur många finns det idag? För att ta ett av många exempel... Och vem fasiken är det som bestämt att vi ska ha en biljon minkar överallt? Är det du?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.