Dvärgbandmask kanske i en räv nära dig !?

Även om man skulle minska eller stoppa förökningen av dvärgbandmasken genom avmaskning av rävar (att minska med jakt är inte realistiskt - erfarenheter bara från att bli av med enskilda rävar på skärgårdsöar visar hur svårt det är!), så skulle den ju kunna överleva i många år i mellanvärdarna. När nu jägarna också har planterat ut vildsvin i Sverige, så har vi plötsligt 150 000 nya mellanvärdar med lång livstid och som kan förflytta smittan långa sträckor.

Ja jägarna har sett till att de har att göra. Först planterar man ut vildsvin sen skaffar man bandmask och sen vill man skjuta allt som rör sig. Så skaffar man sig en meningsfull fritid;)
 
Jag föreslår följande åtgärder:

* avskaffa allemansrätten för att minska smittspridningen.
* koppeltvång på alla hundar utom jakthundar i arbete.
* Inför visum för turister.
* Avliva samtliga rovdjur i halland och bohuslän.
* Lägg ner Varg-experimentet (fri jakt året runt).
* Gå ur EU
* skicka räkningen till dom 51% som röstade ja till EU
 
Jag föreslår följande åtgärder:

* avskaffa allemansrätten för att minska smittspridningen.
* koppeltvång på alla hundar utom jakthundar i arbete.
* Inför visum för turister.
* Avliva samtliga rovdjur i halland och bohuslän.
* Lägg ner Varg-experimentet (fri jakt året runt).
* Gå ur EU
* skicka räkningen till dom 51% som röstade ja till EU

Jag hoppas verkligen att du försöker vara rolig men dessvärre lyckas du dåligt med det.
 
Varför så upprörda över att vi har fått en ny art i landet? Ja, aktiv-jägare kan jag förstå för han anser ju att vi ska kontrollera naturen, men alla ni andra som brukar skriva så högstämt om biologisk mångfald. Varför är ni inte glada över att den biologiska mångfalden i Sverige har ökat? Visst, det påverkar vår livsstil, men det får vi väl tåla för det heliga ekosystemets skull. Nu har ni chansen att visa att pratet om att människan måste anpassa sig till naturen inte bara gäller dem som bor i vargområdena utan alla. Tag den chansen nu!
 
Varför så upprörda över att vi har fått en ny art i landet? Ja, aktiv-jägare kan jag förstå för han anser ju att vi ska kontrollera naturen, men alla ni andra som brukar skriva så högstämt om biologisk mångfald. Varför är ni inte glada över att den biologiska mångfalden i Sverige har ökat? Visst, det påverkar vår livsstil, men det får vi väl tåla för det heliga ekosystemets skull. Nu har ni chansen att visa att pratet om att människan måste anpassa sig till naturen inte bara gäller dem som bor i vargområdena utan alla. Tag den chansen nu!
Jämförelsen haltar:
- Hur många människor dödas av varg i Europa jämfört med dvärgbandmask?
 
Varför så upprörda över att vi har fått en ny art i landet? Ja, aktiv-jägare kan jag förstå för han anser ju att vi ska kontrollera naturen, men alla ni andra som brukar skriva så högstämt om biologisk mångfald. Varför är ni inte glada över att den biologiska mångfalden i Sverige har ökat? Visst, det påverkar vår livsstil, men det får vi väl tåla för det heliga ekosystemets skull. Nu har ni chansen att visa att pratet om att människan måste anpassa sig till naturen inte bara gäller dem som bor i vargområdena utan alla. Tag den chansen nu!

Det stora problemet är inte bristen på biologisk mångfald utan den enorma förekomsten av mänsklig enfald.
Hur fasiken kan man blanda ihop vargdebatten med nya sjukdomsframkallande parasiter? Vänd i så fall på det istället: Alla som är så jäkla heta på att utrota varg, här kan ni ju få användning för era mordiska lustar och verkligen göra lite nytta (för en gångs skull, höll jag på att skriva...). Ut och slå ihjäl dvärgbandmaskar med klubba och städ. Och lämna de stackars ofarliga vargarna ifred.
 
Varför så upprörda över att vi har fått en ny art i landet? Ja, aktiv-jägare kan jag förstå för han anser ju att vi ska kontrollera naturen, men alla ni andra som brukar skriva så högstämt om biologisk mångfald. Varför är ni inte glada över att den biologiska mångfalden i Sverige har ökat? Visst, det påverkar vår livsstil, men det får vi väl tåla för det heliga ekosystemets skull. Nu har ni chansen att visa att pratet om att människan måste anpassa sig till naturen inte bara gäller dem som bor i vargområdena utan alla. Tag den chansen nu!

I begreppet biologisk mångfald ingår ju annars just att förhindra människans spridning av nya arter eftersom nya arter på ett uppenbart sätt riskerar att minska den biologiska mångfalden.

http://www.naturvardsverket.se/sv/T...ande-arter-hot-mot-den-biologiska-mangfalden/
 
Mitt minne av EU-valet var att det i grunden föll ut som det gjorde för att folk ville ha billigare sprit.

Oerhört korkat av de som röstade på EU av det skälet, utan att förstå att vi naturligtvis lika gärna kunde ha fått det ändå, om det var det vi ville.
Kanske lite korkat av de som underskattade att risken med vår alkolholpolitik var att vi blev av med vår suveränitet och dessutom fick dvärgbandmaskar och mycket annat på köpet.

Nu har vi det i princip som vi i majoritet förtjänar.
 
I begreppet biologisk mångfald ingår ju annars just att förhindra människans spridning av nya arter eftersom nya arter på ett uppenbart sätt riskerar att minska den biologiska mångfalden.

http://www.naturvardsverket.se/sv/T...ande-arter-hot-mot-den-biologiska-mangfalden/

Det håller väll ändå inte. Den har tagit sig över öresund inte från andra sidan av värden. Det måste väll ligga åtminstone väldigt nära naturlig spridning.
Huruvida man vill försöka utrota den eller inte får man väll ha sin egen uppfattning om, men nog är det mera styrsel av naturen att försöka utrota den?

Jag vet att jag hörde någon biolog på radion som kallade den framtida (det var några år sedan) invandringen av dvärgbandmask för ett exempel på naturlig invandring. (Det var även ett exempel på att naturligt inte behövde vara bra har jag för mig)

Annars lär väll skabb och rabies vara en fungerande regulator av dvärgbandmask då den decimerar slutvärdarna.
 
Har faktiskt för mig att det ska finnas någon undersökning mellan rabies och dvärgbandmask och huruvida det vara rabiesbekämpningen som fick den att börja sprida sig fortare för 20 år sedan.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.