Motionsåka, vallatips

Jag har hittillls klarat mig bra med SWIX lila och blå valla plus stighudar på turskidorna. Köpte nu bra grejer för motionsåkning men gjorde precis en vallamiss.

På nya skidor sandpapprade jag fästzonen och la två lager blå (-5 till -15) och sedan tre lager lila (-1 till -3) och jobbade ut tunt med kloss. Ruskigt dåligt fäste blev resultatet i uppåkta spår, -3 grader och två dagar gammal snö. Vad borde jag ha kört med?
Jag hade för bråttom att komma ut och har inte värmt på någon base-valla. Har även ett par olika klister som jag tycker är eländigt att jobba med. Uppskattar dock bra fäste...

Kan man få lite tips av någon som har koll på vilka vallor jag bör inneha för att klara -15 till någon plusgrad.

Nu sket jag helt i att värma på glidvalla och vet att en del struntar helt i det medan andra inte gör det. Jag brukar åtminstone konservera skidorna över sommaren för att vara snäll med belag på både turskidor och slalomskidor.
 
Lager..?

Hm, jag hade valt samma: grundat med toko base, den tar inte så mycket glid. Sen hade jag varvat lila och blått på varandra, blått i sista lagret för att få bra släpp.

Två förklaringar: 1) du kanske har lagt för få lager..? Beroende på vilka skidor jag använder så lägger jag mellan 8 och 12 lager (tunna).

2) Du skrev uppåkta spår, menar du lösa..? Det kan vara svårare att få fäste om man har lite hårdare skidor...eller menar du att åkarna har gjort spåren hårda och blanka? I sådana fören fungerar tunt lager klister täckt med burkvalla (blå borde vara lämplig i detta fall). Bara burk ger inte
det där bettet...

...på mina stockholmsskidor sitter tejpvalla, funkar ju i nästa alla fören utom nollföre. Och då kan man ju skejta eller träna stakning...
//J
 
Yes, det var lösa spår och inte hårda/blanka. Jäkla irriterande med tjuvsläpp hela tiden. Hade perfekt vallat i sist jag åkte med andra skidorna och då är det ju roligt, nu var jag förbannad och trött i armar/axlar i 7 km :) Jag kanske bl.a. la på för få lager, det blev bara fem tunna lager på helt nya skidor och ingen base som sagt.

Hur gör du med glidvalla? Vet att många verkar strunta i det och köra med rill eller borste. Är ju inte det roligaste att sickla i lägenhet.
 
Typ av snö... (viktigt)

Snön spelar roll, stor roll, nysnö, mogen eller gammal snö ? Med gammal snö måste du ta en valla eller två mjukare (varmare) än för nysnö. Din snö är kanske inte gammal men absolut ej ny, du hade kanske kunnat ta röd special men det känns som om det borde ha funkat, stämmer temperaturen (snötemperaturen släpar efter lufttemperaturen), är zonen under foten OK?
 
Det är säkert vallafel. Skidorna är testade efter konstens alla regler med bladmått och jag har vallazoner utmärkta. Jag får helt klart i spannet i backen men hade grymt dåligt fäste. Ska fixa någon bas idag och hoppas på bättre vallalycka nästa vända. Tror inte det blir ikväll, tog 40 minuter till jobbet i snömodden med cykel och blir lika mycket tillbaka.
 
Om du har bra spann med utmätta zoner så testa att variera antal lager korka in noga mellan varje lager (lägg på hård valla inomhus mjuk valla ute i kylan), det sista lagret behöver du inte korka blankt.

Inköpstips

Grundskola

Toko Base
Swix V20 Grön
Swix V30 Blå
Swix V50 Lila
Rode P46 Violet Multigrade
Rode P32 Blå Super

Högskola

Swix KR30 ISKLISTER
Swix KR50 FLEXI KLISTER
Swix VR 65
START Black Magic BM
 
Senast ändrad:
Stort tack för tipsen! Ska kolla igenom mina vallor hemma och komplettera. Har välsorterade Alewalds alldeles bredvid jobbet.
 
Inte lätt ...

Ditt vallaval låter inte fel. Hur styggt det än kan låta så kan det mycket väl ha med tekniken att göra; ju bättre skidåkare man är ju mindre bakhalt,,, tyvärr.

Nå, det kommer med vanan. Även vallningen. Ju mer du åker och vallar ju bättre lär du dig att lägga på lagom tjockt etc. Helt riktigt tips att kolla på snön iallafall. Ofta bör man gå på lite mjukare valla.

Efter du åkt, kolla hur fästet ser ut (lyft skidan från spåret). Det skall hålla kvar snö som du kan stryka av med handsken. Då har du rätt. Har det frusit i snö är det för mjukt (eller för tjockt lager). Det där märker du. Vid nollan är det känsligt med både vallaval och tjocklek; skillnaden mellan släpp och frys är hårfin. Som sagt, träning är det som gäller. Tyvärr,,,

Och strunta i glidvallan. Kommer inte att tillföra nåt annat än jobb,,,
 
Det är helt klart teknikfråga också men jag har åkt såpass att jag känner när det det stämmer och nu var det fasen mer bakhalt än vad jag fick fäste. Körde med mina smala turskidor kring jul och nyår men då var det mer lättvallat, runt -15-17 grader och fina spår. Då tjuvsläppte det nästan inte alls och då är det roligt att åka. Tacksam för tipsen!
 
Hade du bott längre norrut med stabila minusgrader hela vintern skulle jag rekommendera Start tejpen (den röda). Då slipper du valla om på vääldigt länge och har alltid skidorna klara för att åka. Den fungerar riktigt fint så länge det är på minussidan. Något sämre vid nysnö men fullt godkänt fäste även då.
Är dock osäker på om det lönar sig att använda den nere i Sthlm då det slår om till plusgrader då och då. Går ju lätt att valla om även om man haft tejpen på. Men då blir det dyra vallningar då tejpen kostar en del.
 
Tejpen är fantastisk tycker jag. Visst, en riktigt duktig vallare kanske kan få till bättre skidor, men i princip är fästet med tejpen alltid bra. I alla fall mycket bättre jämfört med när man inte tagit exakt rätt burkvalla. Att skidorna alltid är klara för en tur är också värt enormt mycket.
 
Då har jag kompletterat med klisterbase, rött klister, kallare basvalla (-1 till -22) och röd på burk. Nu borde jag ha hyfsat med grejer med det jag har hemma för allt mellan +5 till -20. SKa försöka ta mig ut ikväll och köra en sväng.

Var och jagade fredag och lördag uppe i Jämtland. Lite enklare med ospårat och stighudar hela dagarna :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...