Köpa lägndskidor - paket....

Hej!

Jag och tjejen vill köpa varsitt längdskidåkningspaket.

Brukar tex intersport vara bra och prisvärda?

Vilken prisklass bör man lägga sig på om man vill börja motionsåka utan att köpa skräp så man tröttnar?

Finns det nån internetbutik som är bättre och mer prisvärd? Länk till specifikt paket?

Tackar för tips
 
Det kan vara ganska svårt att köpa längdskidor över internet, då det är viktigt att ni får ett par skidor med spannet utprovat för er egen vikt etc. Även skidor av samma modell och längd från stora tillverkare kan ha olika spann. Bäst om ni tar er till en välsorterad sportaffär som kan längskidåkning och låter er prova fram skidor och pjäxor som passar er.
 
Eftersom det är så pass viktigt att pröva ut spann och så vidare skulle jag rekommendera att man letar reda på en butik som har bra kompetens på just längdskidor. Själv har jag fått bra hjälp på XXL, men jag har också hört mycket gott om Alewalds när det gäller just längdskidor.

Lycka till!
 
Nja

Detta stämmde mera förr, idag används i de flesta skidor mer matrial med mer bestämda egenskaper,även trät, dvs spannet stämmer bättre med det angivna med mindre avvikelser. Men det är klart pjäxorna är ett större problem att köpa otestade... Om man verkligen (när det gäller skidor) vill testa dem gäller nog nästa steg, testa i snö. Det finns nog andra frågor som behöver ställes, var när och hur skall Ryggsäck 15 kg eller utan... osv.
 
Detta stämmde mera förr, idag används i de flesta skidor mer matrial med mer bestämda egenskaper,även trät, dvs spannet stämmer bättre med det angivna med mindre avvikelser. Men det är klart pjäxorna är ett större problem att köpa otestade... Om man verkligen (när det gäller skidor) vill testa dem gäller nog nästa steg, testa i snö. Det finns nog andra frågor som behöver ställes, var när och hur skall Ryggsäck 15 kg eller utan... osv.

Även om skidor säkert håller jämnare kvalitet nuförtiden så undrar jag hur man ska veta vilka skidor man ska köpa via internet?
Jag har inte sett att skidor annonseras i termer av " denna skida i längd 200cm är lämplig för åkare i viktklassen 80-85 kilo och med medelgod benstyrka och åkteknik".

Alltså rekommenderar jag en välsortarad affär med kunnig personal. I värsta fall får du ta med dig eget bladmått och mätta upp att spannet är rätt för dig. Jag vet inte vad det ska vara men då du står med jämt fördelad tyngd på båda benen ska du gilda - dvs fästzon ska inte ta i backen (oklart hur högt men högre om du kör tejp än valla) medan då du lägger över tyngden på ena skidan så ska du kunna trycka ner spannet.

Jag fick god hjälp i skid/friluftsbutiken i Idre by, mitt korsningen vid avtaget mot Idre fjäll. Vill minnas att mitt paket kostade knappt 3000kr (skidor, bindning och skor och montering).

Jag motionsåker men inga tävlingar.

/Patrik
 
Hjälp mig att förstå…

Varför skulle man inte kunna köpa längdskidor på ”distans”…? Om man väger och mäter sig..?

Har inte alla skidbutiker en rigg att sätta upp skidorna i och sen anbringa samma vikt som man uppgivit…Vad blir skillnaden om man är på plats…!?

…Tjejen var utomlands förra året när skidrean kom i min lokala välsorterade skidbutik i Oslo. Jag snackade med personalen och det var inga problem att hitta ett par lämpliga skidor bara man beskriver vad man vill ha. Tjejen är idag skitnöjd med skidorna…(hon hade redan pjäxor)
 
Inte jag heller

Jag har visst hos både fischer och atomic sett vikt angivelser (bla sportconrad.de), dessutom indelade i grupper för mer eller mindre avancerade åkare och hårdheter.... några kg hit eller dit kommer ändra spannet men det mäter du ju upp i efterand i alla fall.

Att tänka på är att ligga lätt i överkant om du inte vet om du kommer bära ryggsäck senare.. väger du 70 kg och väljer en skida för 60 till 70 kg och sedan bär en ryggsäck på 20 kg kommer spannet inte kunna arbeta riktigt..
 
Varför skulle man inte kunna köpa längdskidor på ”distans”…? Om man väger och mäter sig..?

Har inte alla skidbutiker en rigg att sätta upp skidorna i och sen anbringa samma vikt som man uppgivit…Vad blir skillnaden om man är på plats…!?

…Tjejen var utomlands förra året när skidrean kom i min lokala välsorterade skidbutik i Oslo. Jag snackade med personalen och det var inga problem att hitta ett par lämpliga skidor bara man beskriver vad man vill ha. Tjejen är idag skitnöjd med skidorna…(hon hade redan pjäxor)

Jag har aldrig sett en sådan maskin men jag har kanske varit i fel butiker då. :)
Där jag köpt skidor har människor gjort mätandet och åkaren varit sin egen vikt.

/Patrik
 
Jag har aldrig sett en sådan maskin men jag har kanske varit i fel butiker då. :)
Där jag köpt skidor har människor gjort mätandet och åkaren varit sin egen vikt.

/Patrik

En riktigt duktig och kunnig person kan säkert plocka ut bra skidor åt just dig baserat på erfarenhet. Själv fick jag ett par Fischer race-skidor utplockade för några år sedan av Fischers representant i sverige på någon skidträff. Han klämde och kände på hela skidan för att få en följsam skida avsedd att åka på i lite lösare fören. Han lyckades :), men så har han några år i branschen och har plockat skidor även åt eliten.

Vill man vara säker på att få en riktigt bra skida utan att lämna något åt slumpen så är det spannmätare som gäller dock...fördelen med en sådan är att den kan mäta tryckpunkter och annat med en exakthet som en människa inte klarar. Sådana manicker finns bara i specialbutikerna, typ Pölder sport (www.polder.se). Numera är det spannmätare som gäller för eliten också, naturligtvis parat med ansenlig praktisk kunskap både hos åkarna och de som levererar de utplockade laggen...

Fördelen med spannmätare är att det faktiskt går att köpa skidor på distans, det som krävs är att man så specifikt som möjligt beskriver vilka egenskaper skidan bör ha, när och hur den ska användas. Sedan kan duktiga personer hitta rätt skida med rätt profil.

Har nämnt pölder ovan, tror det finns fler med spannmätare, så att köpa på distans handlar nog mer om att ha en klar ide om sin kapacitet som åkare, och vad skidan ska användas till.

...btw, köp så bra som möjligt, billiga s.k. motionsskidor blir bara tråkiga att åka på eftersom de oftast har sämre belag. En elitskida kan mycket väl nyttjas av en ny motionär, allt handlar om hur hård den är i förhållande till åktekniken (klassisk teknik).

...ett bra paket ligger nog på minst 3 papp och då tillkommer stavar...

...turskidor är en annan sak, då får man fundera i andra banor. Vikt brukar vara parametern där...även då tjänar man på kvalitet, men det kan ju se annorlunda ut, Tegsnässkidor och Åsnes Ingstad är helt olika djur men båda har fantastisk skidglädje på sitt sätt :)...

//J
 
Pölder

Jag frågade precis samma fråga i omklädningsrummet i morse (cykelpendlare unite). Han hade beställt från Pölder (polder.se) och sa att skidorna blev kanon både för honom själv och för frun. Förutom vikt osv. så får man berätta lite om nivå och ambitioner med åkningen och jag tror att han tom hade blivit uppringd angående något innan de skickade. Han motionsåker vad jag vet men har vunnit O-ringen i orientering så jag tror inte han snackar goja.

Köpa skidor på Internet: http://youtu.be/Mvjd1EOKVLA

PS. Jobbar inte där men går i precis samma tankar. Kommer att köpa skidor snart.
 
Wow vilken givande tråd det blev! Tackar för alla svar.

Jag har också funderat på polder(plöder?), mest för att jag trodde att de var billigare än intersport.
Men nu är jag plötsligt inte lika säker på det längre :s

Nån som ser nån prisvärt paket på polder?
 
Här är ett bra paket att utvecklas med under många år. Mycket bra skidor, pålitliga bindningar och relativt varma pjäxor för långa dagar i spåren:
http://www.polder.se/sv/produktsort...fischer-crs-paket/?group=prod_prod_grp-s1/225

De val jag gjort på paketet är:

Skida: Fischer CRS Classic xxxcm
Pjäxa: Salomon Active 8 Classic Pilot
Bindning: Salomon SNS Pilot Sport Classic Herr

Till detta lämpligen ett par Swix CT5 eller CT6 stavar (välj längd som når dig upp till axlarnas överkant).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.