Längdåkning nybörjare

oj, jag fick för mig att jag kunde det här men jag bedrog mig visst. får be er bortse från mina inlägg. det är uppenbarligen; pilot, tejp och fiskfjäll som gäller..

Nåmen vad är felet med pilotbindningar? Inte bara att jag har goda erfarenheter själv, jag kan inte påmina mig om att ha hört negativa omdömen förut. Nyttan vid klassisk teknik är väl begränsad, och visst kan man även skatea med profil bindningar också, så jag hade utanvidare godkännt det om någon sagt att för vanliga motionärer är pilotbindningar onödiga. Men nu har det tagits till ord som "smäck" och "skit", och då undrar jag vad som ligger bakom.

Håller de sämre? (Jag har haft mina i bara drygt två år, så det är för tidigt att bedöma hållbarheten ännu)

Gör de det svårt att få till bra teknik? (Jag är fullständigt självlärd som skidåkare, och har inte riktigt koll på vad som är rätt teknik)

Stjäl de energi? (Jag tycker de känns väldigt bra, men känslan är en dålig effetivitetsmätare)

Annat?

Kan någon, innan jag köper ett par skidor till med pilotbindningar, berätta vad felet är? Hittils har det bjudits bara på nedlåtande invektiv och ironiska gliringar, inget konkret. Inläggen om vallning har varit mycket bra (tack för dem!); någon liknande djupgående analys av olika bindningstyper vore välkommen!
 
Mekanismen i Pilot ska tydligen vara känslig för snö och is.
Skidforum.se har Pilot bindningen kvalité/brister diskuterats i ett antal år, de flesta verkar överens om att Pilot classic bindningen kärvar förr eller senare, skate ska tydligen vara lite robustare.

Precis. Denna bindning får funktionsstörningar av snö och is, kan t.o.m. gå sönder. Olämpligt eftersom snö och is är vanligt i skidspåren ;). Och Salomon har ju nu ändrat konstruktionen...

Använder själv Rottefella och är grymt nöjd. Även för skate. En stor fördel med Rottefella är NIS-systemet dvs att bindningen fäster i en platta som finns på skidan när spannet provas. Detta innebär att spannkurvan inte påverkas av att man lägger på och skruvar fast en lång och hård plastpryl på skidan...

//J
 
Precis. Denna bindning får funktionsstörningar av snö och is, kan t.o.m. gå sönder. Olämpligt eftersom snö och is är vanligt i skidspåren ;). Och Salomon har ju nu ändrat konstruktionen...

Använder själv Rottefella och är grymt nöjd. Även för skate. En stor fördel med Rottefella är NIS-systemet dvs att bindningen fäster i en platta som finns på skidan när spannet provas. Detta innebär att spannkurvan inte påverkas av att man lägger på och skruvar fast en lång och hård plastpryl på skidan...

//J

Jasåja. Då kanske jag inte behöver ha så brottom med pilotbindningar för de klassiska skidorna. Pilotbindningarna på skateskidorna är jag dock fortfarande grymt nöjd med, och har inte hittils haft några problem.

(Att NIS systemet är smart håller jag för övrigt fullt med om. Skulle gärna se samma för SNS)
 
om du inte får en sträcka på runt 25% av skidans längd, som pappret går att föra fritt, i moment ett, har du för mjukt spann, dvs fel skida till din vikt.

Vad händer om man har för mjukt spann? På mina allroundskidor (en lite bredare skida) så är fästzonen enligt mina beräkning ca 23% av skidans längd.

Kan jag med ett sånt kort spann valla så att jag får lika bra fäste som med ett lite hårdare spann?

För som sägs i den här tråden är fästet a och o men jag klarar inte riktigt att få till det på mina skidor. Därför funderar jag på om fästet skulle bli bättre på ett par skidor med lite hårdare spann.
 
Med ett för mjukt spann blir antingen fästet eller glidet lidande. Är fästzonen för kort får du inte tillräcklig friktion när du vill trampa ifrån och du får inget fäste. Om du vallar fästvalla över ett längre område än din egentliga fästzon blir glidet lidande.

Spannet ska vara ”lagom”, en för hård skida är inte heller den bra för fästet.

Jag vet ingenting om din tekniknivå, men den har en väldigt stor betydelse för fästet. För de flesta nybörjare skulle säga att det är det som är orsaken till det dåliga fästet och inte skidorna eller vallan.
 
Med ett för mjukt spann blir antingen fästet eller glidet lidande. Är fästzonen för kort får du inte tillräcklig friktion när du vill trampa ifrån och du får inget fäste. Om du vallar fästvalla över ett längre område än din egentliga fästzon blir glidet lidande.

Spannet ska vara ”lagom”, en för hård skida är inte heller den bra för fästet.

Jag vet ingenting om din tekniknivå, men den har en väldigt stor betydelse för fästet. För de flesta nybörjare skulle säga att det är det som är orsaken till det dåliga fästet och inte skidorna eller vallan.

Jag har typ ingen teknik alls men en ambition att lära mig att åka skidor (att knalla runt på skidorna behärskar jag dock rätt bra). När jag var yngre hade jag ett par skidor med för hårt spann, det var inte kul (m de var billiga, inget bra argument för att köpa nåt).

Jaja, jag ska åka lite med mina skidor med den korta fästzonen. Får jag dåligt fäste får jag skärpa till tekniken o funkar inte det förlänger jag fästzonen lite på bekostnad av glidet. Är det fortfarande kul att åka köper jag ett par bra skidor.
 
teknik

Fäste är till stor del en teknik fråga. Har man bra teknik är man mindre känslig för dålig vallning.

Här en bra video

http://www.youtube.com/watch?v=G3Vue10ItXg&feature=related

Observera att Keith böjer på knäna. Man kan då lättare utnyttja fästet. Innan man gör avsparken gör man en micropause för att vara säker på att skidan sitter fast. Skillnaden mellan att gå på skidor och att åka skidor är glidet. Har man bra glidteknik behöver man inte så mycket fäste. Det är också bra som Keith gör att träna på en plan yta

Hans Friedel
 
Vad händer om man har för mjukt spann? På mina allroundskidor (en lite bredare skida) så är fästzonen enligt mina beräkning ca 23% av skidans längd.

Kan jag med ett sånt kort spann valla så att jag får lika bra fäste som med ett lite hårdare spann?

För som sägs i den här tråden är fästet a och o men jag klarar inte riktigt att få till det på mina skidor. Därför funderar jag på om fästet skulle bli bättre på ett par skidor med lite hårdare spann.

Hårdare spann innebär att det är svårare att trycka ner fästvallan i snön. Får du dåligt fäste med mjukt spann har du vallat fel. Rekommendationen är 3 - 8 lager fästvalla. Som Hasse nämner är tekniken väldigt viktig. Har du dålig teknik krävs en längre fästzon vilket ger sämre glid. Det är svårt att lära sig en bra teknik utan bra fäste, så därför är det bra att börja med lite för mycket fäste för att få till tekniken och sedan minska fästzonen. Det krävs flera pass för att få till detta hyggligt. Dessutom får vi olika spårförhållanden som kräver olika vallor och kanske förändring av fästzonen.
 
Liten update om mina vallningsfria: Har åkt på 5-10 minus, nysnö och spårat, kanon! Har idag åkt på nysnö 1 dm i spårade spår, -1 grader. Fästet är ypperligt!!!... dock inget glid. Det "fastnar" t.o.m ibland, hugger till. I morgon ska jag testa blötsnö, för nu är det snöblandat och imorgon ska det vara plusgrader. Liten rapport mest om att köra vallningsfritt i olika temp och udnerlag för den som kan ha intresse för det. Jag har noll teknik och är nybörjare, kan tilläggas! :)
 
Liten rapport mest om att köra vallningsfritt i olika temp och udnerlag för den som kan ha intresse för det. Jag har noll teknik och är nybörjare, kan tilläggas! :)

Det är svårt att få någon teknik när man kör med vallningsfritt eftersom en stor del av tekniken går just ut på att glida. :)
Det finns en del bra övningar att titta på på Youtube, du kommer upptäcka att många av dessa övningar är svåra med vallningsfria skidor, det tar tvärstopp och så står man på näsan :)
 
Liten update om mina vallningsfria: Har åkt på 5-10 minus, nysnö och spårat, kanon! Har idag åkt på nysnö 1 dm i spårade spår, -1 grader. Fästet är ypperligt!!!... dock inget glid. Det "fastnar" t.o.m ibland, hugger till. I morgon ska jag testa blötsnö, för nu är det snöblandat och imorgon ska det vara plusgrader. Liten rapport mest om att köra vallningsfritt i olika temp och udnerlag för den som kan ha intresse för det. Jag har noll teknik och är nybörjare, kan tilläggas! :)

jag vill inte klanka ner på vare sig dina vallningsfria skidor eller din rapport, men så som jag utläser den har du i princip bara åkt i en typ av förhållande.

"ny-snö" som är torr, mjuk och inte varit med om något väderomslag. i det föret fungerar som sagt vallningsfritt hyfsat, men då, som du också skriver ofta på bekostnad av glidet.


sen håller jag inte riktigt med i inlägget om att dåligt fäste omöjliggör rätt inlärning av tekniken, jag tycker lika gärna man, till viss del, kan vända på det och säga att dåligt eller ojämnt fäste utvecklar skidåkarens förmåga. du utvecklas och får en bättre känsla i din åkning om du då och då tvingas ta dig runt med halvdant fäste.

att "ha bra fäste" sitter inte bara i skida och valla utan till stor del även i åkarens känsla för förhållandena och förmåga att anpssa sig efter dom.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.