Åre - Sveriges sämsta skidort

Åre är OK

Håller med Stalle, kan man sitt Åre så går det alltid att hitta åkning. Speciellt om man som jag helst åker offpist.

Däremot så kunde Skistar skärpa till sig och se till att hålla pisterna tillgängliga för folk vilket borde gynna de som inte hittar så bra. Störtloppet och Slalombacken är i princip alltid stängda och många andra pister är också ofta avstängda för träning trots att ingen slalomklubb är där och åker. Speciellt när högzon är stängd så kunde de se till att maximera åkbar yta i lågzon vilket inte görs. Ny lift över till Björnen har varit planerad länge, hoppas den byggs snart eftersom transporten tillbaka till det överbefolkade Björnen från Åre via Tottliften nu är en flaskhals. Ökad konstsnöproduktion behövs också.
 
Åre är för dyrt och köerna är för långa! Håller med tidigare postare, testa Kittelfjäll i Lappland för billig, härlig off-piståkning med mängder lössnö. Be aware dock, det är väldigt långt norr ut så undvik midvintern.
 
Dyrt kan jag köpa men att det är köer i Åre är myt som lever kvar sen förr. Sen VM6:an och VM8:ans tillkomst är köerna bort.

Däremot kan det vara mycket folk i Gästrappet och Stjärnbacken. Men åker man till Duved/ Tegefjäll får du backarna för dig själv.
 
Ja. Alperna har ju 100ggr skönare väder och åkning. Riktiga berg dessutom. Och lika långt för oss sysdsvenskar.
 
Till trådskaparen vill jag passa på att säga att du haft otur med vädret helt enkelt. Ja, Åre har ett hårt klimat, men så är det i fjällen. Jag har varit uppe flera gånger och fått uppleva både orkanvindar och strålande sol och puder. Kommer man till Åre en vecka med sol så finns inget att klaga på, utom möjligen folkmängden. Hade du prickat en solig vecka varje år hade du aldrig skapat denna tråd :)

Var i alperna för ett antal år sedan, och då var liftsystemen helt sonika stängda en av dagarna för att det blåste så hårt. Då kunde man alltså inte ens få åka i deras lågzon. Pengar i sjön med andra ord, eftersom jag hade ett veckokort. Vi hade fint väder en dag på hela veckan, så alperna är inte alltid något perfekt resmål om man har otur. I Åre har jag aldrig upplevt att hela systemet är stängt pga vädret. Och visst, bergen i aplerna är större och vassare, inget snack, men jag kan ha lika kul i Åre fast omgivningarna är mindre dramatiska. De är ju vackra ändå. Visst, pudret var lättare, omgivningarna mer dramatiska och fallhöjderna större i alperna, men hur ofta åker man hela fallhöjden i ett svep varenda åk när man besöker en skidort (till er som klagade på Åres fallhöjd)? De 1050 meter man kan få i Åre (890 med lift) torde väl räcka i sig? Sen att folk väljer alperna för dramatikens och kulturens skull är ju en sak, men att gnälla på att en kilometers fallhöjd är för lite köper jag inte riktigt :)

Har märkt att många svenskar har kvar jantekomplex och vågar inte vara stolta över saker och ting inom landets gränser (nu pratar jag inte om trådskaparen utan generellt). När tex Condé Nast Traveller rankade Åre som en av världens tio bästa orter så skulle svenskarna gnälla förstås, istället för att vara stolta över att man gjort det mesta av det man faktiskt har att tillgå. Åre är som berg inte så stort i jämförelse med alperna, men man har utnyttjat förutsättningarna på ett väldigt bra sätt. Men istället gnäller folk på att Åre inte är lika spetsigt som en alptopp (det var ett av huvudargumenten till att Condé Nast ravaller hade fel).

Nu vet jag inte vilken typ av skidåkning trådskaparen är ute efter, men när det är dåligt väder kan Åre erbjuda fantastiskt kul skogsåkning. Sen får man vara lite smart när man väljer årstid också. November, december och januari tenderar att vara mer osäkra vad gäller vädersituationen. Kallt och eländigt, molnigt och korta dagar. Slutet av februari till april någon gång verkar vara bäst. Ni som bor i Åre får rätta mig om jag har fel.
 
För mig är Åre tveklöst nummer 1 i Sverige. Som nummer 2 har jag Hemavan och enligt mitt sätt att se det den ända skidort som på sikt skulle kunna utmana Åre som Sveriges alpina centrum. Det är en lång väg att vandra men man har det viktigaste. Högt berg och känslan av alpin miljö. Hemavan är också den ort som ligger närmst Åre när det gäller fallhöjd.

Åre/Duved 890
Hemavan 670
Björkliden 538
Stora Blåsjön 525
Abisko 500
Lofsdalen 492
Tärnaby 425
Bydalen 420
Branäs 415
Kittelfjäll 395

http://www.metro.se/se/article/2006/10/18/11/3153-32/

Enligt Kittelfjälls hemsida har de 420 meters fallhöjd från liften, så då hamnar den på delad plats med Bydalen (http://www.kittelfjall.com/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=53)
 
För mig är Åre tveklöst nummer 1 i Sverige. Som nummer 2 har jag Hemavan och enligt mitt sätt att se det den ända skidort som på sikt skulle kunna utmana Åre som Sveriges alpina centrum. Det är en lång väg att vandra men man har det viktigaste. Högt berg och känslan av alpin miljö. Hemavan är också den ort som ligger närmst Åre när det gäller fallhöjd.

Åre/Duved 890
Hemavan 670
Björkliden 538
Stora Blåsjön 525
Abisko 500
Lofsdalen 492
Tärnaby 425
Bydalen 420
Branäs 415
Kittelfjäll 395

http://www.metro.se/se/article/2006/10/18/11/3153-32/

Jag skulle vilja peta in Björnrike på den där listan va? Mig veterligen så har Björnrike en fallhöjd på 470 meter (?)
 
Du menar så här?

Intressant! Men mest intressant var att han i rutigt i berg nr 2 fattat vad hängslena ska va till! Särskilt i skogsåkning ska man inte låta dem fladdra. Även om det är ballt och moderiktigt!
 
Hotell Karolinen

Skrev ett inlägg här tidigare idag angående Åre, läs här.

Och varför jag nu skriver här och spammar er i denna tråd är för att jag gärna vill höra om någon testat hotell Karolinen i Åre? Hittade ett jätte bra erbjudande från Groupon. Men även om det är ett jättebra pris så vill man ju helst veta att hotellet faktiskt är bra eller om man ens kan lita på Groupon?


Och om inte Åre, vart isf. ?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...