Åre - Sveriges sämsta skidort

Återkom i helgen efter tredje skidveckan i Åre på fyra år. Samtliga veckor hade uruselt väder. Förra året regnade det t.o.m. de två sista dagarna. I år var det snö och hårda vindar samtliga dagar. Som mest blåste det 38 m/s på Skutans topp. Dessutom pendlade temperaturen runt nollan så glidet i backen var hopplöst. Högzonen stängd hela tiden. Som förra året åkte vi hem en dag tidigare. Samma vecka var en kompis i Sälen. Där var det sol och minus 5 hela veckan!!!
Jag lovade mig själv för många år sedan att aldrig mer åka till Åre pga vädret, men blev ditlurad igen för fyra år sedan av en kompis.
Slutsatsen jag drar nu är att det inte bara är ett mentalt problem att det sällan är sol, utan den hårda vinden som spolar bort snön och slipar pisten till is och plusgraderna som sabbar glidet gör skidåkningen som sådan till en synnerligen trist historia i Åre. Dessutom är det packat med folk som gör att antal åkare per ytenhet blir jättestort jmf med t ex Tänndalen. I synnerhet när högzonen är stängd (vanligt) blir det ju snorpackat i nedre systemet. Liftköerna är ju ett annat resultat.
Det jag gjorde nu var att gå in på SMHIs hemsida och titta på väderstatistiken. Det finns kartor över Sverige med kurvor inritade för 'klara dagar', 'medelmolnighet', 'nederbörd', 'soltimmar', 'andel snö av nederbörd' osv. Fullständigt chockerande när man ser hur mycket sämre vädret är i Åreområdet än i Härjedalsfjällen (dit jag kommer att åka i fortsättningen) och Sälenfjällen.
I verkligheten tror jag att det är ännu sämre i just Åre än i omgivande delar av Jämtland. Skälet är just Åreskutan som är i princip första berget efter Atlanten. I Härjedalen och Sälen är det betydligt längre väg för lågtrycken över Norge och med höga berg innan Sverige.
Även om skutan har ett stort skidområde och bra kommunikationer kan jag inte annat se än att det är en gigantisk PR-hype som skapat intresset för Åre. Hoppas jag kan hjälpa några andra att lära av mitt misstag och välja Härjedalen/Sälen istället för att åka till Åre.
 
Enligt turistnasare samt ryktesspridning så är du helt fel ute, vi valde bort Åre helt enkelt för att där är för knökat med stressade backnissar.........Andra platser har större ytor, bättre backar och hör och häpna bättre väder, statistiskt.....
 
Som Årebo tycker jag självklart att du är ute ock cyklar. Årefjällen är en gigantisk lekpark som är unik i Sverige och Skandinavien. Du har helt rätt i att det ofta är hårt väder i byn. Men det är ju bara coolt. En skidort av dignitet har hårt väder. Under vecka 10 hade vi runt vindbyar upp mot 40 m/s. Sommar som vinter är vädret i Åre en attraktion i sig. På en dag kan du få uppleva alla fyra årstider.

Sen kan man inte jämföra Åre med Sälen och Tänndalen. Det blir som att jämföra äppen och päron. Ska du jämföra Åre med någon ort i Sverige och Skandinavien är det Hemavan, Kittelfjäll, Riksgränsen och Hemsedal, Stranda etc. i Norge du ska titta på. Alltså ställen med riktiga fjäll och med en alpin miljö. Då kommer skillnaderna inte att vara så stora.

Du har också rätt i att det är mycket folk i Åre. Det är för att Åre som destination flera gånger blivit rankad som en av de bästa skidorterna i världen. Liftkö kan det vara också. Men inte överallt. Det gäller bara att veta vart man skall ta vägen.

Oavsett tid på säsong och väder så finns det alltid bra skidåkning i Åre. Du kan hitta pudersnö även om det inte snöat på veckor.

Så ge Åre en chans till och hör av dig då så kan jag bjuda på lite tips på smultronställen.
 
Kittelfjäll

Kittelfjäll, södra lappland. Liten ort men med mycket fin skidåkning. Inte lika flashig after ski som i Åre kanske men.........det är väl skidåkningen som gäller i första hand;)
 
Åre

och Jämtlandsfjällen utmed järnvägen mot Storlien har både fördelar och nackdelar.

Fönstret mot Atlanten innebär mera blåst och mera mildväderinbrott. Norra Dalarna och Härjedalen har betydligt mera inlandsklimat och är både soligare, kallare och snösäkrare vintertid.

Åreskutan är ett bra skidberg för svenska förhållanden men det är kanske lite överexploaterat beträffande sålda liftkort per boende gäster. Byn och kringutbudet är i viss särklass i Åre. Att skyddade pister och liftar belastas hårdare med trängsel och köer när liftar till kallfjället har stängt gäller alla orter i svenska fjällen jag känner till.

Nattåg och även kommunikationer via flygplatsen i Östersund är ett stort plus.

Även i fjällstugorna och på fjällstationerna i Jämtland är det relativt trångt under högsäsong jämfört med de flesta andra fjällområdena i Sverige.

Fjällväder är alltid fjällväder och ingenstans har man vädergarantier. Riksgränsen t ex har väl så ostadigt väder som Åre men är naturligtvis kallare och har en längre säsong på våren (fram till midsommar).

Thure
 
Mera + och -

Bidrar med ytterligare lite erfarenheter och funderingar.

Åre i slutet av mars och i april och en vecka som inte ligger i anslutning till påsken kan vid högtrycksväder ge helt osvenskt fin åkning bland annat uppe på skutan.

Men vid andra tidpunkter på vintern kan det vara bättre att välja t ex Ramundberget, Kittelfjäll, Dundret, Abisko, Björkliden, Riksgränsen etc.

Många jämtar åker t ex hellre i mindre orter under helgerna när de inte bedömmer att Åre har mervärde.

Skall man åka utför en hel vecka i sträck talar mycket IMHO för det mera varierade utbudet i Åre eller en liknande större ort i Norge eller alperna.

När jag åker med familjen brukar vi välja varannan dag turåkning och varannan dag i backen. För närvarande passar Grövelsjön oss bra men vi hoppas komma iväg till Alperna nästa säsong.

Thure
 
Alperna bättre

Eftersom Åre inte vill jämföra sig med andra svenska skidorter utan med "prestigeorter" i Alperna och i USA/Canada så får man nog konstatera att Åre inte mäter sig med t.ex. Klosters/Davos som är min senaste egna vintererfarenhet från Alperna.
Beträffande ekonomi så blir man ändå ruinerad på bägge ställena.
 
För mig är Åre tveklöst nummer 1 i Sverige. Som nummer 2 har jag Hemavan och enligt mitt sätt att se det den ända skidort som på sikt skulle kunna utmana Åre som Sveriges alpina centrum. Det är en lång väg att vandra men man har det viktigaste. Högt berg och känslan av alpin miljö. Hemavan är också den ort som ligger närmst Åre när det gäller fallhöjd.

Åre/Duved 890
Hemavan 670
Björkliden 538
Stora Blåsjön 525
Abisko 500
Lofsdalen 492
Tärnaby 425
Bydalen 420
Branäs 415
Kittelfjäll 395

http://www.metro.se/se/article/2006/10/18/11/3153-32/
 
Jag tycker Åre kan vara okej men i Sverige placerar jag både Riksgränsen och Kittelfjäll före Åre rent skidåkningsmässigt. Hemavan är lite för familjärt för min del så det kommer en bit ner. Åre kan dock vara bra med rätt förhållanden men precis som trådstartaren har jag också upplevt många dagar med stängd högzon. Jag åkte första gången i Åre 77 och tyvärr har väl exploateringen av Åre inte bara varit positiv. Den mysiga by det en gång var har mer och mer guccifierats och folk tävlar mer i hur clean stil man har på byn än prioriterar åkningen. Så upplever jag och flera andra jag känner det iaf.

I dag kom jag f ö hem från Andermatt i Schweiz. En fantastisk liten by; mysigare och betydligt trevligare och mer avslappnad än Åre. 1500 meters fallhöjd i Andermatt, 1700 i Disentis (grannby), mindre folk och otroliga ytor att åka på, snösäkrare (Andermatt fick 16 meter förra året). Dessutom bra prisnivå. Liftkortet gick på 1650 kr för 6 dagar och gällde då även Disentis, Sedrun och Winterstock. Dessutom åkte man gratis på glaciärexpressen mellan orterna. Billigare vin, billigare och godare öl ute. Samma prisnivå för boende. Prioriterar man uteliv och festande så är dock Åre bättre men skidåkningsmässigt finns en jämförelse knappt på kartan. Jag blev faktiskt förvånad över hur billigt det var där men skillnaderna är stora mot t ex Zermatt, Verbier och nämnda Klosters.

I Sverige är Riksgränsen favoriten. Fortfarande förhållandevis lite folk, snösäkert och väldigt mycket turmöjligheter i närheten, inte minst på Nordalsfjället.
 
Alltså ställen med riktiga fjäll och med en alpin miljö. Då kommer skillnaderna inte att vara så stora.

Du har också rätt i att det är mycket folk i Åre. Det är för att Åre som destination flera gånger blivit rankad som en av de bästa skidorterna i världen.

Rankad i Åka skidor och i ett flashigt stekar-magasin ja ;) Har för mig att nattlivet vägde ganska tungt i rankingen. Det är billigare att ta en vecka i Alagna om det är skidåkning och inte nattliv man vill åt, och nästan samma pris på liftkort och boende som i Chamonix. Men skidåkningen är inte i närheten. Jag brukar vara nån vecka i Åre varje år eftersom jag har släkt att bo hos, och jag tycker att det är helt OK bara man slipper betala för att hyra stuga, men att kalla Åres runda kullar för alpin miljö, det är en stark överdrift.

Om man inte irriteras av alla "Årebor" som ser ut som dom är på väg till en modevisning för sportkläder så är det helt OK. Man får ta det för vad det är. En skidort med bra uteliv, dyra men hyffsade restauranger, kass mat i backen, fula byggnader, halvdålig fallhöjd, hyffsad offpist jämfört med Sälen och Tänndalen.
 
Missförstånd...

Ni som klankar ned på Åre har helt enkelt bara missförstått det hela.
För att kunna få ut den riktigt fina skidåkningen måste man kunna hitta runt bra på berget och veta vart man ska åka när det blåser eller när köerna ökar på, och dessutom ha lite tur på sin sida.
Jag har varit uppe vid tre olika tillfällen i vinter och alla de gångerna har jag haft nån dag med klarblå himmel och pudersnö, nån dag med obefintlig sikt och nån dag med -34. Det väsentliga är att de där dagarna med puder och sol och långa offpiståk är så otroligt överlägsna det mesta du hittar i Sverige i övrigt. Blåsiga dagar kan man hitta skogsåkning som är knädjup och orörd och de värsta ködagarna passar man på att hänga på låset på morgonen och sen ta en lång god lunch mellan halv tolv och halv två.
Hyr en guide eller snacka ihop dig med folk som verkar veta så kan även du lära dig hitta till Åres smultronställen. Och det finns många sådana...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.