Hjälp totalnovis med gamla Tyrolia slalombindningar!

Tack, Tompa för länken. Det finns uppenbarligen ett lätt sätt och ett rätt sätt för att justera bindningarna. Jag har alltid använt ryck i hälen metoden men den utförliga varianten är naturligtvis bättre. Hela biten med förspänning hade jag ingen susning om alls..............
 
..farligt??? ha, ha du är för rolig, ....
Oj, vilket långt utlägg bara för att bortförklara en så liten grej. ;)

Anledningen att man använder Z-skalan är att det blir olika vridmoment med olika långa pjäxor. Med dubbelt så lång pjäxa blir motståndet det dubbla, trots samma DIN-inställning. Att man gjorde fel förr pga okunskap eller att Z-skalan slarvats bort behöver inte betyda att man ska göra det nu. Det är ju enkelt att kolla upp på nätet.
 
Att man själv gjort på fel sätt förr är ingen ursäkt att ge dåliga råd. Och ja det är farligt att ge sådana råd, skulle du rekommendera en 120 kg person som aldrig åkt skidor innan att ställa sina bindningar på 12?

Här är en länk som är en hjälp på vägen för de som tycker om sina knä: http://www.dinsetting.com/
 
Oj, vilket långt utlägg bara för att bortförklara en så liten grej. ;)

Anledningen att man använder Z-skalan är att det blir olika vridmoment med olika långa pjäxor. Med dubbelt så lång pjäxa blir motståndet det dubbla, trots samma DIN-inställning. Att man gjorde fel förr pga okunskap eller att Z-skalan slarvats bort behöver inte betyda att man ska göra det nu. Det är ju enkelt att kolla upp på nätet.


nu har jag läst insturktionen som det länkas till och det framkommer absolut inget nytt, tvärtom bekräftar ju författaren till inlägget att man utgår från sin vikt.

vad är det jag ska förklara bort? det finns väl inget att förklara bort. självklart utgår man från vikten när man justerar en bindning eller ger råd om hur den ska justeras. det är ju den viktigaste faktorn. jag vet också att det egentligen är en DIN-skala, men i praktiken, och i sådana här fall, spelar det ingen större roll eftersom den sammfaller hyfsat med att ge ett bra riktvärde om man översätter den till åkarens vikt.

jag har åkt skidor i hela mitt liv och varit i något hundra tal sammanhang där bindningar justerats av olika människor och jag har nog aldrig varit med om att den inledande frågan varit annan än hur mycket åkaren väger.

i alla fall är du vandraren unik i mina öron i fall du brukar inleda med att fråga folk hur stora fötter folk har. :)

frågan är väl om den frågan överhuvudtaget behöver ställass har man inte allt för mycket kusiner och syskon som är gifta med varnadra, bakåt i släkten, så följer ju ofta storleken på fötterna vikten något sånär proportioneligt.


slutligen var väl inte den här tråden skapad för att fördjupa sig helt i hur utlösningsmekanisken ställs in. jag ville mest ge ett tips på vägen så att det inte blev helt galet. alltså ett något bättre råd än sparka-med-den-andra-pjäxan-metoden. sen handlade mitt påpekande ursprungligen minst lika mycket om att TS skulle se till att alla justeringar stog lika över bindningarna.


däremot ställer jag mig skeptisk till ett påstående i inlägget som det länkas till;

"Ett par bredare/längre/styvare skidor ger en hävarmseffekt (det går oftast också fort) och man kan då skruva lite högre medans en mjuk/kort/smal skida oftast bör ställas lägre."

I mina öron och ur skadesynpunkt tycker jag det här känns lite felaktigt. Jag tycker det resonemanget förutsätter att kroppen skulle ha större möjlighet att ta hand om dom högre vridmomenten som den längre och tyngre utrustningen ger. Kroppen är ju lika rustad oavsett om skidan är tung eller lätt. Min känsla är den motsatta och det är så jag justerar min bindningar; något förenklat korta lätta skidor = kroppen klarar av att hantera (bromsa upp) krafterna på egen hand i större utsträckning = bindningen kan spännas hårdare. Tunga långa skidor = större egen kraft upplagrad i skidan = måste lösa ut tidigare.
 
Att man själv gjort på fel sätt förr är ingen ursäkt att ge dåliga råd. Och ja det är farligt att ge sådana råd, skulle du rekommendera en 120 kg person som aldrig åkt skidor innan att ställa sina bindningar på 12?

Här är en länk som är en hjälp på vägen för de som tycker om sina knä: http://www.dinsetting.com/

nej, men det var inte det det handlade om TS skulle latja lite i en barnbacke, om du läser ursprungsfrågan, och inte är allt för autistisk, förstår du säkert själv att det inte var frågan om någon total-fördjupning i ämnet, är säkerheten absolut högsta prioritet tror jag inte man håller på och micklar själv med ett par gammla 80-tals bindningar, med det som utgångspunkt tycker jag mitt råd att utgå från åkarens vikt var klokare än ditt; att inte göra det.

men det är ju inte första gången du vrider och vänder på mina inlägg för att göra dom mest osannolika tolkningar.
 
.............du är nog en av utsidans sköraste och bräckligaste medlemmar............jag vet inte hur gammal du är........sen förstår väl vem som helst ................om du läser ursprungsfrågan, och inte är allt för autistisk.........men det är ju inte första gången du vrider och vänder på mina inlägg för att göra dom mest osannolika tolkningar.

Det var väl hela listan på härskartekniker i en debatt............
 
Det var väl hela listan på härskartekniker i en debatt............

jo fast nu handlade det här väl lite grann om tidigare tjuvnyp också, där thompa på ett ännu värre vis vänt till vad man skrivit.

hade det inte varit för det, hade jag varit den första att erkänna att det finns betydligt mer att skriva om utlösningsmekanismen, än vad jag gjorde i mitt ursprungsinlägg.

jag ser inte er som några undersåtar, men om ni upplever mig som en härskare är det väl bra att ni söker stöd hos varandra.

jag tror det räcker nu med kommentarer för min del, för att undvika fortsatt tjafsande vore det inte fel om också thompa kunde hålla sig borta från mina inlägg eller i alla fall anstänga sig inte enbart med att vinkla fram det mest osannolika
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.