Montering SNS längdskidor

Hej.

Jag är en glad ingenjörsstudent som handlade på usports utförsäljning och hittade ett par Atomic race elite classic skidor där spannet var bra. Dock hade de ej möjlighet att montera den då de hade konkursutförsäljning. Frugans nya skidor med förinstallerade NIS-platta var väldigt smidigt och enkelt, behövde inte ens tänka. :)

Jag monterar gärna SNS atomic propulse rc bindningen själv, även fast jag inte har någon gigg så har jag möjlighet att sätta fast skidorna samt borde väl gå att förborra med mindre borr än den 3.5 mm x 16mm som jag läst att man ska använda? Borde funka att sätta tejp runt borren för att inte borra för djupt.

Är det någon som kan säga hur bindningen ska monteras i förhållande till jämnviktsläget/borrmarkeringen som finns på skidan?

Tack på förhand.

//Daniel
 
Hej,

1) Pivotpunkten (alltså där pjäxan spänns fast) skall ligga på skidans balanspunkt.
2) Nja, jag tror det står 3,6 mm => Nej, du skall inte ta mindre än 3,5mm
3) Droppa i lite trälim i hålen så tätar/låser skruven. Epoxi e dumt.

/Lars
 
Brukar ligga med en monteringsskiss med jämviktspunkten utritad i bindningskartongen. Mät skidornas jämviktslägen (ex låt dem balansera över pekfingrets ovansida) och rita ut en jämviktslinje som är genomsnitt av de två skidorna, tejpa sedan monteringsmallen i förhållande till jämnviktlinjen och markera hålen innan du borrar med en pryl. Ta bort mallen och borra. Saknas mallen, hör av dig så kan jag skanna någon jag har i pärmen (OBS jag har bara skisser för Salomon SNS profil).
Borren skall vara 3,6mm, och tejp runt borren är OK om du är medveten när är den når skidans yta och inte trycker extra. Var medvete om att längsdskidor kan ha luftkanaler internt för att göra dem lättare, så bli inte överraskad om borren tränger ner i en sådan.
 
Brukar ligga med en monteringsskiss med jämviktspunkten utritad i bindningskartongen. Mät skidornas jämviktslägen (ex låt dem balansera över pekfingrets ovansida) och rita ut en jämviktslinje som är genomsnitt av de två skidorna, tejpa sedan monteringsmallen i förhållande till jämnviktlinjen och markera hålen innan du borrar med en pryl. Ta bort mallen och borra. Saknas mallen, hör av dig så kan jag skanna någon jag har i pärmen (OBS jag har bara skisser för Salomon SNS profil).
Borren skall vara 3,6mm, och tejp runt borren är OK om du är medveten när är den når skidans yta och inte trycker extra. Var medvete om att längsdskidor kan ha luftkanaler internt för att göra dem lättare, så bli inte överraskad om borren tränger ner i en sådan.

Hej och tack för ditt svar, det var ingen mall med i lådan, bara beskrivning på hur man spänner fast bindningen. Jag antar att salomon bindningensmall lär skilja sig åt mot Atomic och jag antar att det är svårt att få tag på via nätet, med andra ord får jag göra en egen mall helt enkelt :)
 
SNS står ju för Salomon Nordic System, så det kan inte vara några större skillnader mellan olika märken och är nog fullt kompatibla.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.