Försäkring för offpistvecka i Frankrike?

Ska åka en vecka offpist med UCPA i Chamonix och undrar vilken försäkring jag ska köpa i år.
Den ska täcka transport från berget vid olycka (helikopter eller med pulka och pistör) samt lokala doktorn och ev specialflyg hem (repartriering) efter skada.

Carte niege har tidigare varit ett bra alternativ för endast en vecka och har kostat några tior €.

Finns några andra bra alternativ?

Tacksam för tips!

/Patrik
 
Ska åka en vecka offpist med UCPA i Chamonix och undrar vilken försäkring jag ska köpa i år.
Den ska täcka transport från berget vid olycka (helikopter eller med pulka och pistör) samt lokala doktorn och ev specialflyg hem (repartriering) efter skada.

Carte niege har tidigare varit ett bra alternativ för endast en vecka och har kostat några tior €.

Finns några andra bra alternativ?

Tacksam för tips!

/Patrik

Är carte niege inte längre ett alternativ? Varför?
Min hemförsäkring och olycksfallsförsäkring i kombination bör täcka sånt i och för sig...
 
Klätterförbundets försäkringar?

Kolla in Svenska Klätterförbundets medlemsförsäkringar. Medlemskap i en klätterklubb ger en grundförsäkring som även inbegriper skidbestigningar. Sen finns det en tilläggsförsäkring som ger extra skydd.
/mats
 
Carte neige verkar mest finnas som årskort och känns ju lite onödigt för en vecka men å adnra sidan är väl kostnaden rimlig. Carre niege var det jag undrar om det finns i Cham denna säsongen.
Min hemförsäkring täcker inte offpiståkning och inte helikopterräddning.

Här står det inte uttryckligen vad som finns och inte finns och inte heller exakt vad som täcks:
http://www.ucpa.se/Reseforsakring-vinter

Ang klätterförbundets försäkring så känns i huvudsak liftburen offpist inte som vad som egentligen avses med en klätterförsäkring

Tacksam för flera tips.

/Patrik
 
har lyckats köpa carte neige (har för mig den heter nåt annat numer) för en vecka på ucpa-centren eller i backen där man köper liftkort för ung 30 euro. Den täcker som jag har förstått det transport från olycksplatsen till närmaste sjukhus. Har sett en tjej som fick åka ner själv med axeln ur led för att de ville ha 400 euro för att ta ner henne med pulkan och helikopter antar jag att man kan lägga till en nolla på, så 30 euro tycker jag är ok för att bli nerplockad no questions asked. Vid lokalt sjukhus tar ditt europeiska sjukförsäkringskort från försäkringskassan och din hemförsäkring över så se till att beställa försäkringsbevis från FK och hemförsäkringsbolaget. Hemtransport till Sverige tror jag alltid skall gå på hemförsäkring om du reser utanför norden så det kan ju vara värt att kolla upp om dom har några undantag?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.