Nackskador av ryggskydd?

Jag hörde precis att det finns risk att ryggskydd transporterar upp smällen i nacken på samma vis som ett handledsskydd transporterar upp smällen på underarmen, stämmer detta? Jag tycker att det låter lite konstigt, men man vill ju vara säker!
 
hmmm....

Sivert; sa:
Jag hörde precis att det finns risk att ryggskydd transporterar upp smällen i nacken på samma vis som ett handledsskydd transporterar upp smällen på underarmen, stämmer detta? Jag tycker att det låter lite konstigt, men man vill ju vara säker!

Hej!

Nej, det stämmer inte så länge ryggskyddet sitter rätt och täcker rätt antal kotor. Ryggskyddet ska ju aldrig gå upp på nacken för då kan det givetvis uppstå skador.

vad som däremot kan ge svåra nackskador är en "störtbåge" på hjälmen, sånna som barn oftst har. det kan ge kotförskjutningar mm, men det ska inte ett ryggskydd göra.
 
Något som man ska vara medveten om är att ett ryggskydd främst skyddar mot ´"yttre våld" alltså slag från stenar, träd och andra elakheter som finns i naturen.
"pigge84": Visst är "slalombågen" kanske inte så bra om drar ansiktet i backen, "störtloppsbåge" däremot har inte samma egenskaper...Vet väl du redan iofs, men tänkte att det kunde förtydligas.
 
"pigge84": Visst är "slalombågen" kanske inte så bra om drar ansiktet i backen, "störtloppsbåge" däremot har inte samma egenskaper...Vet väl du redan iofs, men tänkte att det kunde förtydligas. [/QUOTE]

nä, det stämmer, men det är slalombågen som de allra flesta "nöjesåkare" har. det är inte bara fall i backen som har gjort skador utan det har även hänt att folk har fastnat i ankarliftar när de ska stiga av. det blir ett rätt bra drag i nacken då.... gäller främst barn ska väl också tilläggas, men nog så illa.
 
Säger inte emot dig, men hur i h-lvete lyckas man fastna med liften i hjälmen, kläderna har man väl lyckats med som liten nån gång, men hjälmen. De skulle jag vilja se!!
 
Jonas P; sa:
Säger inte emot dig, men hur i h-lvete lyckas man fastna med liften i hjälmen, kläderna har man väl lyckats med som liten nån gång, men hjälmen. De skulle jag vilja se!!

det är inte så svårt som du tror.... händer rätt ofta. hade två ungar som fastnade i liften förra säsongen på det här sättet. ska väl kanske tillägga att jag bara har varit med om att barn fastnar, inte vuxna. när man släpper bygeln så snurras den ju upp ganska direkt om man inte släpper den ner mot marken, men det gör itne barn för det orkar dom inte. det som händer är att bygeln fattar tag i "bågen" när de släppt bygeln. ska jag skicka en ritning?
 
Hej alla,
ja risken finns men bara om skyddet är för stort. Såg ett exempel på den här typen av skada på Elan X-challenge i Klövsjö då en av tjejerna hade lånat ryggskydd(dvs för stort) och landade på baken efter ett hopp, skyddet trycktes då upp i nacken.

Men som flera av er påpekar så ska ett anpassat skydd inte kunna göra det.
 
Hur skall det anpassas?

Hej alla,
ja risken finns men bara om skyddet är för stort. Såg ett exempel på den här typen av skada på Elan X-challenge i Klövsjö då en av tjejerna hade lånat ryggskydd(dvs för stort) och landade på baken efter ett hopp, skyddet trycktes då upp i nacken.

Men som flera av er påpekar så ska ett anpassat skydd inte kunna göra det.

Sparkar liv i en mycket gammal tråd...
Min fråga är då relaterat till ovanstående kommentar, vad är ett anpassat skydd?!

Letar ett ryggskydd för främst snökajting men även till skidåkning och snowboard i allmänhet. Skyddet skall inte gå upp i nacken, men när? När jag står rakt upp, eller när jag böjer huvudet maximalt bakåt, eller när jag böjer ryggen och huvudet maximalt bakåt!?
Och vad menas med att skyddet inte skall gå uppe nacken? Får det inte kännas alls vid manövrerna enligt ovan eller får det bara inte trycka hårt?

Jag är 184 lång men behöver ett kort skydd om jag inte skall känna det alls när jag böjer nacken bakåt. Mitt problem är också att selen jag nyttjar vid snökajting kan trycka upp skyddet ytterligare.

Hjälp mig med en tydlig beskrivning, för butikspersonslen verkar inte ha en aning, jag kan nog mer efter lite googlande..
 
Lätt hjälm är grejen för halsen och nacken är från början hos de allra flesta för svag för skallen naken.
Unga mjuka hjärnor gillar inte att huvudet stannar plötsligt. Lär gärna Peter Krantz avhandling.
Rätt ryggskydd och hjälm skyddar väl.
go nerfart
 
Sparkar liv i en mycket gammal tråd...
Min fråga är då relaterat till ovanstående kommentar, vad är ett anpassat skydd?!

Letar ett ryggskydd för främst snökajting men även till skidåkning och snowboard i allmänhet. Skyddet skall inte gå upp i nacken, men när? När jag står rakt upp, eller när jag böjer huvudet maximalt bakåt, eller när jag böjer ryggen och huvudet maximalt bakåt!?
Och vad menas med att skyddet inte skall gå uppe nacken? Får det inte kännas alls vid manövrerna enligt ovan eller får det bara inte trycka hårt?

Jag är 184 lång men behöver ett kort skydd om jag inte skall känna det alls när jag böjer nacken bakåt. Mitt problem är också att selen jag nyttjar vid snökajting kan trycka upp skyddet ytterligare.

Hjälp mig med en tydlig beskrivning, för butikspersonslen verkar inte ha en aning, jag kan nog mer efter lite googlande..

Vad är det för butik? Jag vet att när ryggskydden först blev på modet hos cyklister och skidåkare var kunskapen ganska dålig i butikerna men jag tycker att den blivit bättre. MC-butikernas försäljare brukar vara duktiga och har mer erfarenhet av att sälja ryggskydd.

Jag tycker att det är väldigt svårt att beskriva på distans men jag ska göra ett försök:

Händelsen då ett för långt ryggskydd kan vara farligt är om huvudet tvingas bakåt. Då kan överkant på ett för långt ryggskydd träffa ryggraden i nacken och orsaka stora skador.
Se alltså till att du har full rörlighet bakåt med huvudet utan att ryggskyddet trycker mot nacken. En dålig gissning till fingervisning är att skyddet ska sluta ungefär där halslinningen på en normal t-shirt är.

Kanske kan Thure eller någon annan läkare här komma och förklara bättre än jag kan?

Lätt hjälm är grejen för halsen och nacken är från början hos de allra flesta för svag för skallen naken.
Unga mjuka hjärnor gillar inte att huvudet stannar plötsligt. Lär gärna Peter Krantz avhandling.
Rätt ryggskydd och hjälm skyddar väl.
go nerfart

Huh? Vad tusan hade nu det om hjälmen med frågan att göra? Om det inte står något i avhandlingen du inte ens orkar länka till...
 
Lätt hjälm är grejen för halsen och nacken är från början hos de allra flesta för svag för skallen naken.
Unga mjuka hjärnor gillar inte att huvudet stannar plötsligt. Lär gärna Peter Krantz avhandling.
Rätt ryggskydd och hjälm skyddar väl.
go nerfart

Jo, precis! Rätt ryggskydd skyddar väl.
Min fråga var; vad är ett rätt anpassat ryggskydd? Någon som kan hjälpa mig med den frågan?
Hjälm använder jag redan, googlade på Peter Krantz och fick en del träffar, ingen avhandling kring rätt anpassade ryggskydd dock, peka mig gärna i rätt riktning om jag använt fel sökord!
 
Jag tycker att det är väldigt svårt att beskriva på distans men jag ska göra ett försök:

Händelsen då ett för långt ryggskydd kan vara farligt är om huvudet tvingas bakåt. Då kan överkant på ett för långt ryggskydd träffa ryggraden i nacken och orsaka stora skador.
Se alltså till att du har full rörlighet bakåt med huvudet utan att ryggskyddet trycker mot nacken. En dålig gissning till fingervisning är att skyddet ska sluta ungefär där halslinningen på en normal t-shirt är..

Tack!
Ok, jag tolkar det som att det inte skall ge tryck mot nacken när jag böjer mig bakåt. Men att det är ok att känna skyddet? Naturligtvis svårt att tolka känslouttryck men ändå...
Jag är nämligen lite tveksam då skyddet jag är mest inne på känner jag i nacken när jag böjer mig bakåt även om jag använder storlek small som är gjort för 165 långa individer och jag är som sagt 184. Känns lite extra vanskligt då min kajtsele kan trycka upp skyddet ytterligare...

Skyddet jag tittar på är POC spine VPD vest
http://www.lannasport.se/sv/articles/2.2500.105729/poc-spine-vpd-vest
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.