Klädsel vid längdåkning

Lite...

Minus 5-7 typ, så kör jag underställ och vindkalsonger, över det tävlingsdräkt (motsvarar löpartights utan vindskydd) och en ofodrad Craft-väst. På huvudet tunn mössa och en Buff över hals och uppdragen halvvägs upp på huvudet. Ofodrade handskar.

...är det blåsigt eller jag ska köra långpass tar jag nog ws-underställ alt. byter västen mot en tunn ws-jacka för skidor. Tjockare handskar kan vara skönt xå.

...generellt frestas man ofta att ta på för mycket. Längdåkning är mkt värmealstrande :)...

//J
 
En viktig del, när man ska optimera kläderna och inte sätta på sig för mycket, är att ha rejält förstärkningsplagg på sig in i det sist och direkt tillgängligt vid målgång. Samt att man inte slarvara med handskarna när man plockar ut kalla skidor och stavar mm ur bilen.

Jag brukar se till att pjäxor är bytta, skidor framlagda, allt fipplande med övriga prylar är klara och därefter göra en rejäl uppvärmning i form av "åkarbrasa" så man får igång cirkulationen ut i fingrarna samt hoppa/springa på stället någon minut så hela kroppen är varm.

Därefter kastas dunjackan in i bilen och man drar i väg. På så vid undviker man även dom där första fem minuterna av små-huttrande.

Sen måste jag säga att av alla lager1 underställ jag provat är craft i en klass för sig, det ger en betydligt "torrare" känsla, än övriga. Dock har craft en billig variant, tror den heter "basic" som är lika sliskig som övriga märken.

När det gäller handskar, som ju också slits en del om man åker mycket, kan man komma billigt undan och hitta mycket bra alternativ hos jula mfl, samma kvalité men marknadsfört under "arbetshandskar" ger ett betydligt lägre pris.
 
Västen

Ett plagg jag inte skulle klara mig utan är fleec västen över underställer och under vindtäta jackan eller mellan lager 1 o lager 2, många som inte använder detta ärmlösa plagg, helt perfekt till skidåkning/klättring när armarna behöver jobba!
 
Har nu köpt mig en Craft löparjacka. Den tar vind perfekt framifrån. Bak ventilerar den. Körde den i öppet spår med lager 1 och 2 under. Vart lite för varmt ändå kan jag tycka. Ska testa med tunnare lager i 2 i veckan. Alternativt ska jag prova med ett Pro-Warm under och se om det räcker. Nu går vi dessutom mot lite plusgrader. Kör också buff runt halsen. Den är guld värd tycker jag.

På benen kör jag ett tunt underställ samt löpartights från Newline. Ingen som tar vind direkt men funkar utmärkt ner till -8 i alla fall. Längst unders kallingar från Craft med windstopper.

Tar ett tag att prova sig fram....... /Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jerklaren Utrustning/kläder vid alpint Skidor allmänt 16
sanna.h Längdåkning nybörjare Skidor allmänt 38
apfaktor Startpaket för längdåkning. Skidor allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.