Formgjutna pjäxor

Hej
Jag undrar om det finns några erfarenheter av formgjutna slalompjäxor. Jag har fötter som ger skav runt anklarna vid användning av vanliga pjäxor. Och letar nu pjäxor som fixerar mina fötter bättre. Jag har eventuellt tänkt skaffa formgjutna pjäxor, och vill ha info om olika tekniker som finns. Mina fötter är smala och låga över vristen, jag har provat gamla pjäxor av märket Salomon med spänne bak på hälen, dessa var bra eftersom de spännde ner hälen på diagonalen dessa var lite för smala runt tårna, men kändes bra. Jag har även åkt med för små pjäxor som är smalare och lägre, dessa funkade bra men jag fick blå naglar på stortårna. Är det någon som klippt av innerskon i tårna för att lösa liknande problem. Hoppas på svar
Anders
 
Om det är bekvämlighet du söker är det nog inte formsprutade skor du skall leta efter... De sitter bra men ajajajaj..
Bättre sportaffärer brukar kunna hjälpa till med "fitting" av vilken pjäxa som helst.
 
Thermogjutna skor är bekväma. Formsprutade sitter nog bättre prestandamässigt (rejsarna har ju såna), men jag har aldrig provat. Men Thermoskor är jätteskönt och varmt. Lösa Thermo innerskor finns på http://www.telemark-pyrenees.com Formas i 135 grader i varmluftsugn eller hos en skidhandlare.

Gjutna sulor är inte heller fel, dom finns i flera prisklasser från 600:- som bara rekommenderas för utförsåkning till ca 1100:- som funkar även för löpning. Kolla med löplabbet eller en seriös skidaffär.
 
Jag har ett par gamla Technica TNT med gjuten sko och plös. I mitt fall löste det problemet klämda fotknölar och tryck på smalben.
Skavsår på smalben kan även bero på kroppshår som ligger och gnager. Att raka bort håret kan vara en lösning.
 
sitter som gjutet

Finns väl en fyra olika modeller att välja mellan (lite grovt räknat) Stroltz, bekväma, dyra och inte så raciga typ 7000. Conformable, bara innersko, man väljer vilket skal man ska ha och sen tar man och gjuter en innersko, vanligast är salomon eller head skal, typ 5500-6000, finns antingen med sprutat tunga eller utan, mycket race över det.
Thermoflex, en neopren innersko som värms upp i ugn och sedan får kallna på foten, lätta men lite dåligt stöd (lite mjuka).
Den sista är att nästan alla tillverkare idag har innerskor som värms upp och senad formar sig efter foten när de kallnar.
Är man raceputte så är det till att spruta en comformable till ett raceskal och spruta den stenhårt, sitter som en.... Till randonné pjäxor kör man Thermoflex för att få ner vikten och vill man ha ett par bekväma pjuck så kör på Stroltz.
Lycka till - anders
 
Börja inte ... du kan inte sluta!

Jag jobbar heltid i mina pjäxor och ha så gjort i många år. De senaste 10-15 åren har jag haft tre olika pjäxmärken men bara ett märke på innerskorna - Strolz! Oberoende av vilka skal jag använt har jag slitit ut orginalinnerskon för att direkt formgjuta en Strolzinnersko och det har fungerat oerhört bra för mig. Jag har precis som du en smal och mycket låg fot och behöver innerskor som fyller ut utrymmet i skalet. Tack vare att jag får en innersko som passar får jag mindre ont, fryser mindre, orkar åka hela dagar och behöver inte spänna pjäxorna så hårt. Tyvärr är det inte helt säkert att formgjutet fungerar på alla fötter och det gäller dessutom att hitta någon som gör själva gjutjobbet bra. Ekonomin kan också sätta pinnar i hjulet för en formgjuten innersko - det blir dyrt. Jag har sedan 80-talet alltid gjort mina skor hos Sportkällaren i Åre som lyckats mycket bra.
 
Formgjutet..

..är bra, man kan välja olika hårdheter på foamen, för att få comfort, det gör alltid ont de första dagarna ändå.
Men det billigare alternativet som förmodligen kommer att lösa de största eller alla problem, är att göra en formgjuten sula hos en ortoped som har conformable sulor eller liknande.

"har tävlingsåkt alpint i 15 år på sverigeelit nivå. Och jag har haft stora problem med fötterna genomåren"
 
Skippa sprutskor

Hej,

Jag har liknande problem som dig, smala fötter med låga vrister som gör att jag inte sitter dåligt fast i pjäxan. Har provat både Strolz och Salomon med Conformable innerskor utan någon vidare succe.
Problemet med dessa är att skalet är för brett. Framförallt på Strolz av senare årgångar.

Till slut fick jag hjälp av Ian på Footworks i Chamonix. Han insåg vad mina problem berodde på och valde ut en lämplig sko.
Jag kör nu med Nordica Dobermann med originalinnersko med padding på en del ställen. Dessutom tryckta på de ställen där foten är lite för bred. Det tog ett tag att justera in det hela, men nu är det bra. Behöver inte knäppa så hårt, men sitter ändå fast.

Det du bör leta efter är en så smal sko som möjligt med en tunn innersko, mig veterligen är det Nordica Dobermann. Sedan får du trycka skalet på de ställen där foten tar emot. Skippa sprutskor. Vid sprutningen så trycks skalet ut av det höga trycket vilket gör att du inte får skalet tillräckligt tight runt foten.
En varning för Nordica Dobermann dock: Den är väldigt styv. Jag har skurit upp min lite och tagit bort en del bultar för att mjuka upp den. Annars tar skenbenen väldigt mycket stryk.
Får man för ont i skenbenen kan ev. en sprutad Conformable-plös hjälpa, men det har jag inte provat på mina Dobermann. Jag hade dock det på mina Salomon och där hjälpte det mot skenbensont.
Se äben till at få gjutit ett par bra sulor. Har du som jag högt fotvalv duger inte vanliga gjutningar som görs på de flesta skidbutiker. Måste paddas upp "lagom" mycket under hålfoten.

Kan rekommendera att åka till Footworks i Chamonix. Är tämligen säker på att de kan lösa dina problem.
 
Race pjäxor är nästan alltid toksmala men nackdelen är att de kan vara rätt så hårda. Om man väljer ett skal och en sprutsko så kan man ta ett skal som är smalt (precis som Herr Rockberg som kör på Headskal).
Sen kan man bygga lite underifrån (förutsatt att man inte tänker sig köra några FIS tävlingar för då blir det för högt) Själv så har jag en 3mm kork i mina Atomic och sen en sprutinnersko på det för att få ner volymen i skalet.
- anders
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...