Hur ställer man in sina bindningar???

Det var ett tag sen jag plockade fram mina skidor så jag har glömt bort hur det var man ställde in sina bindningar för längd/vikt...

Om någon kunde vara snäll och bidra med en länk till en tabell eller skicka en tabell till mig via email så skulle jag bli väldigt tacksam!
 
Förspänning viktigt

Börja med att ställa in förspänningen, dvs finjustera avståndet mellan fram och bakbindning. Detta sker med en separat skruv på bakbindningen.
Om man har rätt förspänning så minskar risken att skidan löser ut när den inte ska.
Hur hårt man ställer fjädrarna är personligt och beror bl.a. på hur tung man är och vilken åkstil man har (om man hoppar mycket eller åker snabbt i ojämn och isig pist t.ex.)
En grundregel som de använder på uthyrningar och då man testar skidor på skidprovardagar brukar vara att ställa DIN skalan på 1/10 av sin kilovikt.
D.v.s. väger du 80kg ställ bindningen på 8 osv.
 
Hej!

När jag köpte skidor i vintras ställde de in mina bindningar efter knäledens tjocklek och inte efter vikten. Skidhandlaren menade att detta skulle funka mycket bättre.

Dock funkade det inte sa bra pa mig da jag har relativt smala knäleder i förhallande till min vikt. Skidorna löste ut sa fort jag tryckte pa lite i svängarna, men det kanske funkar bättre pa normalt byggda människor. :)

mvh

Stefan
 
Säkerhetsmarginal

Handlare och uthyrar tar förmodligen till stor säkerhetsmarginal och ställer in bindningarna för löst eftersom de inte vill att deras kunder ska skadas.
Eftersom de inte vet hur åkvan/vältränad man är så tar de det säkra före det osäkra.
Man får helt enkelt prova sig fram. Löser bindningen ut utan att man ramlar så kan man skruva åt den lite och om den inte löser ut när man tycker att den borde gjort det så får man väl ställa den lite lösare.
Huvudsaken är dock (som jag påpekade ovan) att förspänningen är rätt annars stämmer varken DIN-skalan eller funktionen i övrigt
 
Ställ hårt!

Jag väger 80-85 kg och kör mina bindnigar på 11.
Det är det enda raka om man vill stå på lite. Tidigare hadde jag dom lösare men det fungerade inte alls, skidan lossnade för minsta lilla grej.
Jag upplever i många situationer att det känns bättre att ha hårt ställda bindningar (typ: tappar du skidan sticker den iväg 300 fallhöjdsmeter ner och du blir stående/liggande/rullande på ett exponerat ställe med en eller ingen skida!)
Dessutom kostar det pengar att inte hitta sina dyrgripar igen!
Om man krachar ordentligt kommer dom att lossna hur som hellst.
 
hårt är bra

de hårda killarna kör med störtloppsbindningar och drar åt dem åtminstone över 20!

lite överdrivet för lilla mig...
 
Hur ställa sina bindningar

DIN skalan på ett par bindningar följer kg-vikten så tillvida att 10din motsvarar 90kg och 8din motsvarar 70kg.
Det viktigaste är dock att se till så att du har rätt förspänning på bindningen, om du inte vet hur du gör så LÅT BLI. Lämna skidor och pjäxor till någon shop som vet hur de ställer in bindningarna.
DIN skalan justerar man sedan upp eller ner beroende på åkskicklighet och hur tränad man är. Jag har en polare som envisas att köra på 18din trots att han bara väger 80kg (nu är han iof gamal störtloppsfantast men ändå). Men tänk på att det är dina knän som ryker om något går åt skogen..

Anders - utsidan.se
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...