Ersätta min biltema sovsäck - söker tips!

Söker en ny sovsäck.
Känns som en djungel när jag är ute och nätshoppar....

Har inte jättestora krav då jag ofta campar på sommar/vår/höst och det är oftast runt 5+ som kallast på nätterna.

Jag sover i hängmatta och söker något som är varmt men ändå lätt och går att komprimera ordentligt.

Jag har idag en billig biltema sovsäck som kostade mig någon hundralapp och har en comfort temp på 10-15+. Så när jag nu denna helg var ute och tempen gick ned till 5+ cirka, så var det lite kyligt.

I hängmattan har jag en ordentlig underquilt som är ratad till -10 grader. Så den är kanon.

Min nuvarande sovsäcks största beskymmer är att den inte går att komprimera något, det är ett helsike att packa den.

Vill ha en så minimal sovsäck som möjligt men ändå som går att kalla varm när man sover kring 5+ grader.

Någon som har tips på en sovsäck... pris är inte så noga, jag vill ha många alternativ att välja mellan hellre än att ni väljer bort någon.
 
De är en djungel
Därför måste du yppa mer än +5°, i juni under järnnätterna går det under nollan.
Hur lång är du och vad väger du?
Är du i eller med vändare?
Vad får det kosta?
Sen kanske du kan få hjälp att bli än mer förvirrad.

go tur
 
Buy once, cry once: Western Mountaineering.
Jag kör med deras Caribou och Apache, helt underbara.
 
De är en djungel
Därför måste du yppa mer än +5°, i juni under järnnätterna går det under nollan.
Hur lång är du och vad väger du?
Är du i eller med vändare?
Vad får det kosta?
Sen kanske du kan få hjälp att bli än mer förvirrad.

go tur

okej så sant.

jag är 175 lång och väger 77kg.

vad menar du med i eller med vändare?
sover på sida eller rygg i min hängmatta och vänder mig en del i sömnen....

med tanke på att biltema sovsäcken var en superbillig och jag vill ha något som är betydligt bättre är jag beredd att lägga kanske 1-2 tusen på en sovsäck. men finns det billigare kommer jag fundera på dessa oxå om skillnaden på en 1500kr sovsäck inte är så stor från en 800kr sovsäck. har inge riktig uppfattning om vad saker kostar :p
Beror ju lite på om den dyra är super-komprimerbar mot den billiga till exempel...
 
Buy once, cry once: Western Mountaineering.
Jag kör med deras Caribou och Apache, helt underbara.

https://uthuset.nu/sv/artiklar/caribou-mf.html
ja denna verkar ju verkligen vara intressant.
det är dyrt och jag förstår vad du menar med buy one, cry once :D

måste läsa på mer innan jag skulle lägga dessa pengar på en sovsäck idag, det spräcker min nuvarande budget lite väl mycket.
Vill förstå mer vad jag förlorar om jag köper en annan sovsäck då denna är komfort kring den temp jag tänker mig och den är dun och verkar vara komprimerbar... vikten struntar jag lite i tbh.

hittar jag en liknande till en billigare peng som går att packa i samma mått och hålla samma temp så kan det oxå vara ett alternativ.
 
I eller medvändare kan du på morgonen se på dina sängkläder har du snott in dig är du en i vändare annars en medvändare.

i vändarna behöver en rymligare säck annars vaknar de när de tvinnar repet.

go tur
 
https://uthuset.nu/sv/artiklar/caribou-mf.html
ja denna verkar ju verkligen vara intressant.
det är dyrt och jag förstår vad du menar med buy one, cry once :D

Säcken du länkar till har ligglängd 167cm vilket jag inte tror är så lämpligt om du är 175cm lång;). WM gör fina säckar, men det gör även Marmot, Cumulus mfl
Kolla även Marmot Hydrogen eller Marmot Never Winter om du kan acceptera lite högre vikt till lägre pris. Vill du ha en varmare säck kan Sawtooth vara ett alternativ. Regular ligglängd 183cm passar till dig.

Jag har själv en Hydrogen som sommarsäck och komprimerad blir den i storlek med en amerikansk fotboll.
 
okej
om jag jämför med billigare sovsäckar ser jag ju skillnader men frågan är om jag verkligen behöver dessa dyra då jag söker en uppgradering från min biltema sovsäck.

en sovsäck som denna är i specifikationerna betydligt bättre
https://www.friluftsvaror.se/sv/sov...zFC3W6QfiRb9xpXdhfhyJctyQO2b06ERoCT84QAvD_BwE

19x33cm okomprimerad packvolym.
Min nuvarande blir aldrig så liten, den går inte att komprimera alls!

Komfort-temp på +3 grader och extrem-temp på -10 grader. är betydligt bättre än min nuvarande och är inom marginalerna jag söker.

så ja jag kan betala för en dyr som alla ovan har tipsat om och jag kommer få en kanonsovsäck som är ännu mindre och ännu varmare garanterat. men jag får väl en uppgradering även med en sovsäck som ovan länk?

Även denna är liten och verkar ha bra packvolym jämfört med det jag har och den temp jag söker mig mot
https://www.pickpack.se/bo-sova/res...WiVmRGqc__TY6IYS1WPEF1vPQCuJbe9hoCU6IQAvD_BwE




Sedan kan jag gå upp i pris men av någon anledning hittar jag inga bra detaljer på sovsäckar som kostar 800-1500kr. Det framgår inte packvolymerna som är viktigt för mig (komprimerad)...
https://www.xxl.se/haglofs-spacelit...WSXMeoYBqB041jv9KGBoCkU4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
Du kan aldrig komprimera en fibersäck som en dunsäck, oavsett vilket fantasinamn tillverkaren anger på sin polyesterfiber. Du bör titta efter en sovsäck med Tlimit några grader under nollan för en ren sommarsäck, och minst -5C för vår/höst. Glöm allt vad Extrem temp är då den anger gränsen för nerkylningen och mer eller mindre överlevnad så inget att välja sovsäck efter. Googla lite och läs på om EN13537 standarden är ett tips.
Den undre säcken från Snugpak som du länkar till anser jag är en inomhussovsäck.
 
Hej,
kan bara från egen erfarenhet säga att Snugpak Traveller närmast är en inomhussäck för mig. Jag och livskamraten har varsin och det brukar ofta behövas en filt som beredskap/förstärkning när vi använder dem när vi hälsar på och sover över hos nån, som kanske kör på typ 18 grader hemma.
Men den är smidig att ha med sig istället för lakan etc, när man åker bort och sover över!

Edit: tvåa på den åsikten... hahaha!
 
perfekt, då har jag lärt mig lite mer.

dun för att kunna komprimera
viktigt.

då gäller det att hitta en dunsovsäck till ett OK pris som känns försvarbart mot budget.

vikt spelar ingen roll egentligen då det för mig handlar om så små skillnader och jag packar inte efter en superlätt upplevelse....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Optimering: packa/ersätta med något i fleece som inte är en tröja Utrustning allmänt 54
moon rider Ersätta Haglöfs Thight Utrustning allmänt 5
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
poijjan Åsikter om min packlista (7 dagars) Utrustning allmänt 16
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
seved1 Min version av Bushcraftkniv Utrustning allmänt 116
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
andersmossing Biltema paracord Utrustning allmänt 20
Tundraman Biltema drybag Utrustning allmänt 19
luktafotogen Har någon provat Biltema 168 LED? Utrustning allmänt 0
alert Kronans vs Biltema Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.