Crispi Stetind BC vs. Alpina Alaska BC

Har du fått hem dina Guide BC? :)

Jag har också ett par nya Guide BC. Jag provade Alpina Alaska och några Crispi och på min fot hade Guide BC bäst hälgrepp och kändes mest som mina Lundhags Professional som jag är van att gå i, därav valet. Gillar konceptet med löstagbart foder också.

Inte heller hunnit testa på snö dock. Hoppas kylan håller i sig så att jag får testa med mina nya Combat Nato innan jag åker upp till fjällen :)
 
Lundhags Guide verkar onekligen spännande. Går det att köpa ett extra par "innerskor" ? Det framgår inte av hemsidan. Det skulle kunna vara en faktor som gör Guide-pjäxan oumbärlig...
 
Någon som är redo att ett litet utlåtande om Lundhags Guide BC? :)


Redo för ett litet utlåtande efter en halvdag på isen och en tredagstur på turskidorna.

Jag var rädd att de skulle kännas lite "sladdriga" i skaftet när jag åkte längfärdsskridskor. Men nej, de funkade finfint. Dock var isen synnerligen perfekt ska tilläggas.

Som skidpjäxa funkade de utmärkt! Inga skavsår (dock hade jag förtejapat hälarna). Förnämligt att kunna ta ur innerskon och lägga nere i sovsäcken på natten. De kändes som att de blev rymligare under turen (filtinnerskon formar sig) så passa dig för att köpa för stora. Jag köpte min normalstorlek. När de var helt nya kunde de kännas aningen trånga (smala) med liner + ullsocka. De gör de inte nu! Tåboxen är ganska stor (hög). Kändes nästan lite märkligt att kunna vicka på tårna. Men det var absolut inget som störde tyckte jag.
Du får se utvärderingen som lite preliminär..:)
 
Puff

Tyckte detta var en intressant tråd så puffar lite :)

Ska köpa nya pjäxor, har haft Steitind i flera år men får alltid tejpa så mycket för att undvika skavsår så nu tänkte jag testa nytt!

Guide Bc verkar ju jätteintressanta med urtagbar innersko, vad säger ni som har dem?
 
Köpte Guide BC nyligen och än så länge tycker jag de känns helt rätt. Har dock bara åkt några kortare skidturer med de. Verkar varma, bra med urtagbar innersko, vattentät nederdel i cellgummi, tillräckligt stabila utan att bli stela och klumpiga. Fint gjorda som alltid när det gäller Lundhags.
 
Hej

Kan Ni återkomma med ett utlåtande om L Guide BC pjäxan OM ni använt dem vid den isande kylan som rått/råder nu. Jag ämnar köpa den som till extrem/fjällskidåkning i 1:a hand, men vill veta hur den uppfattas i sträng kyla och de olika socklager som ev använts.

mvh
 
Jag är inne på andra säsongen med Lundhags Guide BC. Jag är nöjd. Plurrade lite en gång tidigt på säsongen 2015/16 men valde att fortsätta utan att göra något. Det funkade bra trots att fötterna var blöta i -7. Har tom valt att använda dom bara vid utevistelse då dom är betydligt varmare än mina andra kängor och fortfarande är smidiga. Som nu i helgen har det blivit två dagar på skidor, har inte behövt tänka på fötterna! Bra hälgrepp och värme. Inget som trycker trots att jag normalt sett får välja skor som är breda med hög vrist. Har i vanliga fall 43•1/3 och valde 44, kör med en socka.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...