Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld

Allt beror på var man tänkt att vandra. I skogen är det inga problem att hitta bra ved, men på kalfjället finns nästan bara Ripvide att tillgå och bränslevärdet i denna ved är uselt och inte mycket att förlita sig på.
Då själv förväntar mig kunna laga varm mat och dryck när jag vill och där jag vill på kalfjället, är ett vedeldat kök inte något val för mig. Då jag dessutom lagar mycket mat i absiden vill jag slippa både rök och risk för gnistor som kommer från vedeldning.
 
Det blev en Bushbuddy, jag har just beställt en.

De verkar vara närmast identiska med några små skillnader.
Bushbuddy väger 147 gr medan Solostove väger 255 gr, huvudsakligen beroende på tjockare rostfri plåt.

Bushbuddy kostade mig 889 kr medan Solostove kostar 531 kr (båda inkl. frakt) Ev. moms och tull tillkommer.

Det som fick mig att slutligen bestämma mig var att det verkar som om Bushbuddy tillverkas av en ensamföretagare i Canada som också har konstruerat den. Solostove verkar bara vara är ett plagiat och på en del amerikanska diskussionsforum går vågorna höga eftersom man tydligen hittar Solostove när man söker Bushbuddy eftersom dom har lagt in det dolt för lura sökmotorerna.

När jag så kollade på googlemaps var Bushbuddy tillverkas i Iskut, B. C. V0J 1K0 Canada, var det solklart vem jag skulle köpa från... ;o)
 
Det blev en Bushbuddy, jag har just beställt en.

........................................................................................................

Det som fick mig att slutligen bestämma mig var att det verkar som om Bushbuddy tillverkas av en ensamföretagare i Canada som också har konstruerat den. Solostove verkar bara vara är ett plagiat och på en del amerikanska diskussionsforum går vågorna höga eftersom man tydligen hittar Solostove när man söker Bushbuddy eftersom dom har lagt in det dolt för lura sökmotorerna.

När jag så kollade på googlemaps var Bushbuddy tillverkas i Iskut, B. C. V0J 1K0 Canada, var det solklart vem jag skulle köpa från... ;o)

En mycket god vän till mig i Holland köpte en Bushbuddy av precis samma anledning.

/ Bertil
 
Tack för ditt svar, Ulyng! Bra att få höra alla sorters erfarenheter.....

Jag har väl tänkt att det nog är bra att ta med en liten plastpåse några esbit-tabletter att ha i reserv för de gånger det är dagsregn eller när man helt enkelt vill göra det lätt för sig.

Frågan är om man kan lägga esbit-tabletterna direkt på gallret i botten eller om man behöver fixa till något annat?

jeg har ingen erfaring med esbit. jeg vil tro at tabletten skal ligge højere end gitteret. Altså at afstanden kan blive for stor. men som skrevet, jeg har ingen erfaring med det.
knæk og bræk med "bål-spisen"




Provade ni att klyva rå björk? Vattenhalten i rå björk är så låg att om man klyver den så går det ju bra att göra en "vanlig" eld på den.

nej ingen kløvet birk, vi brugte afbarket birkegrene/-kviste. vi var ude på vidda og havde kun knive med. kløvning var ikke rigtig muligt. jeg ved at birk er noget af det eneste der kan bål-brænde når det er friskt, og skal huske dit råd, tak

Jag vet inte hur det ser ut exakt på Finnmarksvidda, men det jag också har hört är att det kan bli svårt på höglänta stenplatåer. Björk och vide har jag dock själv haft bra erfarenhet av, men när det är väldigt blött måste man ta bort yttre lagret med kniv.
Något som också bör tilläggas är att man bör ha med sig en bra bit torr näver. När det är blött behövs mer för att få fart på elden.
Här är lite erfarenheter:
http://thebearablelightness.blogspot.se/2009/08/pushing-limits-using-bushbuddy-above.html
Och här:
http://thebearablelightness.blogspot.se/2009/10/bushbuddy-cooking-above-valadalen.html

rigtig mange tak for rådet. vi medtog altid tør birkebark når som helst det lod sig gøre. det satte fut i "bålet" men kun så længe barken brændte. jeg tror bål er et bedre alternativ der oppe under høsten, men det er jo ikke så "fast n furious".
jeg skal på solo-tur til finnmarksvidda på næste tirsdag i 14 dage. der har jeg gas med.

my tuppence worth
 
Wild Woodgas Camp Stove eller Bushbuddy

Jag har en Wild Woodgas Camp Stove och den väger 280g mot Bushbuddyns 140g, men då har man ett bra vindskydd när man använder sprit eller Esbit om man använder mindre kastruller som får plats inuti Wild Woodgas Camp Stove när man tar bort den översta delen på köket, så då slipper ta med ett extra vinskydd.

Någon som kanske har provet båda två köken och vet vilket som är lättast att använda och att få eld i och efektivast att använda?

Funderar på att skaffa en Bushbuddy nästa år.
 
Nu har jag fått min Bushbuddy och testat den. Från det jag tände den första tändstickan till en liter vatten kokar tog det 8 minuter och 45 sekunder första gången jag provade den. Då gick det åt 2 nävar grankvistar, vilket var betydligt mindre än jag trodde och mer än hälften blev kvar av det jag plockat ihop.

Jag känner att det här kommer att bli suveränt bra och på nästa tur stannar gasolköket hemma.....

En liten fotnot är att köket levereras i en hemmabyggd träask och bara känslan av det är värd ganska mycket för mig.... småskalighet är bra i mitt huvud!
 
Kul att du fått hem Bushbuddyn redan! Apropå träasken så är den perfekt att testa köket med utan att behöva lämna asfaltsdjungeln.
Gran och tallkvistar är det jag använder mest, de går alltid att hitta torra i skogen.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Det stämmer, det var såklart bara sprit och Esbit jag menade. Koloxidfögiftning är inte att leka med. Glödsprätt kan det också bli väldigt lätt.

Hej! Angående röd-sprit i tält!
Jag är lärd att man inte ska elda med röd-sprit i tält eller inomhus av försvarsmakten...! Men det går ? Mvh Mike
 
Det finns utförliga utredningar om detta:
https://backpackinglight.com/stoves_tents_carbon_monoxide_pt_4/

Tyvärr en artikel man måste betala för. Min slutsats efter att ha läst detta är att inte använda spritkök i tältet. I en bra ventilerad absid skulle jag dock våga. Oftast kör jag med ena flärpen av absiden öppen och har köket under den stängda om det regnar. Det blir bra ventilation av det.

Citat:
"As is shown in the graphs and charts, each of these alcohol stoves emits more CO than the best canister stoves. While this danger does not preclude their use in the field, alcohol stoves’ high CO production should discourage you from using them while enclosed in a tent or vestibule." - Roger Caffin, Backpackinglight, STOVES, TENTS AND CARBON MONOXIDE – DEADLY OR NOT? PART 4: MEASUREMENTS ON ALCOHOL STOVES, 2007-06-13.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...