Vinteringångar till Sarek?

Skida över reglerat vatten är ju ett vågspel,finns stakad skoterled är det väl lite mer säkert,men med tanke på hur dåligt isarna nu vinter utvecklar sej så måste man nog ha riktig färsk info när man väl tänkt sej över.
[...]

Hm, vågspel på isar vill vi nog inte ge oss i kast med. Uppe vid Ritsem finns ju en skoterled över sjön och gott om folk som vet hur det är där. Men det vore bra med ett alternativ till att anlita skotertaxi.
 
Jag tar upp denna fina gamla tråd av majjen och fortsätter fråga om Suorva-alternativet.

På bussresan förra våren träffade jag och min kompis en tysk kille som skulle skida över isen norr om Suorva. Vi steg själva av vid Vakkotavare, men jag minns inte exakt var tysken steg av. Hur är det att skida över isen i slutet på mars? Och bör man göra det vid Vakkotavare eller norr om? (Någonstans brukar det väl även finnas öppet vatten man ska undvika, men jag tror det är närmare dammbygget.)

En idé vi har är att stiga av bussen norr om Vakkotavare, skida över isen upp på Gássaláhko och ta kurs runt om Niják.

Hans
Det är en väg jag använder flera gånger per år. Ingen brant stigning. Dessutom brukar samerna köra upp med skoter den vägen, så från april månad då de gått upp med renarna är det ofta ett fint spår upp där. Dock som nämns är det reglerat och föriktighet skadar inte. Väster om Vakkotavaara är det en stor vak som bildas av strömmande vatten, men rakt utanför Vakkotavaara har jag aldrig haft några problem.
 
Det är en väg jag använder flera gånger per år. Ingen brant stigning. Dessutom brukar samerna köra upp med skoter den vägen, så från april månad då de gått upp med renarna är det ofta ett fint spår upp där. Dock som nämns är det reglerat och föriktighet skadar inte. Väster om Vakkotavaara är det en stor vak som bildas av strömmande vatten, men rakt utanför Vakkotavaara har jag aldrig haft några problem.

Tack för svar, det låter ju hoppfullt. Då borde man kunna åka över Suorvajaure i riktning SV, där också sjön är som smalast?
 
Vet ej om du menar att du skall åka från Vakkotavaare och sedan gå upp vid Stuottak? Är så fallet så rekomenderar jag det inte. Det är en vak som ligger på det smalaste stället på Akkasjön, 3-4 km väste om Vakkotavaare. Jag brukar gå upp nästan rakt söderut upp mot Aditjsjöarna.
Men inte att glömma i år är isarna extremt dåliga. Isen ligger inte ens ännu på Akkasjön. Så den säkraste vägen är trots allt över dammen och upp skoterleden som går vid renhagen.
 
...Men inte att glömma i år är isarna extremt dåliga. Isen ligger inte ens ännu på Akkasjön. Så den säkraste vägen är trots allt över dammen och upp skoterleden som går vid renhagen.

Tack för bra svar om detta. Nu har visserligen kylan slagit till ordentligt, men vi har ändå bestämt oss för att ta alternativet vid Suorva och skida bilvägen vid dammen, samma väg som man går på sommaren.

Men då uppkommer en fråga. Under vandringssäsongen är en grind öppen för vandrare så att man kan komma in på andra sidan stängslet när man stigit av bussen. Men hur är det på vintern? Jag antar att det är likadant, men vet inte säkert. Någon som gör?

En annan intressant fråga är om man på den fortsatta färden mot Sluggájåhkå och sjö 802 ska välja att skida genom skogen där bilvägen slutar eller om man kan använda sjön Jiertájávrre? Kan det dessutom vara så att det går en skoterled åt det hållet, antingen genom skogen eller på sjön?
 
Angående vägbommen så var den uppe nu i sommar, men de håller på att bygga någon kortläsare så jag gissar att det är på gång att spärra den. Men jag skall upp en sväng till Sarek nu i början av Mars så jag kan rapportera när jag kommer hem om den är öppen ännu.

Sen vägen upp mot Slugga. Åk genom renhagen där vägen slutar. Ofta går det ett skoterspår upp där, om inte så har du säkert någons skidspår att följa om det inte snöat. Nu pratar jag om April månad. Tidigare på säsongen är det inte lika säkert att det finns spår upp där.
 
Angående vägbommen så var den uppe nu i sommar, men de håller på att bygga någon kortläsare så jag gissar att det är på gång att spärra den. Men jag skall upp en sväng till Sarek nu i början av Mars så jag kan rapportera när jag kommer hem om den är öppen ännu.

Rapport mottages tacksamt!

Eftersom jag är lite nyfiken på vad Vattenfall har för sig med sina grindar däruppe så ringde jag till dem. Efter många irrvägar i Vattenfalls telefonupplysning kom jag fram till en person som visste. Det finns således två grindar vid stängslet som går utmed ritsemvägen. Dels en stor skjutgrind (den du syftar på), dels en liten gånggrind som enbart släpper igenom folk som går till fots (eller på skidor).

Det är som du säger med den stora grinden, ett nytt system håller på att installeras. Man kommer i framtiden att behöva en "tagg" för att kunna öppna grinden. Men detta är inget problem för oss frilufsare, vi behöver ju inte använda just den.

Den lilla grinden har alltid hållits öppen för vandrare, och den är fortfarande öppen. Den, liksom den stora skjutgrinden, skottas för att kunna användas året om (enligt uppgift).

Men - och här blev jag väldigt förvånad - jag fick veta att även den lilla grinden i framtiden kan komma att låsas. Denna nyhet vill jag dock inte anse som definitiv, jag behöver få den ytterligare bekräftad. Om den visar sig stämma så kommer jag att göra Utsidans läsare uppmärksamma om förändringen, på fler sätt än i denna tråd.

/Hans
 
Ingång via Vakkotavare på vintern

Tar upp denna gamla tråd då den var väldigt relevant till det vi undrar över. Nämligen, kan man skida över isen i Akkajaure på några andra startpunkter än de vanliga vid Salto eller Ritsem? Planerar en vintertur i Sarek med start påskhelgen och ca 10 dagar. Har funderat på att åka över vid Vakkotavare, men utifrån den här tråden låter det som ett riskabelt projekt? Några andra erfarenheter? Alternativet bli annars att gå över Sourvadammen... Hade bara hoppats att vintern gav nya möjligheter.

Har också tänkt tanken att åka över till Sjöfallsstugan, men där står det till och med ”svag is” på kartan, så kanske inte så bra idé det heller.

Tar tacksamt emot tips och råd!

Olga
 
Vi hade fiskeark på sourvajaure vid Vakkotavare när jag var barn vad jag minns var isproblemet mer att man behövde förlängare på borren.
 
vart någonstans hade du tänkt skida? Man kan ju ta isleden Ritsem-Akka och sedan transportera sig fram på isen längs med sjökanten . Jag har gjort det ett par gånger och det har inte varit några problem.

Men det är ju en bit ner till vakko :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
KLAGER Nordenskiöldsloppet flyttas till skogen och kortas med 40 km Turskidåkning 1
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...