Svenska Turistföreningen Vi som organisation får inte svara i det allmänna forumet här på Utsidan. Istället har vi fått möjlighet att skapa ett eget forum du kan ställa frågor direkt till oss och vi kan informera om vad som händer. Tanken är att du här kan ställa mer generella och mer övergripande frågor om STF. När det gäller specifika bokningar eller arrangemang är ni varmt välkomna att kontakta respektive boende. Självklart kommer våra vanliga kanaler såsom Facebook och Instagram finnas kvar.

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2020-05-11, 20:51
tango tango är inte uppkopplad

Kravet på förbokning kan få en viss kontroproduktiv effekt för vården som skrämer mig lite: Om de som bokat och tänker att jag minsan måste utnyttja det jag bokat till varje pris, eftersom det inte går att boka om och ger sig ut i förhållanden då man borde avstått. Hoppas inte detta leder till ökad fjällräddning i sommar.
Tror och hoppas de som reser till fjälls är kloka nog att sätta säkerheten först.
Jag ser dock ingen bättre lösning på att hålla nere antalet i stugor och på stationer.

/Patrik
Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 21:10
josefibacken josefibacken är inte uppkopplad

Tack för bra information!

Kommer det alltså finnas båttrafik i Ritsem över Akkajaure som körs av en annan aktör eller är det helikopter som gäller?

Hälsningar Josef
Svara med citat
Gammal 2020-05-11, 21:57
Tobias.H Tobias.H är inte uppkopplad

Tack för informationen! Hur kommer det sig att ni har begränsat att inte tillåta betalning på plats om det eventuellt skulle finnas sovplatser i en stuga och ingen förväntas komma den kvällen? Förskottsbetalning ska givetvis ha prioritet men om lediga platser dyker upp på grund av avbokningar etc kan väl tältande vandrare som skulle vilja sova i stuga ha möjligheten att betala på plats?

Senast redigerad av Tobias.H den 2020-05-11 klockan 22:08
Svara med citat
Gammal 2020-05-12, 07:17
Hogang Hogang är inte uppkopplad

Nu har nog STF ett bättre svar men forum är ju till för att kunna diskutera
Jag skulle tro att varför de enbart tar emot förbokade gäster är att kunna planera så bra som möjligt och ändå kunna hålla öppet. Vet man hur många personer och sällskap som kommer är det lättare att planera hur man fördelar gästerna på ett säkert sätt.

Det kan även vara för att vara tydlig med vad som gäller och inte skapa godtyckliga bedömningar, stugvärden och ev vandrare som är trött kanske inte har samma syn på om det finns platser kvar. Nu vet vi att även om det regnar. tältet är blött och allt är jobbigt så behöver vi inte gå den där omvägen till stugan för att ta en natt inne. Så att man inte går på, blöt och trött för att man tänker att det nog inte är så mycket folk ute och då får jag plats inne för att sen när man är tröttare bli förbannad när man inte får en stugplats.

Bara mina tankar men STF har förhoppningsvis ett bättre svar.

Det finns ju visserligen en oro att STF kommer fortsätta med enbart bokade sällskap framöver för det fungerade så bra, så att stugorna blir mindre tillgängliga för vandrare och går mer mot fjällhotell för medelklassen. Det får dock framtiden utvisa.
Svara med citat
Gammal 2020-05-18, 07:29
camoscio camoscio är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Hogang Visa inlägg

Det finns ju visserligen en oro att STF kommer fortsätta med enbart bokade sällskap framöver för det fungerade så bra, så att stugorna blir mindre tillgängliga för vandrare och går mer mot fjällhotell för medelklassen. Det får dock framtiden utvisa.
Konstig motsättning. Hotell med självhushåll enbart, gäster som städar och hugger ved? Och vad är det med just medelklassen?

Vad jag dock spontant undrar är hur det är med internettäckningen. Det naturliga är väl att man bokar från dag till dag, och inte en hel tur i förväg.

(Detta har dock kanske inte så mycket med mig själv att göra eftetsom jag är inställd på tält, om nu inte rentav mitt vandringsliv är avslutat).
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:12.

Logga in