Packa pulka inför turen

Dags för vintertur igen.
Denna gång med pulka. Det är nu ca 30 år sen jag drog pulka. Behöver därför lite tips om hur ni brukar packa pulkan.
Vad använder ni?
Packpåsar, väska eller slänger ni allt löst i pulkan(låter inte så troligt)?
Skidar ni med en mindre ryggsäck också?
Alltså lite allmänna funderingar och tips vore bra.
Vi syns vid Keb i mars.
 
Jag ska själv iväg nu den 20:de februari, det blir 16 dagar i Sarek. Jag har all mat i en stor bag, på ryggen har jag ryggsäck med förstärkningskläder, dagens mat mm. Den är på hela 55liter, mest för att jag skall kunna slå basläger om jag vill och få plats med det jag behöver på ryggen. Resten är i en annan stor bag. Sedan har jag lite småsaker löst framme i pulkan, så som stighudar, isyxa mm. Jag har också en tredje väska för köket+bensinen, då det är byggt på en platta och alltid är ihopsatt.
Jag tycker det funkar bra och är lätt att ta in sakerna fort och smidigt i tältet. Själv åker jag tåg upp, då är det lätt att bära på alltihop och ställa pulkan + skidor/stsvar där skidor mm förvaras.

Sammanfattning på pulkan:
Längst bak stor bag med mat, i mitten köksväskan, längst fram stor bag med resten. Sedan löst i pulkan isyxa, stighudar. Spaden spänner jag fast ovanpå pulkan lättåtkomligt.
 
En lite större rygga.

Hej,

I grund och botten packar jag på ungefär samma sätt som Vandrafjäll. Men jag har bytt ut den ena stor bagen mot en ikea-kasse och den andra mot en lite större ryggsäck. Detta då det ibland kan vara skönt att kunna flytta en större del av tyngden från pulkan till ryggen. T.ex om man går i en lång uppförsbacke.

Sen brukar dunjackan hamna löst högst upp om det inte är risk för regn/blötsnö så man snabbt kan få på sig den när man stannar.

Sen bör man även sträva efter att få så låg tyngdpunkt som möjligt, då det medför en stabilare pulka.

/ Stefan
 
Bedding (typ Fjellpulken Sleeper) med liggunderlag (cellplast+uppblåsbart) och sovsäck är väldigt smidigt tycker jag, det ger även några externa fickor att förvara saker i så som förstärkningskläder, skidglasögon och annat man vill ha lättillgängligt.
Även tält med halvt iskjutna tältstänger rullat som en korv på toppen sparar tid både vid upp och nedtagning, såklart spaden ovanpå.

I själv pulkan föredrar jag att ha saker i väskor eller påsar för att snabbt kunna flytta saker in och ut ur tältet och slippa småpill. Plastlåda för plattmonterat kök+bränsle.

25liters rygga på ryggen med dagens proviant, några vantar och dricksvatten.
 
Bedding (typ Fjellpulken Sleeper) med liggunderlag (cellplast+uppblåsbart) och sovsäck är väldigt smidigt tycker jag, det ger även några externa fickor att förvara saker i så som förstärkningskläder, skidglasögon och annat man vill ha lättillgängligt.
Även tält med halvt iskjutna tältstänger rullat som en korv på toppen sparar tid både vid upp och nedtagning, såklart spaden ovanpå.

I själv pulkan föredrar jag att ha saker i väskor eller påsar för att snabbt kunna flytta saker in och ut ur tältet och slippa småpill. Plastlåda för plattmonterat kök+bränsle.

25liters rygga på ryggen med dagens proviant, några vantar och dricksvatten.

Det där med tältet som en korv fungerar ju väldigt bra, underlättar enormt vid uppsättningen. Själv skall jag prova kupoltält i år, så då får det bli nedpackat. Jag brukar även surra fast bivysäcken innehållande sovsäck och liggunderlag överst på pulkan. Jag använder bivysäcken som nödlösning istället för vindsäck. Det är även kalas om vädret tillåter att bara lägga ut den på fjället och sova under bar himmel. Så skulle allt skita sig, och stormen överrumpla så det inte ens går att resa tältet så kan jag alltid skydda mig i den. Då är det skönt att ha den fastsurrad övers på pulkan, det går ju på ett ögonblick att få skydd då.
 
Tack

Hej på er
Tack för lite bra tips. Nu är det bara och börja övningspacka.
Som det ser ut nu kommer jag ha 2 lite större bagar och en ryggsäck, men det kan ändra sig när jag övningspackat några gånger.
Ha en go tur :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
deriks Pulka i skidspåret, Stockholm Turskidåkning 24
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
luddbert Ryggsäck + pulka Turskidåkning 3
Freud Skriande behov av en pulka! Turskidåkning 67

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...