Turskidor med skintec?

Hej!

Jag har åkt mycket längdskidor sedan barnsben, men tänkte nu införskaffa mina första turskidor. Tänker att användningen kommer att vara framför allt fjällåkning (ej toppturer), men även en del i skog, myrar, på sjöar. Troligtvis med pulka ibland.

Vill ej ha en skida där jag behöver sätta på stighudar, däremot nyfiken på en turskida med skintec som heter Fischer E89 Twinskin turskida, som har "skins" i fästzonen. Någon som har någon erfarenhet av turskidor med skins? Hittar mest annars med fiskfjäll. Förstår att glidet inte är det samma som på vanliga längdskidor, men kan skins ge samma fäste som fiskfjäll men med bättre glid är det så klart en fördel!

Har även kollat på en skida som heter Madshus BC50, någon som har någon tanke om denna?

Alla tankar välkomna!
Med vänlig hälsning, Sara
 
Kortfällar har jag erfarenhet av. Det pågår en parallell tråd om https://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=90301 liknande turskidor föreslår att du tar del av erfarenheterna där.

Ett problem är att turskidor används både med och utan packning och på väldigt varierande underlag varför det är svårt att hitta ett spann och en längd på kortfällar / skintec som fungerar för all användning.

Jag har bland annat Fisher E89, Fisher E99 och Fisher E109 alla med vallningsfria belag. Alla dessa trivs jag med och väljer skidor beroende på före årstid terräng och typ av tur.

Thure
 
Har ingen erfarenhet av sådana skins, men frågan är väl hur dom funkar i klabbföre? Om det fastnar mycket snö i dom tänker jag. Det gör det iofs ibland även på vallningsfria skidor.

Vad gäller E89 så är det inga lössnöskidor, om du tänker dig att åka mycket i ospårad skogsterräng. Vallningsfria är bra allround med möjligheter till hudar vid behov.
 
Jag har sedan förra vintern kört med Fischers längdskidor med Skintec eller Twin skin i fästzonen och tycker de är fantastiska:
Oslagbart fästa och förvånansvärt bra glid. Jag tror man måste vara väldigt duktigt på att valla för att få samma fästa OCH samma glid.
Och det bästa är, fästzonen kan enkelt (utan att behöva ta av sig handskarna) flyttas fram och tillbaks för att justera fästet. Beroende på åkförhållanden eller packning.
Jag har mestadels åkt i spår men även gått en 3 mil fjälltur med dessa längdskidor, mestadels utanför spår, där åkningen först var på isig underlag på kalfjäll och senare på halvtöad mjuksnö längre ner i skogen. En enkel justering av fästzonen och det var inga problem. Hade inte fungerat med vallade skidor.
Alltså: Minst lika bra fäste som skidor med fjäll i fästzonen, men betydligt bättre glid. Jag gissar att det kommer att fungera lika bra med turskidor.
Mina nästa turskidor kommer definitivt bli turskidor med Twinskin/Skintec och jag kommer inte gå tillbaka till vallade skidor.

PS Låter som om jag skulle vilja göra reklam för Fischer men det är inte avsikten. Jag får inte betalt ;-)
 
Jag har Fischer Easy Skin E99 som är snarlika E89. Ska du åka utanför led så skulle jag rekommendera E99 eller E109. Har också Madshus BC50 med belag för vallning.

Tycker båda skidorna är bra, ganska lika varandra förutom vallningen/Easy Skin. Skulle säga att båda har ett markerat spann som ger ganska bra glid och skapligt fäste, naturligtvis beroende på vilken längd du köper.

E99 med Easy Skin funkar med pulka, sen är det inget superfäste men å andra sidan är som sagt glidet bra och man kan åka skidor, inte bara gå. Jag har på skinnen hela tiden och de slits såklart en del. Har haft en del problem med att de lossnar i bakkant, man får vara noga då man sätter på dem men tror det gäller alla stighudar.
 
Har också ett par E99 Easy skin. Systemet är bra när man ska röra sig i kuperad terräng där man enkelt behöver kunna skifta till att ha riktigt bra fäste. Min erfarenhet är att man nästan kan gå rakt upp även med dessa korta skins (hade iofs även ryggsäck som gav mer vikt men låg nog ändå inom Fischers viktintervall inkl. ryggsäck). Så klart tar det stopp när det blir riktigt brant men ändå ett helt annat fäste än man har på ett par löparskidor. Dock var inte glidet något vidare med skinsen. Visst gick det att åka och glida små bitar men beroende på före kunde det också hugga och bromsa. Easy-skinsen är för tjocka och spannet för lågt för att det ska funka som på en vanlig längdskida. Typiskt tog vi bara på skinsen när det bar uppåt långa sträckor, annars klarade det sig med kallvalla och inga problem att sätta skinsen ovanpå kallvallan. Med denna kombo blev det fint glid på platten och utför, samtidigt som man med skinsen på kunde knata upp för de flesta långa stigningar.

Jag tror E89 twinskin ligger närmare en vanlig löparskida med skins. Inget jag provat med kan nog vara en bra kompromiss i många lägen som borde glida bättre än en easy-skinvariant med skinsen på och utan valla för det mesta ge bra fäste. Nackdelen är väl att det är svårt att förbättra/utöka fästet när det kan behövas när det är brant eller för att dra pulka. Om den funkar lite mer som skinsen på löparskidor kräver det kanske lite mer tryck i åkningen uppför för att få skidan att fästa. Glider nog också konstant något sämre än en glidvallad easy-skin-skida utan skin. Tänk också på att E89 är marginellt bredare än vanliga löparskidor och inget för lössnö eller skogsförhållanden med mycket snö. Om du redan har ett par löparskidor kan det vara värt att gå upp något i bredd för att få ett mer tydligt alternativ till dessa.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Hyra turskidor i Stockholm? Turskidåkning 4
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...