Fiskeregler här och var ?

I många andra sjöar och vattendrag är också sportfiske med handredskap fritt, ibland med vissa restriktioner, men det måsta kollas upp. Tycker nog det är ganska ofta man kan fiska fritt, jag.

Ja, det var det som var frågan i första inlägget, hur man hittar det, & info, köper fiskekort, osv. Men det verkar ha spårat ur lite i dom senaste inläggen. Grälsjuka & ilskna personer kan väl skriva i någon annan tråd.

Det verkar vara förbättringar pågång, hittade denna: https://fiskekartan.se/
 

avslutad210712

Gäst
Ja, det var det som var frågan i första inlägget, hur man hittar det, & info, köper fiskekort, osv. Men det verkar ha spårat ur lite i dom senaste inläggen. Grälsjuka & ilskna personer kan väl skriva i någon annan tråd.

Det verkar vara förbättringar pågång, hittade denna: https://fiskekartan.se/

Har jobbat på ett Universitet och där kunde 10-15 personer sitta i timmar och diskutera om man ska använda det ena eller andra ordet med i stort sett samma innebörd. Har också jobbat på en annan skola där exakt samma sak upprepades inför höstterminens start.

Men vill du se magsura kommentarer så rekommenderas utsidans systersida fotosidan. *L*

Dessutom har Utsidans mest magsura gubbe (säger inte vem *L*) bestämt sig för att räkna till hundra tre gånger om innan han kommenterar i fortsättningen.
 
I det här sammanhanget aves fritt = utan krav på fiskekort. Men det vet du redan. Du vill bara ha igång ännu en evighetstråd om hårklyverier, vilket inte roar mig, så jag lägger ner. Du får försöka få igång nån annan. ;)
 
Om man menar "utan krav på fiskekort" så bör man skriva "utan krav på fiskekort". Ordet "fritt" kan tolkas på väldigt många sätt.

För mig innebär ordet "fritt" samma sak som "utan begränsningar".

Men i slutänden är vi ändå tillbaka till grundfrågan: Vem har rätten att dra upp nån annans fisk?

Jag är lite förvånad över att en del verkar anse att det är värre att låna nån annans egendom än att ta hem och äta upp den.

Sen undrar jag ju om TS ens har försökt att googla på "regler fiske sverige"? Jag gjorde det och hittade väldigt enkelt den här sidan:
http://www.svenskafiskeregler.se/sv/pages/default.aspx
 
Jag är lite förvånad över att en del verkar anse att det är värre att låna nån annans egendom än att ta hem och äta upp den.

Åsikten om att det är likvärdigt eller inte likvärdigt kan ju utmynna av ens egna värderingar.

Men jag kan ju spontant känna som så att risken för att hamna i en domstol för bilstöld, eller olovligt brukande, är större än atr hamna i en domstol för tjuvfiske med spö i en sjö.


Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Men jag kan ju spontant känna som så att risken för att hamna i en domstol för bilstöld, eller olovligt brukande, är större än atr hamna i en domstol för tjuvfiske med spö i en sjö.

Med tanke på den svenska polisens bristande effektivitet är nog risken ungefär lika stor/liten i båda fallen.
 
Med tanke på den svenska polisens bristande effektivitet är nog risken ungefär lika stor/liten i båda fallen.

Ptja, en förutsättning att hamna i domstol över huvud taget skulle ju mellan tummen och pekfingret kunna vara att först bli åtalad. Men du tror att det är lika stor risk för den som tjuvfiskar som den som snor en bil att hamna i domstol?

Anser du att det är likvärdiga brott också? (Inte nödvändigtvis enbart straffmässigt utan moraliskt/värdering.)
 
Systemet verkar väldigt gammaldags & begränsat, som på äldre tider då alla landskap hade egna lagar...

Jag vill hellre kunna köpa ett fiskekort för tex Dalarna, el Jämtland !

Det skulle varje turistbyrå för kommuner, landskap och län önska. Problemet är att det finns tusentals fiskerättsinnehavare i ett län och att få till en förhandling där alla parter är nöjda och glada med villkor, fiskeregler och ersättning är nog omöjligt. Dock finns det undantag i norr, bla i Kiruna-, Jokkmokks- och Gällivare kommun, där de flesta vatten ingår i ett fiskkort - undantaget de som är skyddade av olika anledningar eller de vatten där samebyarna har ensamrätt till fisket. Dessutom är dessa fiskekort billiga.

På Grönland däremot kan du köpa ett fiskekort för en billig peng, som gäller för hela landet - en yta som motsvarar en stor del av Europa.

Det där med fiskerätt är för övrigt en enda soppa. För vissa vatten finns ingen som vet vem som har fiskerätten. Att äga marken eller vattnet är nämligen inte samma sak - du kan äga all mark runt sjön och själva sjön utan att äga fiskerätten. Ibland tillhör fiskerätten en allmänning och kan då vara uppdelad på typ ett byalag. Problemet kan dock vara att man inte vet vilka fastigheter som ingår i byalaget. Ibland kan fiskerätten vara oskiftad för ett vatten, vilket betyder att alla som har fiskerätt i sjön får fiska i hela sjön. Ibland är den skiftad och då får alla fiska på sin lilla plätt om man inte kommer överens om annat. Många av rättigheterna följer med fastigheter och kan skiljas av eller följa med när en fastighet delas. Ibland måste kan gå tillbaka flera hundra år för att se var fiskerätten ligger.
Att reda ut vem som äger fiskerätten i ett vatten gör man genom att starta en utredning hos Lantmäteriet. Har man otur kan det kosta massor med pengar, eftersom deras timtaxa är typ 2000 kronor.

Att fiska utan tillstånd kan sluta lite olika. Vissa fiskerättsinnehavare polisanmäler alltid när de upptäcker tjuvfiske. Är bevisläget gott slutar det med rättegång i tingsrätten. Men det handlar oftast om de eftertraktade fiskevattnen, med bra lax- eller öringfiske, eller de vatten där man planterar in fisk. Och även om risken för upptäckt eller åtal är minimal i "vanliga abborr- och gäddvatten" så hör det till sportfiskeetiken att ta reda på hur man får rätt att fiska i vattnet. Men knepigt kan det vara, som sagt.
 
Ptja, en förutsättning att hamna i domstol över huvud taget skulle ju mellan tummen och pekfingret kunna vara att först bli åtalad. Men du tror att det är lika stor risk för den som tjuvfiskar som den som snor en bil att hamna i domstol?

Anser du att det är likvärdiga brott också? (Inte nödvändigtvis enbart straffmässigt utan moraliskt/värdering.)

Som sportfiskare anser jag det omoraliskt att fiska utan att ta reda på om jag har rätt att göra det. Sen beror det naturligtvis på hur och var man gör det. Att fiska i skyddade vatten, tex i Sarek och andra vatten som stängts på grund av överfiske eller en känslig fiskpopulation är rent kriminellt och betydligt värre än att stjäla en bil.

Att fiska i ett vatten där någon satt ut (dyr) fisk är ju att betrakta som stöld. Vad skulle det vara för skillnad mellan att stjäla fisken inne på ICA och att ta den i sjön? Jag tog ett par killar på bar gärning förra sommaren i ett vatten jag själv är med och arrenderar. De såg ut som fågelholkar när jag skällde på dem och försvarade sig med att "de bara skulle kasta lite". Problemet var bara att i den lilla tjärnen hade jag och ett par andra precis satt i väldigt fin regnbåge för 7000 kronor, som vi skulle fiska på väldigt försiktigt, hullinglöst och utan att skada eller döda fisken. Då är det inte så roligt med ett par okunniga dumskallar som slänger spinnare försedda med trekrok.

Däremot har jag svårt att bli upprörd över att någon fiskar lite med spö i ett "vanligt" vatten. Jag skulle inte göra det själv utan tillstånd, men jag tycker inte att man kan göra så stor skada om man gör det. Men då ska man känna till vad det är för vatten.
 
Men du tror att det är lika stor risk för den som tjuvfiskar som den som snor en bil att hamna i domstol?


Om du tjuvfiskar i Emån, Mörrum eller Sarek och blir ertappad blir du med all säkerhet åtalad och får betala dryga böter om du fälls, vare sig du har tagit upp någon fisk eller inte. Om du fiskar i "Mörtsjön" mitt inne i skogen är nog risken att bli ertappad eller åtalad obefintlig. Ungefär som om du stjäl en bil eller en båtmotor och inte har huvudet under armen eller är påtänd.
 
Som sportfiskare anser jag det omoraliskt att fiska utan att ta reda på om jag har rätt att göra det. Sen beror det naturligtvis på hur och var man gör det. Att fiska i skyddade vatten, tex i Sarek och andra vatten som stängts på grund av överfiske eller en känslig fiskpopulation är rent kriminellt och betydligt värre än att stjäla en bil.

Att fiska i ett vatten där någon satt ut (dyr) fisk är ju att betrakta som stöld. Vad skulle det vara för skillnad mellan att stjäla fisken inne på ICA och att ta den i sjön? Jag tog ett par killar på bar gärning förra sommaren i ett vatten jag själv är med och arrenderar. De såg ut som fågelholkar när jag skällde på dem och försvarade sig med att "de bara skulle kasta lite". Problemet var bara att i den lilla tjärnen hade jag och ett par andra precis satt i väldigt fin regnbåge för 7000 kronor, som vi skulle fiska på väldigt försiktigt, hullinglöst och utan att skada eller döda fisken. Då är det inte så roligt med ett par okunniga dumskallar som slänger spinnare försedda med trekrok.

Däremot har jag svårt att bli upprörd över att någon fiskar lite med spö i ett "vanligt" vatten. Jag skulle inte göra det själv utan tillstånd, men jag tycker inte att man kan göra så stor skada om man gör det. Men då ska man känna till vad det är för vatten.

Ja, jag håller helt med. Det är billigt och enkelt att fixa ett fiskekort. Alltså jag får ett årskort för 300kr eller om det är 350kr, lägger jag till några hundralappar så ingår även ädelfiske. Men jag blir inte ovänner med vänner om de fiskar en gång utan kort, fast om de börjar sno bilar så skaffar jag andra vänner (förhoppningsvis iaf.).

Jag tycker att de gott kan betala om de ska fiska.
 
Om du tjuvfiskar i Emån, Mörrum eller Sarek och blir ertappad blir du med all säkerhet åtalad och får betala dryga böter om du fälls, vare sig du har tagit upp någon fisk eller inte. Om du fiskar i "Mörtsjön" mitt inne i skogen är nog risken att bli ertappad eller åtalad obefintlig. Ungefär som om du stjäl en bil eller en båtmotor och inte har huvudet under armen eller är påtänd.

Tillsynsmannen har ju rätt att ge en kontrollavgift på plats utan att det tas upp i domstol. Men straffvärdet för tjuvfiske (om det är grovt) är max ett år medan bilstöld alt. tillgrepp har några år som straffvärde max 2 år och 4 år om det är grovt.

(Det var inte så länge sen som jag fick fiska gratis för att den som skulle sälja kortet hade glömt att ta med fiskekorten. Jag skulle fiska ett par timmar, jag hade inte fått tjuvlåna bilen :) )
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...