Dagens ungar

Tyvärr är det nog som ni andra har påpekat.....men vad har drivit det dit ?

När jag var knatte var problemet tvärtom för mina föräldrar, dom hade problem att få mig att stanna inne, att gå hem på eftermiddagen/kvällen när man va ute och lekte var det värsta som fanns!

Jag tror att dagens föräldrar är för stressade av hela livssituationen, idag behövs det två föräldrar som satsar på karriären för att få det och gå runt, i varje fall runt stor städerna men på landsbygden kan jag tänka mig att det finns en annan typ av stress: ARBETSBRIST.

Jag tror att det har blivit mycket svårare/tuffare att klara av jobb,familj och vänner idag än det var förr.
Allting går snabbare och cyklerna är kortare. När jag började mitt första jobb fanns inte e-mail!! Man fick använda telex och senare fax, förstår inte ens själv idag hur det kunde fungera när man tänker tillbaka. :)

En glädjande sak är att de flesta här oavsett generation verkar ha samma reflektion, det kanske är på väg att vända.


Exempel på vad vi gjorde då (som nog är utdöda idag):
- cykel kull
- Bygga kojer
- Land hockey och fotboll
- Röda vita rosen
- Busa allmänt
- Jaga fåglar med pilbåge, (vi träffade aldrig)
- Hoppa längst med gunger
- m.m, m.m

Vad kul man hade!

Mvh
Uffe
 
Re: Illusion

Kalle E; sa:
Nu kommer raggen att resa sig på många helyllehemvävda friluftsmänniskor som minsann varit ute 28 timmar om dagen sedan de var i blöjåldern, men det är ok. Jag själv satt och lekte med lego från 4-8 år och spelade spel från 8-15 år så man kan inte begära mycket av mig. Först när jag var 19 väcktes mitt intresse för friluftsliv - och se så illa det gått. Ta bara åsikterna jag vräker ur mig. Skandal.

Kalle

det ligger som vanligt mykke i det du säger men man kan inte förneka en förändring det vore som att förneka utvecklingen... Det är skillnad på mitt och min farfars liv, jag lovar dig!!
 
Re: Illusion

Kalle E; sa:
Orsaken till att vi gnäller kan vara att vi inte känner igen dagens förströelser från vår barndom och därför ser dem som otyg som stjäler tid från vettiga saker. När jag ser ungarna hemma sitta och glo på en film eller spela datorspel kan jag också fara ut i tirader om att de borde ut och kasta snöboll. Hade de däremot läst en bok, eller till och med en serietidning, hade jag tyckt det var ok att de stannade inne. När folk läste serietidninger på sextiotalet sågs det som världens slut. Barnen sades bli mjuka i hjärnan och det bildades föreningar för förbjudandet av serier.
Kalle
Jag är själv född 79, vilket gör att jag är 24 år och kommer ihåg förskolelärarnas fasa när jag läste
Kalle Anka, inte för att det var dålig svenska utan för att Kalle var pennalistiskt....

Jämför man mellan Kalle och big brother för att se vad som är skadligt eller så tror jag valet är lätt. Den apati som t.ex. dockhussåpor för med sig tror jag är klart skadligare en fantomen eller kalle
 
Re: Re: Illusion

bash; sa:
Jag är själv född 79, vilket gör att jag är 24 år och kommer ihåg förskolelärarnas fasa när jag läste
Kalle Anka, inte för att det var dålig svenska utan för att Kalle var pennalistiskt....

sedan så finns det alltid folk som röker för mykke gräs.. Många av lärarna man haft genom åren hade nog inte klarat en drogtest..hehe
 
Herregud, här var det tjyvtjockt med gnällgubbar :) "Förr då var det bättre, då lekte vi ute i skogen, badade i myrar, bodde i trädtopparna och bröt ett par ben varje dag. Inte var det lätt men kul hade vi och nu är vi hårdast och tåligast." Nu får ni ta och ge er, ni låter som ett gäng med gnällande pensionärer som pratar om att det var ordning och reda på Per-Albins tid.

Visst är det en aning annorlunda idag, mindre gymnastik i skolan och TV-spel. Men om jag drar min egen livshistoria så spenderade man tid framför datorn redan på C64:ans tid. Man spelade fotboll och var inte ute i naturen och käkade tallbark när man var 11. Däremot har ett intresse för friluftsliv väckts på senare tid när jag förstått njutningen av att vara i skogen. Den var itne stor när jag var mindre. Då var det mest jobbigt.

det skulle vara kul om någon kunde prestera någon fakta om att dagens förslappade ungdom är början till världens undergång, istället för att bara presentera åsikter :)
 
uao; sa:
Exempel på vad vi gjorde då (som nog är utdöda idag):
- cykel kull
- Bygga kojer
- Land hockey och fotboll
- Röda vita rosen
- Busa allmänt
- Jaga fåglar med pilbåge, (vi träffade aldrig)
- Hoppa längst med gunger
- m.m, m.m

Vad kul man hade!

Mvh
Uffe
GLÖM INTE "PANTGÖMME"!!
Denna fullkontaktslek med influenser från indianer och cowboys, röda vita rosen och kurragömma.

Kan lösningen vara så enkel att det bara behövs någon som visar hur det gick till när en annan var ung? (tre år sedan, typ)

Fäder och mödrar farbröder och fastrar mor.. ja tanken går nog fram, ut och lek!!

Ta något från listan!
På med vita byxor och tröjor, finskor och vatten kammat hår.
Den som kommer in ren efter tre timmar till mjölk å bullar har förlorat.


Varför för man aldrig skrapsår längre förresten, nu bryter man ben och armar, skrapsår finns inte efter 12 års ålder.. märkligt ..
 
Värna rätten att ha tråkigt

En bov jag tycker mig se är tron att barn måste underhållas och aktiveras hela tiden. Gärna i organiserad, proffesionell form.
Alltid finns det någon färdig förströelse att ta till. barnen behöver aldrig komma på egna saker att göra.

Visst kommer de ändå att uppfinna nya lekar och spel (barn är barn och fantasin är inte död) men inte lika ofta, eftersom de så sällan *behöver* göra det.

Ge för allt i världen barnen en chans att bli uttråkade, så de "tvingas" hitta på saker själva!
 
Re: Re: Gör det inte själv

FJS90/91; sa:
Vandrare; sa:
Snart fins det väl tälja grillspett-instruktörer :)

haha.. grillspetsinstruktör..

Det visar igen på den stressade storstadsföräldern som inte hinner med sina barn.. GUD nåde om dom stackars barnen skulle få en spink i fingret så därför krävs det utbildade grillspetsinstruktörer och kottdjursmontörer..

Ni är ju hopplöst ålderdomliga... *suck* Varför tälja när man kan köpa färdiga teleskopiska grillpinnar i metall i prydliga fodral för bältet.

Förresten...grilla? Trodde ni man siktar på en karriär som korvgubbe eller? Varför annars skulle man grilla?

//Anders - som vill bidra till leklistan med "ge mig en vink"
 
Re: Värna rätten att ha tråkigt

GustavOh; sa:
Ge för allt i världen barnen en chans att bli uttråkade, så de "tvingas" hitta på saker själva!

Håller med dig, men frågan är ju hur länge ska man behöva vänta tills ungen inser det meningslösa i t.ex.
big brother...
är det timmar, dagar eller år??
 
Re: Värna rätten att ha tråkigt

GustavOh; sa:
En bov jag tycker mig se är tron att barn måste underhållas och aktiveras hela tiden. Gärna i organiserad, proffesionell form.
Alltid finns det någon färdig förströelse att ta till. barnen behöver aldrig komma på egna saker att göra.

Visst kommer de ändå att uppfinna nya lekar och spel (barn är barn och fantasin är inte död) men inte lika ofta, eftersom de så sällan *behöver* göra det.

Ge för allt i världen barnen en chans att bli uttråkade, så de "tvingas" hitta på saker själva!

..........dom hinner inte för under den tid det inte händer något plockar dom fram game boyen och känner dom att det blir en längre paus gör dom sig omaket att förflytta sig antingen till Tv'n eller datorn :)

//Uffe
 
Re: Re: Re: Gör det inte själv

andersmossing; sa:
Förresten...grilla? Trodde ni man siktar på en karriär som korvgubbe eller? Varför annars skulle man grilla?

//Anders - som vill bidra till leklistan med "ge mig en vink"

Precis! Det som inte leder frammåt (mer pengar, större muskler eller upp på Everest) är inte värt att göra!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.