våris

Även om inlägget handlar om en cykeltur postar jag det här, eftersom jag förväntar mig mer expertis om is på den här forum.

I helgen cyklade jag med en kompis från Torneträsk station till Latteluokta (på vägen mellan Salmi och Laimoluokta), över träsket. Det var lite mer snö än vi hade trott (tydligen var det blank is endast väster om Gáisenjárga) men det gick ganska bra, och byborna i Latteluokta tyckte det var kul att se cyklister. Jag har skrivit en liten blogginlägg med bilder.

Då vi bjöds in i Latteluokta sa lokalbor att de brukar köra bilar över isen i maj månad. Det skriver de även här. 8 maj 2011 skrivs det: Sammanlagt har det kommit över 5 bilar och någon av de närmaste dagarna kommer det en till.

Jag har alltid trott att vårisar är jättefarliga och att när snön har smältit bort, isen är alldeles för dåligt för att bära människor. Men tydligen bär Torneträsk till och med bilar. Hur är det med isarna på våren? Är det som lokalbor gör jättefarligt, eller finns det en ganska lång period att det går att beträda isen på ett säkert sätt? Jag åker inte skridskor, jag cyklar, men om det nu går att cykla över träsket i maj öppas helt nya möjligheter; jag har sedan länge velat till Rágesvárri, som jag ser från fönstret, men aldrig hittat riktigt hur (för jag åker inte skidor eller skoter). Men om jag kan cykla över träsket i maj kan jag cykla till Salmi, tar mig över Stállojávri. och gå den sista 8 km med snöskor.

Hur säkra är isarna på våren? Hur länge varar ungefär perioden som snön har smältit bort men isarna är kvar och bärkraftiga? Jag skulle gärna få lite tips :)
 
Går inte att säga

så mycket generellt om isarna på Träsket i maj. De är ofta mycket tjocka och bitvis översvallade av smältvatten bitvis snötäckta. De som har lokalkännedom och isfiskar kan nog bedöma bärigheten rätt bra från sina pimpelhål.

Lokala problem som råkar strömmar etc finns förstås alltid.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...