Dagstur blev en ofrivillig weekend?

Jag vågar nog påstå att om man har lite "pannben" så klarar man en övernattning om man har kläder som är tillräckligt varma att gå i.

Jag har sett i de flesta av Ed Staffords äventyr, när han var i norska fjällen så tvingades han spendera sin första natt i princip helt utan skydd. Om jag inte minns fel hittade han en snöfri plätt med ljung eller mossa som en liten kulle. Han sov såklart inte så mycket utan det var mer vila en stund och sen göra armhävningar och upphopp för att få upp värmen.

Sen hade han visserligen tur som nästa dag hittade en gammal stålkrok bland stenarna i en delvis torrlagd fors, så han med en bit kvarts kunde få en gnista att göra eld av. Men han fick hålla på rätt länge, över en timme har jag för mig.

Men å andra sidan tog hans vindskydd eld nästa tag, så det kompenserade nog turen lite grann:)

Han hade nog fixat en eldborr annars.
 
Bivacsäck ger stora förelar. Liksom spade.

En gång med ett gäng skolungdomar blev motvinden och siktbristen förmycket för returen till fjällstugan. Vi grävde en sittbänk med blocktätning, delade innehavd smörgås, choklad och varm dryck så jämt vi kunde.
Efter 14 timmar mojnade det och i strålande solsken och -5 åkte vi åter till värmen och sängen. Få sov nog men ingen fick köldskador även om vissa panikungar fick stävjas.
Ledarna var väl förberedda och övade men för ungdomarna blev det en överraskning.

go tur
 
Övernattning på barmark är lite smådjävligt utan ett vindbrytande överdrag.Granrisbädd, ta av skorna och ned i ryggsäck,skaljacka tas av och används som täcke.En eld är inte fel.

Överlevnadsfilt förbättrar värmen ordentligt . dom är lika stora som en plånbok och väger 50gram.
FInns i sovsäcksmodell.

Prova nån gång typ sitta naken på balkongen med en sån i minus, övernatta iaf nån timma i test/övningsyfte med begränsat med kläder på gården elelr balkong.

Då inser man funktionen , man får sova men blir blöt och sen fort på med skorna och jogga sig torr
 
Prövat dessa aluminiumfolie mer än en gång... vi hade 4v VU/SERE i SK miljö i Arvidsjaur, Kiruna och vid Lombens skjutfält sammanlagt.

Vi testa bl.a isvaksbad och hädanefter rullar jag mig i snö så att man få bort så mycket vatten som möjligt från persedlarna och sen av med allt och rulla sig själv i snön så man blir så torr som möjligt och sen kvickt på med torra kläder.

En aluminiumfolie klär jag mig aldrig i igen, funkar som vindskydd/regnskydd vid bygge av bivack etc. men det är allt.

Du får gärna prova att bada när kvicksilvret kryper ner under -20°C om du tycker att aluminiumfolie är ett bra hjälpmedel... Tar hellre en sopsäck.

Vindsäck/bivacsäck är däremot en underskattad produkt av många, den tar inte mer plats än att du kan ha med dig den jämt och den räddar faktiskt liv.

Slutligen är det en mycket dålig idé att ta av sig jackan och ha den som ett täcke då du förlorar betydligt mer värme (varm luft) än om du har jackan påtagen och stängd (du ackumulerar varm luft bättre i en jacka och som många vet isolerar varm luft bättre än kall)

Mvh troswe
 
En aluminiumfolie klär jag mig aldrig i igen, funkar som vindskydd/regnskydd vid bygge av bivack etc. men det är allt.

Du får gärna prova att bada när kvicksilvret kryper ner under -20°C om du tycker att aluminiumfolie är ett bra hjälpmedel... Tar hellre en sopsäck.


Mvh troswe

För det första är det inte aluminiumfolie utan aluminium belagd extremt tunn plast , denna är extremt överlägsen en sopsäck i ett överlevnadshänseende att reflektera värme åter till kroppen.
En sopsäck kommer att absorbera 90% av din kroppsvärme och stråla ut den på andra sidan , en överlevnadsfilt kommer att reflektera åter 90% till din kropp.

Det finns trådar om detta här på utsidan sedan tidigare
 
Tanken att övernatta poppade upp flera gånger. Men pga att jag efter varje kort jakt efter spåret återkom till där jag var säker på att jag senast var på rätt väg, hittade jag det till sist med hjälp av kompass.

Gick bra denna gång, men är så klart medveten om att jag gjorde bort mig rejält.

Jag är garanterat inget proffs på det här men...

Det är lättare sagt än gjort när man är uppe i varv men tar du en paus och gör en kopp kaffe etc i den situationen så får du dels i dig vätska och dels hinner du tänka igenom vad du ska göra vidare i lugn och ro. Har du något enkelt att äta så blir det ännu bättre. Det kan t o m vara så enkelt att du genom att lugna ner dig hittar tillbaka till leden/stigen och kan följa den i lugnare tempo och därmed inte tappar bort den igen alt att du "bara" hittar en bra plats för att övernatta utan att behöva ta första bästa som det kan bli någon timme senare. Risken att gå ner dig i något vattenhål, stuka en fot eller värre minskar också rejält om tempot sjunker.

Bivacksäck eller en poncho är ett bra tillskott, en kraftigare alufilt funkar också som vind- och regnskydd med tillskottet att den reflekterar värme från dig och ev eld. Ponchon funkar som ett väderskydd ("tarp") eller ett extra lager utanpå de vanliga kläderna. Med ponchon eller alufilten bör du ha ett gäng linor i lämpliga längder samt ha övat på att sätta upp den några gånger.

Om köket strejkar är det skönt att ha något annat sätt att få igång en eld, någon enkel eldstartare som brinner minst 5 minuter torkar en bunt tunna kvistar så väl att de börjar ta eld även om de är rejält våta från början. Är köket helt så tänder du enkelt bunten med det.

En hopfällbar såg är säkrare i mörker än både kniv och yxa när det gäller att skaffa ved och samla granris.
 
Man måste gallra, för skall man vara helgarderad mot alla väder, i alla terrängtyper, orkar man sannolikt inte lyfta packningen.
Var skall vi vara, hur långt skall vi gå, brytpunkter om det blir obra. Vad kan mina färdkamrater?

Med det som grund och en extra dubbelmacka, vindsäck som man övat med, spade eller såg beroende på terräng och före. Är man tämligen väl rustad.

Den viktigaste överlevnadsutrustningen sitter mellan öronen och i stressade situationer måste man lugna ner sig och andra.

go tur med apelsinväder!
 
Jag tillsammans med tre andra har grävt bivak i nöd då det var snöstorm och inte gick att ta sig vidare. Då grävde vi rakt ner i snön ungefär axelbrett ca 3 meter långt. Sedan grävde vi ur åt sidorna och slutligen la vi pulkan skidor som tak och snöblock över det. Där kunde vi laga mat och ha det bra och vänta ut stormen. Så fort öronen kommer under snökanten när man gräver blir det väldigt mycket tystare och känns ordentligt lugnare i kroppen, faran är helrt enkelt över.
Bivaken är med en bit in på filmen jag gjorde.
https://m.youtube.com/watch?v=FYGLuPw0oHk
 
Finns ett mellanting mellan sovsäcksöverdrag och aluminiserad överlevnadsfilt som heter Sol Escape och SOL Escape Lite.
150gr eller 250gr i vikt.

Den brukar användas just som krypa ned och slagga med alla kläderna nån timma vid ultrasporter och som räddningsfilt och nödsovsäck.

Lite mer vikt och storlek än en räddningsfilt men har goda prestanda som lämna baslägret utrustning eller om man måste ha beredskap att övernatta under dagsturen.

Den andas lite också så man blir inte lika dränkt som under en överlevnadsfilt och har nästan lika god reflektionsförmåga , 70%
 
Med tanke på var TS befann sig om han hade bestämt sig för att övernatta hade jag nog försökt hitta nånstans där man kunde göra upp en eld och hitta någonting isolerande mot markkylan. Att det sen inte är tillåtet att göra eld i stora delar av området han befann sig i är nog underordnat, då det gäller överleva natten. (skulle vara intressant var ungefär du gick vilse).
i och med att han hade gasolkök med hyffsat mycket bränsle så hade nog det inte varit så svårt att få till en brasa. En "nödfilt" hade nog räckt att ha bakom sig om man kan ligga vid elden med lite rörelser emellanåt, en sömnlös natt klarar man alltid.
 
Alumminiumfilt

Tycker att vi har diskuterat detta många gånger, energi kan överföras genom tex ledning, strålning och konvektion.

Har du kläder på dig så är strålningen minimal, ligger du på marken är ledningen ett större problem och den lär inte bli bättre om du sätter på dig en aluminiumfilt utan enbart sämre.
Konvektionen lär bli sämre om du har en stor kall aluminium en bit från dig som enkelt kyls ner.

P
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.