Lantmäteriet slutar trycka kartor

Ja, allt statligt är väl inte dåligt. Se bara vad som hänt när man privatiserat järnvägen. Likaså kan man väl ifrågasätta alla dessa mobilmaster som egentligen skulle kunna slås ihop. Åldringsvården har väl inte blivit bättre?
Exemplen är otaliga när den privata marknaden inte lyckats göra det speciellt mycket bättre än den offentliga sektorn.

Så är det.
Utan styrning blir det anarki. Frågan om vilken kvalité det blir på de kommande utskrifterna är högst berättigad. Att spekulera ger inget.

Jo precis, det är det jag menar. Man måste inte välja mellan Sovjet och Ayn Rand.
 
De tryckta kartorna har marginaler där det finns en hel del vettig information som t ex missvisning och andra koordinatsystem än rutnätet. Dessutom ofta indikation på vart vägar leder. Får man med den typen av info när man beställer eget utsnitt?

Så vill jag gärna ha med extrainfo som ibland finns på kommersiella kartblad t ex busshållplatser djupinfo på vattendrag fågelskyddsområden info om logi och affärer.

Kolla på finska webkartan där man kan välja en massa olika lager. Nåt sånt vore önskvärt. http://www.retkikartta.fi/?lang=se

Thure
 
Inget extra

Du kan välja en del variabler i utskriften men något extra lager typ busshållplatser verkar inte finnas. Kanske någon som jobbar på lantmäteriet kan komplettera här i forumet med uppgifter om vad som planeras i framtiden?
Du som undrar kan gå in och kolla själv, det var därför jag gjorde en länk.
 
Sjöinfo verkar saknas...

Så vill jag gärna ha med extrainfo som ibland finns på kommersiella kartblad t ex busshållplatser djupinfo på vattendrag fågelskyddsområden info om logi och affärer.

Thure

Paddlade i Gryts skärgård förra helgen och hade med en gammal köpt Gröna kartan till mig och skrev ut ett annat ex till kompisen från lantmäteriets karttjänst. Noterade att djupinfo och båtfarleder inte var med på den utskrivna kartan. Fågelskyddsområden och iaf vissa fyrar var med.

Man kan ju gissa att sjöinformationen kommer från Sjöfartsverket och inte är gratis.

Magnus
 
Paddlade i Gryts skärgård förra helgen och hade med en gammal köpt Gröna kartan till mig och skrev ut ett annat ex till kompisen från lantmäteriets karttjänst. Noterade att djupinfo och båtfarleder inte var med på den utskrivna kartan. Fågelskyddsområden och iaf vissa fyrar var med.

Man kan ju gissa att sjöinformationen kommer från Sjöfartsverket och inte är gratis.

Magnus

Sjöinformationen kommer från SjöV och är helt gratis på hitta.se
 
Undrar vad de LMV skriver ut i för teknik? Knappast offsettryck-kvalitet misstänker jag.
Risken är att de använder storformatsbläckstråle-teknik, och gör de det så vill det till
att de använder oljebaserade färger (ungefär som storformatsreklambranchen gör)
- annars lär inte trycket bli speciellt långlivat ute i fält, även om papperet är förstklassigt...

Jag hittar inget om att kunna beställa en egen karta på Lantmäteriet.

Men tryckningen sköts idag av Norstedt.
"All tryckning, distribution och försäljning av våra kartor sköts av Norstedts. Du hittar hela sortimentet av Lantmäteriets tryckta kartor i deras kartbutik i Stockholm och i kartbutiken på nätet (nytt fönster). Kartor över ditt närområde finns ofta hos lokala återförsäljare, till exempel bokhandlare, turistbyråer, fjällanläggningar och bensinstationer."

Och de är väl skapligt långlivade ute i fält?

Norstedt köpte kartförlaget av Lantmäteriet 200, Lantmäteriet har alltså ingen egen kartbutik idag. Tror inte att de kommer öppna en möjlighet att köpa utskrivna kartor som de skriver ut nästa år, men det lär väl visa sig.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...rupp-koeper-lantmaeteriets-kartfoerlag-233928
 
Är det inte så att hitta.se betalar för den?

Frågan här handlade ju om att få en terrängkarta där även sjöinformation ingick, det kan man mig veterligen inte få från hitta.se?

Mig veterligen finns inga färdiga kartor som innehåller informationen motsvarande "grönsaksblad" och traditionellt sjökort ihop. Gamla grönsaksblad brukade visa fyrar (utan sektorer ), farleders sträckning och mycket begränsad sjöinformation. SjöV har varit njugga att lägga in landinfo på sjökorten med Hydrographica och producenter av material till modena sjökortsplottrar (finns ett bra svenskt ord?) varit lite mer innovativt. Kanske är behovet av EN produkt som visar både och begränsad . För egen del kör jag "grönsaksblad" tex från Utekartan när jag vandrar och paddlar då allt över vattnet är av intresse men sjökortsonformation känns överflödig. Är jag ute i större båt är sjökortsonforamtionen A o O medan landinformation får jag från hitta.se friluftsversion resp satelitversion
 
Jag har inte köpt lantmäteriets kartor på flera år. Jag tycker man får mer för pengarna om man köper från calazo. De olika karttillverkarna som finns kompletterar varandra ganska väl vad gäller både 100- och 50.000kartor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Lantmäteriet slutar med Kartex och RIK-formatet Navigering 9
Askel Norsk motsvarighet till Lantmäteriet? Navigering 4
mThureson Från Pdf och Lantmäteriet in i Gramin gpsen Navigering 3
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
Thewiruz Lantmäteriet karta och Bit map för Iphone Navigering 5
efred Lantmäteriet (suck...) Navigering 12
BjörnH Lantmäteriet - skitsite Navigering 1
eloserik Kartex 5.1 beta finns för uppdatering hos Lantmäteriet Navigering 0
svlcm Lantmäteriet påbörjar förstudie ... Navigering 1
avslLM Samarbete mellan Orienteringssporten och Lantmäteriet Navigering 2
jonasolof Markeringsverktyget på Din Karta (Lantmäteriet) ej OK Navigering 9
niking Lantmäteriet gör en god vinst igen... Navigering 13
Store Lantmäteriet nya vägar för ökad samhällsnytta [?] Navigering 1
niking Lantmäteriet har gjort en ny kundundersökning... Navigering 23
niking Lantmäteriet gör god vinst Navigering 5
Jojje2 EGNOS - pressmeddelande från lantmäteriet Navigering 1
Hutt Är Lantmäteriet en myndighet? Navigering 40
marcuslundmark Summit och Lantmäteriet? Navigering 1
bjorn.sara Ozi Explorer + RIK-kartor från Lantmäteriet = Sant!!! Navigering 6
niking Lantmäteriet 52 milj i vinst Navigering 16
olhe Lantmäteriet borde lära av Sjöfartsverket Navigering 1
clindh Hur tänker Lantmäteriet? Navigering 5
olhe BINGO för Lantmäteriet Navigering 3
Morlandascout Lantmäteriet Navigering 0
jonasolof Wallmart har förm mkt returer av navigatorer, slutar Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...