Strömsländan Lyx - Eller?

Tänkte köpa ett nytt spö till nästa säsong och har tänkt mej lägga runt 3500:-
Det skall vara klass (5/)6 och mellan 9" och 10.5" långt.
Har provat några olika och bestämt att det skall vara medel(/medelstyv) aktion på spöt då drillningen av fisk prioriteras högre än långa kast.

Det spöt jag har hört mest om i denna prisklass är Stömsländan Lyx och det lär vara riktigt bra.
Kanske är det någon här som provat det eller nåt annat i samma prisklass och linklass som kan rekommendera eller varna mej.

Mange tack

AA
 
Hmmm

Strömsländan har med en ganska effektiv marknadsföring lyckats göra sig ett namn i Sverige. Själv så äger jag inget spö, av detta märke, men har provkastat en del av deras modeller. "Kasta trettio meter och mer", sade deras reklam för några år sedan. För det tror jag nästan de fick anmälan til marknadsdomstolen för...

Iallafall så är min dom över strömsländan som lyder. Finishen är inte speciellt högklassig och komponenterna kunde vara bättre. Aktionen då. Nja, jag tyckte inte att det kastade bättre eller sämre än något annat spö med modern progressiv/toppaktion. Det fungerar som alltid med sådana här spön bra till överhandskast och normalt spey-kastande. Men skall du göra lite special-kast, trixa och menda så kan det inte mäta sig med ett hel eller halvaktionsspö.
OBSERVERA dock att jag inte äger någon strömslända, utan bara har provkastat, så det finns nog mer kompetent folk att yttra sig i frågan.

Mitt tips blir: Skall du ändå betala 3500:- och vill ha ett spö med toppaktion, satsa på ett säkert kort som sage eller loomis. Vill du ha ett spö som du kan göra mer med, men som inte kastar lika långa överhandskast, satsa på ett med hel eller halvaktion. Till exempel Flydressing i Habo har mina favorit spön, det japanska märket UFM. Modellen Super Pulser ligger i din prisklass och är ett mycket bra halvaktions-spö. Själv fiskar jag med ett seda flera år tillbaka.

Men som alltid med spön så skiljer det sig från person till person. Vårat temprament och våran kaststil varierar ju upplevelsen mycket...
 
Lite besviken...

på dig Usse.
Dömma ut ett spö som du inte har provat.
Du jämför deras lågprisspön med de dyraste på marknaden.

Toppaktion? Inte Strömsländan i alla fall.
Du blandar nog med nåt annat spö.

Jag har provat samtliga Strömsländanspön från 0/1 till 7/8, utan att vara helt nöjd med samtliga, kan jag bara gratulera Tom Lindström för ett utomordentligt arbete, att kunna tillhandahålla dessa fina spön till ett så lågt pris.

Om man räknar bort linan som man får med (Scientific Angler 600:) så kostar dessa inte mer än mellan 900:- till 1200:-.
______________________________________________________
Strömsländan Lyx, däremot är tillverkad så kompromisslös man kan begära.
Finishen är helt i klass med Sage och Loomis.
Därmed inte sagt att det är bättre än dessas dyraste spön, men fiskar lika gott.

Ett känsligt men mycket lättkastat och förlåtande spö, som orkar allt man kan begära för varje spöklass i serien och klassningarna stämmer dessutom mycket väl.
Rekommenderas varmt. 2/3, 3/4, 4/5, 5/6, 6/7, 7/8.

Mvh/Björn
 
Om...

jag säger Loop eller Sage, blir jag bannlyst från denna tråd då? ;)

/Anders B

(Björn, Kolla din E-post!)
[Ändrat av brook 2001-12-13 kl 20:30]
 
Nejdå...

välkommen in brook.

Jovisst, har nyligen testat Loop Yellow Line 7/8 och 8/9, för havsöringen.

Dessa helaktionspön är helt i min smak.

Kunde inte låta bli:), det har blivit lite varmare i Stockholm, tyvärr. Ingen riktig vinter ännu.

Mvh/Björn
 
Graip...

...jag skrev ju att det fanns mer kompetent folk att utala sig i frågan. Eftersom du troligen är ägare till ett, så har du ju också gjort ett sådant, som säkert är värt många gånger mer än mitt. Tyvärr så är det nog så att jag är lite färgad av den bufffliga marknadsföring vilken Strömsländan introducerades på marknaden och därför kanske är tillräckligt objektiv.

Men så mycket har jag kastat med spöet att jag vidhåller att strömsländan lyx inte går att jämföra med ett loomis eller sage. Han skulle väl betala ca 3500:_. Sen är sanningen den dessutom att jag inte är något fan av de båda ovanstående märkerna heller. Men i det pris/aktion segmentet är de ju dock säkra kort.

Loop gör, eller iallafall gjorde, trevliga spön (har inte kastat med de nya färgkodade). Har ett Adventure fyrdelat med en bra men udda halvaktion som jag köpte '96.
Dock klarar jag bara inte av de nya färgerna. Gult kolfiberspö, brrr... ;)
 
30m

Usse,
Jag engagerade Tom Lindström 1 timme, när jag köpte mitt 4/5 spö av ds.

Har på plats sett denne man skicka ut hela linan in till backingen, utan att ens göra dubbeldrag, med samtliga modellserier Strömsländan, i klass 4/5.

Satt visserligen en klass 6 lina på rullen, men samma lina som följer med vid köp (29m).

Själv (med mina brister) har jag vid kast på gräsmatta, inte lyckats komma längre än 23m utan dubbeldrag.

Har du mätt själv nån gång Usse?

Mvh/Björn
 
Inte i det specika fallet

Har jag inte mätt nej.. Inte heller tror jag att en ovan kastare helt plötsligt börjar kasta trettio meter bara för att man köper ett speciellt spö, istället tror jag man endast kan uppnå det med övning.
Sen är det så att man ju mycket sällan man behöver kasta ens över tjugo meter, för att inte ens tala om hur svårt det är att kroka fisk på sådana distanser.

Själv är jag ingen kastfantom, men jag har sett en del i akton. T.ex. när Gunnar Rask Nielsen kastade ut hela fluglinana plus backing med ett 500:- nybörjarset (klass 6). Eller kastade över tjugo meter med två spön (klass 6)samtidigt i samma hand...
Så jag tror att det mycket beror på vem som håller i spöet, mer iallfall än vad det är för grejor som används.

Men om du nu är så förjust i ditt strömslända som du verkar vara, så gör du all rätt i att stå på dig. För det är ju isåfall mycket mer troligt att det är jag som har fel i den frågan än dig.

"Don't eat that yellow snow"
MVH
//Usse
 
Har inte...

påstått att dessa kastlängder är specifikt för Strömsländan. Ursäkta om jag var oklar.

Håller med dig 100%, det beror på vem som håller i spöt.:)

Naturligtvis är kastlängd inte det viktigaste, men har man en lyckad kombination spö/lina, så åker linan iväg utan att man behöver bry sig så mycket om det.
Ens uppmärksamhet räcker då destomer till allt det övriga.

Om flugfisket var mitt allra största intresse, och jag var ensamstående, skulle jag med all sannolikhet ägna mig åt att prova spön i prisläge upp till 10000:-.
För familjefridens skull, får gränsen gå runt 3000-4000 kr/år för fiskeutrustning.

Jag skall kolla japanerna du nämnde.

/Björn
 
Tackar för alla olika åsikter jag fått ta del av.
Då trodde jag att jag gjort ett val men så fick man erbjudandet att köpa ett Sage SP 590 för samma summa som Lyxen kostar ny.

Vad göra?

/AA
 
Begagnade spön...

kan man köpa billigt. Halva priset är inte ovanligt.

Men passupp, garantin gäller bara förste ägaren.
En ny topp till ett Sagespö, om du skulle ha oturen att kvadda denna, kostar skjortan.:(

Dyra spön köper man för livet (förmodar jag).

Jag tycker att det är viktigt att ha bra garantier och åtminstone möjligheter att köpa ny topp till rimligt pris.:)

Mvh/Björn
 
Att...

ha livstids garanti är ju bra, men jag tycker att du ska väga det mot priset, men jag skulle nog slå till på ett 590 SP.

Men som graip påpekar, om...men kom ihåg att detta är just ett om...det skulle hända något så är det bäst att ha rätt papper på grejorna.

Hur som helst, det är ett bra spö i rätt klass och bra längd som är hur trevligt som helst att kasta med, så för att avsluta denna tråd så använder jag en känd flugfiskares visdomsord, dvs Graips avslutande ord i flertalet välskrivna recensioner:
"Rekommenderas" ;)

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vuogga Strömsländan???? Fiske 19
Graip Strömsländan Fiske 1
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.