Kalixälven eller Torneälven? tips?

Tjenare, Jag och hunden tänkte bege oss upp till Norrland och fiska lite i Kalixälven (jockfall) från början. men verkar som de e lite små bökigt och ta sig dit? eller vet någon vart man kan kolla bussar som går till o från dit? sen kanske de e mer koll där med fiskekort där om kring, ligger ju trots allt ett fiske camp där. (tycker tyvärr inte de är värt 120kr dagen om man ska vara där i nästan 2 veckor.) så mycket fisk äter jag inte. ^^ köper nog ett kort för ett par dagar bara för och stödja.

Sen såg jag att man kan åka till pajala direkt med sj tåget istället och kanske fiska i torneälven istället. så kanske ta taxi en bit ut där och sen gå en bit, tror nästan de blir så istället.

Har ni några tips för en som ska ge sig ut i 10 dagar solo första gången så e dom välkommna. :)


/D
 
God morgon!

Tåg till Pajala?
Då måste du läst lite galet för det finns ingen räls på den sidan av länet :)
Däremot tåg till Gällivare/Luleå för att sen bussas ut till Tornedalen, det funkar. Går ju bussar till både Korpilombolo och Pajala, och du kan nog fråga busschauffören var det funkar att hoppa av efter vägen. Bussar styrs av Länstrafiken, så kolla hemsidan för busstider.

Tärendö är inte heller en dålig utgångsställe, med tanke på att älvarna rinner ihop här. Bifurkationsbyn som den kallas, finns bara 2 bifurkationer i världen; Tärendö och Amazonas. Be mig inte förklara vad det är, för jag förstår inte heller :)

Fiskekort måste du nog ha i hela regionen. Med tanke på all lax som vandrar just nu, är visst rekordsäsong, så får du nog räkna med att det finns lite vakter lite överallt. Kan bli tråkiga böter. Och framförallt i Kalixälv!

Jokkfall är ju fint som bara den, säkert mycket folk dock. Men går skulle vandra en bit högre upp, får man nog vara lite mer ifred. Dock så finns det många gårdar som går ända fram till vattnet, så osäker hur du får passera där. Säkert inget problem, då många Tornedalingar är snälla osv.

Beroende på vad du har för hund och hurdan pli du har på den, glöm inte koppel! Finns nog en hel del människor där som inte gillar främlingar med lösa hundar i skogarna, både pga jakten och renskötseln.
Tror då inte du kommer ha några större problem förutom att du inte kommer vara speciellt ensam. Högsäsong för semestrar, laxstånds rekord, enormt bra väder betyder att fler tänker som du.

Ett tips kan vara att studera kartor för att hitta nå mindre vatten, typ småbäckar eller åar. Inte lika populära pga mindre lax, många vill inte hålla på att vandra i alltför jobbigt terräng eller bråka med alla mygg/knott. Och där kan det finnas fina stånd av harr och ibland öring.
Gunnar Westrin älskar just Tornedalen för alla småbäckar rikliga med fisk!

Lycka till!
 
Ups, ja de stämmde bra de x) ska byta i luleå isf, men när jag skrev Jockfall på SJ så fick jag inge hur jag skulle åka ^^

Tack för all värd info!
ska kolla lite närmre på de du skrev!

/D
 

avslutad210712

Gäst
Om du har tänkt fiska i Kalix- och/eller Torneälven så är rekommendationen att lösa fiskekort för alla dagar du fiskar. Som sagt rekordår för antalet uppstigande laxar vilket innebär mycket fiskare och därmed även mycket kontroller.

Kalixälven och Torneälven lär ha det gemensamt att du troligen får svårt att ta dig dit för på sommaren kör länstrafiken inte överdrivet mycket bussar eftersom många småorter bara har busstrafik under skolåret.

http://www.ltnbd.se

Om du söker bussresor så försök på olika veckodagar eftersom en del orter har busstrafik en enda dag i veckan och en del orter har beställningstrafik dvs du måste ringa dagen innan och beställa bussresan som oftast är en taxi och då tillkommer problemet med hunden.
 
Om du har tänkt fiska i Kalix- och/eller Torneälven så är rekommendationen att lösa fiskekort för alla dagar du fiskar. Som sagt rekordår för antalet uppstigande laxar vilket innebär mycket fiskare och därmed även mycket kontroller.

Kalixälven och Torneälven lär ha det gemensamt att du troligen får svårt att ta dig dit för på sommaren kör länstrafiken inte överdrivet mycket bussar eftersom många småorter bara har busstrafik under skolåret.

http://www.ltnbd.se

Om du söker bussresor så försök på olika veckodagar eftersom en del orter har busstrafik en enda dag i veckan och en del orter har beställningstrafik dvs du måste ringa dagen innan och beställa bussresan som oftast är en taxi och då tillkommer problemet med hunden.

tack för infon, och jag tar era råd om fiskekort!
 
Jag har tillbringat många sommarveckor i Tornedalen genom åren och fiskat en hel del i framför allt Kalixälven. För mig låter det som ett ganska besvärligt projekt att "fiska runt" i Tornedalen utan bil. Har du körkort men ingen bil kanske du ska fundera på att hyra en?
 
nae åka runt och hålla på fiska på olika ställen blir de inte nu tyvärr. blir och hitta en bra plats och slå läger på några dagar. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalixälven är värst - 149 cm Lax Fiske 0
AndersSupertramp Huggtabellen - bra eller ... Fiske 10
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
Hadoque Ny utrustning eller serva gammal Fiske 2
fiske grabben Daiwa eller Shimano?? Fiske 4
plaskdaja Har jag fått öring eller röding Fiske 4
never Finnmark ett paradis för fiske eller en djungel av svår hittade fiskevatten? Fiske 2
Glidern Sik eller harr Fiske 14
Haspel- eller spinnrulle Fiske 17
M. Finn Tub eller krok? Fiske 0
Strykarräven Keramiska spöringar, på eller av? Fiske 6
Flaggan Har någon testat Loon eller WJ Fiske 0
samme83 Strippa eller inte strippa... Fiske 7
dePaul Haspel eller multi? Fiske 37
-Patric- Lax i Viskan eller fluga i Hyssna Fiske 8
Mikael Sandberg Aborre eller abborre? Fiske 6
Raskesven Röding, kröding eller splejk? Fiske 23
bredviken Vadarkängor eller annan lösning? Fiske 14
ala Hårt eller mjukt nybörjarspö (flugfiske) Fiske 6
highlandpark Två-, tre- eller 4-delade spön? Fiske 4
-Patric- Guldskallarnas vara eller? Fiske 46
maskon REC - eller? Fiske 23
monstergeddan Huggkrok eller håv? Fiske 20
HarrKungen Miekak, bra eller dåligt? Fiske 3
salmosalar GoreTex eller Neopren-Vadare? Fiske 11
Svartkjelen Ål eller Horngjel, eller ...? Fiske 2
xerxs fiske från kanot eller bår... Fiske 33
maskon Snakering - ett eller två ben? Fiske 8
AA Strömsländan Lyx - Eller? Fiske 15
green fiske i Skottland eller Irland Fiske 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...