Mjukkonserv

Lite nyfiken hur ni värmer mjukkonserver.

Har testat påse som avger värme och den funkar bra.

Men då jag värmer på stormkök vill man slippa disken när maten ändå finns i en påse. De få gånger jag testat med att ställa påsen i kokande vatten upplever jag problem som grytan är oftast förliten och maten ovan vattenlinjen blir nästan inte varm. Det tar lång tid.
 
De e bara o inse att värmepåse är enda alternativet liksåm
om du inte kan ha påsen i grytan.

Om man kan så är knepet att ångkoka påsen där inne med locket på för jämn värme över hela
 
Det är ofta jag bara tar lite vatten, 1 cm (för att spara på vatten i California-bilen), kokar upp hela påsen under lock och låter stå i 5 min. Alltid blivit varmt...
 
Tack

De e bara o inse att värmepåse är enda alternativet liksåm
om du inte kan ha påsen i grytan.

Om man kan så är knepet att ångkoka påsen där inne med locket på för jämn värme över hela

Ja tack för svar.
Konservpåsen i grytan kräver en stor gryta eller vid gryta. Måste erkänna att jag blev förvånad över hur lång tid det tar att värma konservpåsen i vatten. Tänkte mig nog någon hittat på något smart. Men å andra sidan man har diskat grytor tidigare.
 
Vik påsen på mitten och ställ den i kastrullen. Fyll upp med vatten och koka upp. Aldrig haft problem med det..
I fält värmer vi två påsar åt gången på så vis.
 
Typ. Gör om och gör rätt. Tar åt mig och skall fortsätta testa.
Vilken gryta använder du? Själv har jag haft Trangia 27.

Bara kört dom i försvarets Soldatkök 10. Dvs Optimus Solo-grytan. Lite högre än trangiakärlen, men borde fungera det med. Vänd den efter en stund om den inte kommer ner helt under vatten. Eller ha lock på.

Behöver inte ens koka vattnet. Räcker att det blir rejält varmt och sen låta det stå en stund och dra ett tag. Så spar man gas också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Mjukkonserv Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...