Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk

Hej!

Jag har fått den briljanta (korkade) idén att cykla genom Sverige i sommar. Från Treriksröset/Kilpisjärvi -> Smygehuk.
Det ska dock nämnas att jag är en nybörjare och har som längst cyklat 3 mil på en dampirra. Jag vill dock göra det här, och med en enorm vinnarskalle och utan tidspress ska det gå. Men har en mängd frågor som jag gärna vill ha svar på.

Cykel:
Vad rekommenderar ni för cykel? Gärna länkar till lämpliga cyklar. Blocket, eller nya?
Bör man ha någon silikonöverdrag på sadeln? Något ni rekommenderar?

Boende:
Törs man tälta eller ska man bo på vandrarhem längst vägen?

Mat:
Vad är lämpligast, att köpa efter vägen, ha med sig osv?

Kläder och packning:
Vad bör man ha för väska? Cykelväska över pakethållaren? Ryggsäck?
Vad ska man cykla i för kläder, något speciellt? Tights? Shorts?

Resväg:
Vilken väg är lämpligast/roligast/mest sevärd? Via inlandet eller efter kusten?
Är det svårt att börja vid Treriksröset, ska man snarare satsa på att cykla från Kilpisjärvi?
Hur tar man sig lättast dit med cykel, packning osv?

Budget:
Hur mycket pengar ska man räkna med att hela kalaset går på? Med en lämplig cykel, pengar efter vägen osv.

Säkerhet:
Vilka vägar bör man ta för att inte riskera så mycket trafik/bli påkörd?

Har säkert glömt en massa frågor men det får komma i efterhand i så fall.
Någon vänlig själ får gärna börja med att svara på dessa och gärna fylla ut med annan matnyttig information.

Tack på förhand! Mvh
 
Om du inte redan har en cykel du vill använda för äventyret vill jag slå ett slag för att du köper en liggcykel.

Du vill cykla långt, och kommer att tillbringa många timmar på cykeln. Då tycker jag att du skall se till att sitta bekvämt, vilket man gör på en liggcykel. På en vanlig cykel sitter du med ungefär halva rumpan, men på en liggcykel sitter du med hela rumpan och lite av ryggen.

Dessutom har du fördelen av att kunna använda ryggstödet för att ta spjärn om du måste trycka extra hårt på pedalerna.

I skrivande stund finns det några olika modeller på blocket som kan vara värt att undersöka om du har någon i närheten.

Jag ser egentligen bara två nackdelar med en liggcykel: de är dyrare än vanliga cyklar, eftersom de tillverkas i så små serier, och man har inte riktigt samma överblick över vägen när man sitter så lågt. En del liggcyklar är dock högre än andra, så du kan vilja testa olika versioner.
 
Kreditkortstouring eller camping är det val du bör göra först. Hur mkt tid vill du lägga?

Trivs du i tält? Att tälta är enklare på vissa sätt du hittar lätt lämpliga ställen ute i spenaten när du är trött och campingar är bra då och då för tvätt dusch samt ladda mobilen om du vildcampar mest.

Vandrarhem och B&B är det andra alternativet.

Cykelmodell är inte avgörande men bockstyre har fördelar. Finns en bra bok "The long distance cyclists handbook".

Kolla in Sverigeleden
http://www.svenska-cykelsallskapet.se/page_1197975708156.html

Thure
 
Mellan landsvägen och treriksröset är det cykelbärning som gäller. Därför är lätt cykel att prioritera om den skall med där.

På vägarna gillar du en cykel med lång hjulbas och rejält försprång.
Ryggsäck cyklar ingen klok med, du vill ha låg tyngdpunkt oavsett cykel.

Cykelkläder är bekvämast och de torkar snabbt efter tvätt.

Cykelval är efter tycke och smak.

Hur kommer du upp till startpunkten?

Som vanlig gäller ju lättare utrustning du har ju mindre behöver du lyfta över backarna.

Cykelvagn är ett alternativ om du skall campa.

go tur
 
Ta reda på vilken väg Sverigetempot tar, så har du en idé om bra vägval.

Cykelval, klädväl, matval, boende och mm som bestämmer budgeten beror ju helt på HUR du vill göra? Och vad vill du får ut av det?

Om jag av någon anledning absolut skulle vilja cykla den sträckan, vilket inte lockar då norra halvan känns rätt tråkig med skog och åter skog, och inte hade några prylar att starta med eller budgetrestriktioner så skulle kreditkortstouring på liggcykel vara förstavalet. Helst ska cykeln ha kåpa också.
 
Håller med om mycket av vad som skrivits ovan.

Fördelen med Sverigeleden är lågt trafikerade vägar vilket kan vara skönt i stället för Europavägarna där majoriteten av bilarna håller > 100 km/h och där man känner sig mera utsatt som cyklist.

Sverigeleden är sannolikt inte det allra kortaste vägvalet.

Liggcyklister syns inte lika bra som konventionella cyklister vilket är en nackdel.
Att välja liggcykel är svårare än att välja lämplig konventionell cykelmodell. Bara att få till provcyklingar är knepigt.

Thure
 
Har en bekant som är liggcyklist, när hans hoj var ny ville han frälsa mig, men han är 10 cm kortare än mig, med mer än 10cm kortare ben än mina. Hans hoj passade inte mig.

Det är den enda liggcykeln jag försökt pröva. Har kikat på flera både i bodar och i terrängen.

Sen har vi olika modeller av vanliga i samlingarna för olika bruk och utlåning.

go tur
 
Tack för alla svar!

Liggcykel är nog inte aktuellt för min del. I så fall en vanlig cykel. Tror ni det funkar att låna en sportcykel typ?

Mer info jag bör ha?
 
Fröllan

Har cyklat genom Sverige, och tyckte det var helt okej att cykla inlandsvägen ner till Mora. Därefter valde vi mindre vägar.
 
Kommer bli en härlig tur!

Mitt först och främsta tips är att starta resan, upptäck och utforska cykeltouring på ditt egna spontana vis utan att ha allt planerat i detalj på förhand, det blir ändå inte som du planerat utan mycket mycket bättre.
För mig handlar cykeltouring om friheten att färdas fram med cykel och uppleva destinationen vartefter möten med lokalbefolkning, djur och natur sker.

Om du ska starta tidigt på sommaren kan det vara idé att cykla från söder till norr. Ska du cykla sent på sommaren så kan det vara bättre norr till söder rent temperatur och vädermässigt.

Skönt att ha med tält så att man har friheten att stanna vart man vill. Har du bara bra med vatten så klarar du dig alltid på cykeln. Mat är smidigast att köpa eftersom. I Sverige är det sällan nödvändigt att handla mer än för samma dag, nästa dag.

Cykel rekommenderar jag en enkel hybrid/touring cykel. Behöver inte kosta mycket. Två Cykelväskor bak är minimum. Jag har även cykelväskorna fram. Tält och en dagsryggsäck spännar jag fast på pakethållaren bak.

Men som sagt nr 1 är att ge sig av. Sluta lyssna på alla experter och oroliga släktingar och bara åk så öppnar du upp portarna till en fantastisk värld och sätt att upptäcka vår planet på.
 
Skulle lyssna på nissesson. Liggcykel känns overkill. Vanlig hybridcykel med väskor eller cykelvagn. Testa några sträckor innan. Definitivt tält. Lär ju ta lite tid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5
KristianMattiasson ang. cykelställ för bil Långcykling 4
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
awesome Ang första riktigt långa cykeläventyr Långcykling 15
chrille_g Ang. visum i kombination till cykelresa Långcykling 3
flindra En nybörjarfråga ang. bromsar Långcykling 10
erikahl ang landsvägstävlingshjul, vad är lättast/tåligast? Långcykling 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.