Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara?

Cyklar består av begriplig teknologi men många delar av cykeln kräver underhåll och viktreducering leder till kompromisser. Dessutom finns massor av fabrikat och modeller. En typisk materialsport.

Därav dessa ändlösa och givande diskussioner.

Jag gillar det. Dessutom gillar jag att cykla. Ser ingen motsättning.

Thure
 
Man behöver inte ha följt "Långcykling" på Utsidan särskilt länge för att inse att de som skriver och söker råd om cyklar och utrustning har ingen eller väldigt liten erfarenhet och kunskap om cykling och cyklar.
"Hej! Jag är en kille/tjej på xx år som planerar att cykla till Vladivostok nästa år. Jag har inte cyklat särskilt mycket förut och kan inget om cyklar och behöver lite tips. Vad tror ni om dessa cyklar?" och så kommer
det några länkar till cyklar som på sin höjd kostar 6000:-. Den eller liknande inledningar på trådar har vi väl alla sett?
Det finns även ett flertal mycket kunniga cyklister på forumet som då förfasar sig över detta och skriver en massa välmenande råd i tråden. Problemet är att dessa oftast inte är touringcyklister med vana att cykla med packning.
(Den som är en van och hängiven cyklist gillar troligen inte att cykla med packning då det förtar nästan hela nöjet med själva cyklandet.)
Därav dessa trådar med "krig" mellan dem som ser det som en bedrift att cykla långt med en massa packning på en cykel som är så billig som möjligt kontra cyklisterna som gärna spenderar en månadslön eller två på en cykel (och som kanske äger flera i den prisklassen).

Tänk om någon skulle skriva i "Fjällvandring": "Hej! Jag är en kille/tjej på xx år som planerar att vandra i Sarek nästa sommar. Jag har inte vandrat särskilt mycket tidigare och kan inget om utrustning och sånt och behöver lite tips. Jag tänker bära all min packning i två plastkassar och undrar om ICAs eller Coops är bäst?"

Med det vill jag säga att jag är övertygad att långcyklandet blir både lättare och roligare om man lägger ner en slant på sin cykel. Att bygga ihop sin cykel själv ger många nyttiga kunskaper som ökar självförtroendet inför eventuella mekaniska problem under turen.
 
Det positiva med att bygga själv alternativt bygga om en billigare vilket jag gjorde 2009 (Marin Muirwood 2008 års modell för 5 900:- i svensk butik som idag rullat uppåt 15 000 km på varierande terräng) är att man som någon skrev skapar en mer unik modell som kan vara en kul grej, i alla fall för min egna del. En annan positiv sak är att man lär sig lite på köpet som kan vara bra ute på vägarna. Att köpa en "färdig" för 20 000 eller vad de nu kostar skulle jag nog aldrig göra, för dyrt och inte värt kosingen enligt mitt tycke och smak.

Hellre lite billigare cykel och komma iväg än en dyrare och helt perfekt cykel och aldrig komma iväg...
Långfärdscykling handlar om att resa med cykeln som transportmedel och inte cykling med en resa som bihang enligt mig. Cykeln är till för att skapa den frihet som man vill ha. Säkert folk som inte håller med mig om detta dock :p.

Summering: Skit i det dyraste och billigaste och ta något mellanting som du kan bygga vidare på.

Mvh Daniel
 
Min enda resa gjorde jag med en nöjesmaskin som var byggd med dyra komponenter och precisionschassie. Det märks när man cyklar och det var halva nöjet. Ångrar det inte en sekund. Man märker skillnaden på priset på växelsystem. Speciellt efter tusen mil. Har man bara resan som mål kan man plåga sig fram på vad som helst men att blåsa förbi racercyklande träningscyklister på en fullastad touringcykel i 40+ kilometer i timman är jävligt trevligt. Fick också kommentaren att jag ligger på hårt i uppförsbackarna. -Går det uppför? Kunde man fråga då. Mest för att ge andra dåligt självförtroende. Jag är en dålig människa.
 
Oj, vilken debatt jag har skapat och det var inte ens meningen. Min åsikt är att det finns delar och cyklar av olika kvalité och för olika behov. Men om inte cykeln motsvara det behov man har så blir cyklingen inte speciellt rolig. Sak man ut och cykla på en långtur, så är det väl cyklingen och upplevelsen som är det viktigaste. Att då behöva mecka under resan för att cykeln inte håller förstör ju upplevelsen av resan tycket jag. Det jag vänder mig lite emot att oftast blir råden på detta forum lite extrema, men följd av att priset sticker iväg. Åter till bygget! Jag har tyvärr varit bortrest till och från så jag har bara lyckat med att montera styrlager på ramen, med hjälp av ett egentillverkat verktyg. Verktyg för att montera styrlager är väldigt dyra, så vi något gammalt tips på nätet så tillverkade jag ett. För att få lagerskålarna att bottna riktigt i ramen så tog jag en hammare och en träbit och kackade in lagerskålana den sista biten. Skålarna är av stål så de blev inte skadade av det. Lager ett PRO som blev över från en renovering av en gammal MTB (lagret som satt på cykeln behövde bara lite nytt fett och en justering). Nästa steg blir att montera vevlager. Jag har skicka med bild på ramats och lager+verktyg.
 

Bilagor

  • IMG_0329.jpg
    IMG_0329.jpg
    62.8 KB · Visningar: 590
  • IMG_0331.jpg
    IMG_0331.jpg
    44.4 KB · Visningar: 571
Cyklar består av begriplig teknologi men många delar av cykeln kräver underhåll och viktreducering leder till kompromisser. Dessutom finns massor av fabrikat och modeller. En typisk materialsport.
Därav dessa ändlösa och givande diskussioner.
Jag gillar det. Dessutom gillar jag att cykla. Ser ingen motsättning.
Thure

Man behöver inte ha följt "Långcykling" på Utsidan särskilt länge för att inse att de som skriver och söker råd om cyklar och utrustning har ingen eller väldigt liten erfarenhet och kunskap om cykling och cyklar.

+1 !! Thorn Special or Nishiki pendlare med skivbroms -- ? Up to you ! Själv har jag cyklat många tusen mil genom europa på en något modifierad Jake-the-Snake cykelcross !
 
Kona minute?

Hur passar Kona minute som långfärdcykel? Den verkar stadig och stabil men lite dåliga växlar etc. Det sitter typ altus och alivio på.
 
Kona Minute skulle säkert fungera som långfärdscykel och det verkar finna plats för mycket bagage där bak. Kanske blir den lite baktung om man inte lastar lite bagage fram också. Växelreglage och bakväxel kan man ju lätt uppgradera till t.ex. Shimano Deore som är en prisvärdgrupp tycker jag.
Ramen på en cykel är viktigast, det är cykelns hjärta, allt annat går ju att byta ut om man vill. När jag starta de här tråden, så tänkte jag att jag skulle bygga en cykel med komponenter som inte är de dyraste finaste som finns utan komponenter som ändå tillräckligt bra. Många gånger är det så att de dyraste komponenterna innehåller lösningar och material som är till för att minska vikten, men att funktionen inte är jätte mycket bättre. Ett exempel är Shimano, där funktionen Deore, LX och SLX är nästan lika bra som XT och XTR. Det är även så att de billigare grupperna håller längre det finns ”mer att slita på”. Man använder stål istället för aluminium eller kolfiber, vilket ger en längre livslängd. Ett märke som också oftast är pris värt är PRO, när det gäller styren, sagdelstolpar osv.
Åter till bygget! Jag var lite snabb sist när jag sa att jag var klar med styrlagret, för att få dit ringe som ska sitta framgaffeln så fick jag ta till en träbit och en hammare, men efter en del knackande kom den på plats. Dags att mäta längden på styrröret, så dit med neder lagret och i med framgaffeln i ramen. På med det övre lagret, mellan ringarna utom en (på ca: 2 mm) och sist på med styrstammen. Sen var det bara att göra ett märke i styrstammen och sedan ta isär allt igen. Fram med bågfilen och såga av styrröret (var nog med att få det rakt). Fetta in alla delar och ihop allt igen.
 

Bilagor

  • IMG_0345.jpg
    IMG_0345.jpg
    67.1 KB · Visningar: 421
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
lodynator Bygga om en dbs classic till längfärdshoj Långcykling 1
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
ellep69 bygga cykel Långcykling 15
emet Bygga cykel Långcykling 16
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
Multi S. Bygga cykel Långcykling 18
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
Rendar Vad kostar en långfärdscykel? Långcykling 126
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
skogsflicka Scott Timber som långfärdscykel? Långcykling 26
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
kristiankorn Nishiki 501 som långfärdscykel? Långcykling 2
Flyrib Feedback på långfärdscykel Långcykling 12
ViPER^- Fattigmans långfärdscykel? :) Långcykling 6
Vaalz Långfärdscykel? Långcykling 36
hannulan Speciellt med långfärdscykel Långcykling 14
Karpaterna.se Val av långfärdscykel Långcykling 34
I.P Fungerar styränsväxel på långfärdscykel? Långcykling 6
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
Daniel XY Långfärdscykel Långcykling 6
flindra En bra långfärdscykel? Långcykling 146
Vildkatt Reparationsbok för långfärdscykel? Långcykling 1
pher_ Kona Dr. Dew som långfärdscykel? Långcykling 10
L-E Långfärdscykel Långcykling 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...