Viktigt sitta fast i pedalerna?

Själv så föredrar jag att cykla med spd. Spd skor funkar även utmärkt att gå kortare sträckor med.
Spd-sl däremot är direkt olämpliga att gå i...
 
Nu finns det ju utmärkta treckingskor med SPD klots under, det är inget som helst problem att kombinera cykling och vandring,
 
Har spelat badmington i SPD- skor redan på nittiotalet. Ingen nyhet men kanske är de bekvämare nu. Har svårt för att förstå hur det skulle kunna vara skadligt att använda muskler som används i ett vanligt löpsteg. Ska kolla länken vid tillfälle.
 
Det artar sig till en ändlös diskussion typ skädda kontra roder på kajak.

Finns argument för bägge uppfattningarna.

Fast argumenten väger olika mycket för olika personer...

Thure
 
Har svårt för att förstå hur det skulle kunna vara skadligt att använda muskler som används i ett vanligt löpsteg.

Se länken.

När du springer och lyfter på benen, hur mycket mer än benens egen vikt lyfter du då? När du cyklar med spd och drar uppåt, hur mycket mer än benens egen vikt drar du då?

.....
 
Har man X energi så kommer man Y långt. Cyklar man snabbare och gör av med energin fortare så kommer man endå inte längre. Ungefär som att jämföra att cykla på två olika växlar, på ena behöver du trampa mkt färre varv men mkt hårdare = totalt sett samma mängd förbrukad energi

Slutsats: Att sitta fast i pedalerna kan med rätt teknik* och vana göra att du kan cykla snabbare och göra av med mer energi på kortare tid. De är alltså bara bättre om syftet är att cykla snabbt på kort tid. + att det att döma av tråden är en smaksak, vissa gillar det och andra inte. Finns inget rätt eller fel, sämre eller bättre. Bara att prova, tänk på att vara försiktig så du inte skadar dig som en del här i tråden gjort pga fastsittande i pedalerna..
Du gör det för enkelt för dig. Det här är inte så idealiserat som en liten vagn på ett friktionsfritt plan... Prova själv att växla ner på den allra lägsta växeln och cykla till jobbet, du kommer inte alls att göra av med lika lite energi som du hade gjort vid ett mer lämpligt växelval.

(*i länken som finns här i tråden om "myten om fastsittande pedaler" framgår att den teknik som är effektiv vid fastsittande pedaler är hälsoskadlig samt att bäst effekt faktiskt går att uppnå med "traditionell" tramp-teknik.)
Jag har fortfarande inte lyckats hitta den där länken, vänligen klistra in den igen :).
 
Givetvis är det så, men att släpa på ett par extra specialskor samt specialtrampor när man cyklar under längre tider är enligt min smak absolut inget måste. Har SPD på min MTB och älskar det, men skulle inte dra genom Afrika med dessa exempelvis :D.

Människor har i tiotusentals år gått barfota, det fungerar följaktligen också utmärkt och är jämförbart med att cykla i vanliga skor/sandaler
 
Har SPD på min MTB och älskar det, men skulle inte dra genom Afrika med dessa exempelvis :D.

Måste bara fråga. Varför skulle du inte använda SPD genom Afrika?

Jag använder SPD överallt och året runt, det enda som stör mig är att på vintern byggs det ofta upp tjock is runt klossen i sulan och det blir fruktansvärt halt på vissa golv... Har nog gjort fler vurpor inne i mataffären än vurpor pga att jag glömmer vrida ur foten.
med det är jag det...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.