Viktigt sitta fast i pedalerna?

Jag ska ut snart och cykla till Frankrike. Packningen är klar och allt, det enda jag går runt och funderar på är om jag ska lägga tid på att sätta fast såna remmar på pedalerna så man sitter fast? Biltema har ju..

Problemet är att mina nuvarande pedaler inte har hål för att skruva fast något, så då måste jag hitta nya pedaler.

Hur värt är det att sitta fast med fötterna?

Tack!

Culus
 
Man sparar energi på att använda cykelskor och SPD-pedaler, remmar och vanliga skor är ingen bra idé. De används bara i extrema situationer när man av någon anledning inte kan användacykelskor t ex i extrem kyla.
 
Sitter man fast med fötterna är det som att kunna simma med olika simstilar. Det finns många sätt att trampa en cykel. Att tänka på är att man kan komma upp i belastningar på knäna som vida överstiger det normala. När jag var tävlingscyklist på motionsnivå hade jag ett pedaltryck på dubbla kroppsvikten.Det sker när man i princip låser benen och häver sig framåt. Att kunna hjälpa till att dra lite när foten är på väg upp är ganska bra. Sen kan man lära sig att trycka bakåt och framåt också. Då har man till slut det som kallas rundtramp. Det kan låta en smula egendomligt men när jag var som mest vältränad någon gång för över två decennier sedan hade jag svårt med att hålla fötterna på pedalerna om skorna inte satt fast. Rundtrampet var så inarbetat.

Det finns även en säkerhetsaspekt att sitta fast: Man tappar svårare pedalen i ett oväntat gupp eller svår terräng. I mountainbikingens barndom fanns speciella korgar att sätta på pedalerna för att man inte skulle glida av pedalen framåt. Det var i samband med att clipspedalerna började komma ut på marknaden på allvar. 1990 ca.
 
jag har användt sådana en gång och då ramade jag och slog mig fruktansvärt pga inte kunde sätta ner fötterna i marken. med andra ord: det krävs vana för att det inte ska vara farligt. (beror kanske lite på var man cyklar också)
 
Hej, Culus!

Min cykel är utrustad med kombipedaler. Ena sidan har SPD och den andra sidan är vanlig. I början när cykeln var ny och på min första cykelsemester så använde jag skor med SPD. Det är en fördel att man sitter fast i pedalerna och att skorna därmed inte kasar runt. Men jag trivdes inte riktigt med det systemet. Sen följde några cykelsemestrar med ”vanliga” skor. Jag upptäckte då att när skorna inte satt fast så kasade de ut i sidled på pedalen, speciellet vid regnväder när pedalerna och skosulorna blir våta. Och det irriterande mig att få hålla på att flytta på skorna ideligen.

Så jag köpte på Biltema de clips som du skriver om. Sen jag köpte dem har jag använt dem på tre eller fyra cykelsemestrar och färdats c:a 700-800 mil på de turerna. Sen det första paret har jag köpt ytterligare ett, då remmarna på det första paret blev utslitna. Det blir lite nötning på remmarna då skorna kommer i kontakt mot dessa. Jag tror att det första paret höll i c:a 400-500 mil.

Jag är nöjd med dem, då de förhindrar den sidokasning av skorna som irriterade mig. Vid ett tillfälle när jag skulle stanna cykeln, och hjulen närapå slutat rulla, så fick jag inte ut benet tillräckligt fort för skon hade hakat fast i remmen lite grann, och jag välte. Jag klarade mig undan med ett skrubbsår på det ena benet och gladdes åt att ingen hade sett den malören.
För övrigt hände mig en liknande groda när cykeln var ny och jag använde SPD. Jag glömde av att skorna satt fast och hann inte med att få loss dem.

Mvh Hans-Åke
 
Sitta fast i pedalerna

Det handlar om vanor. Det är otvivelaktigt så att man sparar energi på att ha clips eller SPD. Själv lärde jag mig aldrig att utnyttja dessa finesser. Jag har cyklat otaliga långlopp och 15 vätternrundor, varit på cykelsemestrar med vanliga pedaler. Gör som du tycker känns bekvämast
 
Spd ska i början ställas in så löst att man kan rycka loss foten. Jag har en stelopererad lillfinger för att jag vält på grund av fastsittande fot så det är livsfarligt. ;)
 
För min del kör jag med SPD vinter som sommar på mina 3 pendlarcyklar. Nackdelar är bara om jag skall gå långt i terräng med cykelskorna.

Se till att välja cykelskor som dina fötter trivs med och "cleats" dvs metaĺklossar med lite vridspel och passa in placeringen av klossen väl under trampdynan.

Thure
 
Är SPD pedaler verkligen effektivare???? Har läst så många gånger att det bara är en myt att dom skulle vara effektivare.
Jag har själv bara provat kortare stunder men gillade inte att sitta fast..... Nu kör jag med plattformspedaler och är nöjd med det. Men en fördel med SPD är ju att foten inte kan slinta!! Fast det är ju samma med remmar.

http://www.bikejames.com/strength/top-3-clipless-pedal-myths/
 
En fördel med att inte välja SPD pedaler är att du har mer skor att välja på. Jag cyklar i lätta ventilerade löparskor som är svala när det är varmt och torkar snabbt efter regn.
 
Testa...

...själv ogillar jag att sitta fast i mina pedaler, använder aldrig SPD eller clips...smaken är som...

//J
 
Det är två olika tekniker att trampa, med clips eller SPD trampar du neråt och drar uppåt. Men normala pedaler trampar du neråt. Det säger sig självt att mer tillförd energi under längre tid gör att det går fortare.
Men tekniken behöver nötas in.
SPD skor är sämre att gå i, själv kör jag med korgar och luftiga franska cykelskor med normala sulor sommartid och vintertid med grövre skor och större korgar.
Sitter du helt fast är det fel, du måste givetvis kunna ta dig loss för stopp och finlir.
go tur
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...