Väskor fram och bak

Riktigt tunga väskor lågt fram gör att styrningen blir tung och typ överstabil men håller förstås med om att framhjulet är starkare än bakhjulet. Paketcyklar har främre pakethållaren fastsvetsad eller fastskruvad i ramen och inte framgaffeln och det är en bra variant.

Bakväskorna kan konkurrera med hälarnas utrymme och en långfärdscykel har därför ofta förlängda kedjestag jämfört mtb eller racer.

Värt att känna till att en tungt lastad cykel kan vara svår att parkera på stöd. Risk att överbelasta ramen vid stödinfästningen om den sitter vid vevhuset.

Blir lite komplicerat att diskutera detta även på trikes eller tvåhjuliga liggcyklar som kan se rätt olika ut avseende hjulstorlek hjulbas etc där har jag inte nån koll.

Thure
 
Jag har kört med:

# Stora bak och små fram
# Stora bak och fram
# Små bak + en säck med prylar och en mindre säck i fram (inga framväskor)
# Stora bak + en säck med prylar (inga framväskor)

Oftast har jag även haft en styrväska. Alla alternativ har fungerat bra, styrningen har inte varit något problem alls. Det enda alternativet som jag aldrig kommer att köra med igen är det sista (då hade jag en superliten styrväska, en kamerabag typ) eftersom främre delen blev för lätt (körde även utan själva pakethållaren i fram) och stegrade sig när jag ledde hojen uppför dåliga grusvägar. Eftersom det var svårt att ha kontroll över cykeln med så ojämn vikt så slirade även bakhjulet och stenar skar sönder sidorna på bakdäcket. På bra grusvägar eller asfalt så spelade vikten mindre roll. Men nästa tur ska jag ha prylar där fram också - även om den totala vikten på ekipaget blir tyngre.

Ingångspåståendet stämmer ju inte med resten av vad du skriver... :p
 
Vad för cykel man har borde också ha betydelse. En riktigt stabil cykel som tex LHT:n lär ju gå bra vad man än har för konstellation ( som The_Lost_Cyclist använder om jag minns rätt) om man då inte har massvis av packning, men då måste man ändå packa fram och back. Man vill kanske inte heller att det bara ska "gå bra" utan bättre än så.

Jag hade stora väskor fram och mindre bak för att dela upp belastningen på däcken lite mer jämlikt men också för att hälarna slog i om stora väskorna var bak :) Tyckte att stabiliteten var bra förutom när man börjar vingla fram p.g.a utmattning men då går det ju inte heller så fort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Frosten Väskor fram . . . Långcykling 2
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
rimn Hur gör ni med alla väskor vid kortare stopp? Långcykling 18
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Vildkatt Vaude/Ortlieb Väskor? Långcykling 14
a_gilljam Är dessa väskor nåt att ha? Långcykling 8
Swedish Berman Förslag till cykelvagn/väskor Långcykling 0
skog1 Cyklvagn eller väskor? Långcykling 13
Väskor och dämpad gaffel Långcykling 7
Henrik.nu Lampa fram Långcykling 0
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
hijk Vaude aqua back fram Långcykling 12
Moniqan Prisvärda pakethållare fram och bak Långcykling 7
Jansson_ Dubbla däck fram? Långcykling 29
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
Johnboy Pakethållare fram Långcykling 10
jomeon Väskorna fram eller bak? Långcykling 10
Svenjohansson Visa fram däcket ! Långcykling 41
jontte00 hög låg pkt hållare fram? Långcykling 1
thureb Kransar fram. Långcykling 8
thureb Bromsa på fram respektive bakhjul Långcykling 16
stellan Kullager -fram Långcykling 2
NikitaBa CYKELVÄSKA ca 20l mellan pannierväskorna bak Långcykling 5
mordarsnigel2 Lowriders bak? Långcykling 24
liquidmonkey camel bak LOBO---var??? Långcykling 2
mördarsnigel PAKETHÅLLARE BAK Långcykling 1
stellan Hur tar jag av kransen bak - vilka verktyg Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.