Liggcyklar

Kul med ännu en cyklist som vänder sig till andra modeller än den traditionella diamantramen av cyklar. Jag önskar dig lycka till med din nyfunna vän och hoppas att ni får många trevliga mil ihop!
 
Jag är inte väldigt erfaren som cyklist och ännu mindre som långfärdscyklist men jag är väl medveten om varför det inte har blivit mer cykling tidigare. Det har varit smärtsamt och gett mig mest negativa upplevelser. Jag hade alltid ont i rumpa, nacke, handleder och rygg när jag cyklade min konventionella cykel.

Nu har jag aldrig ont och det känns som man skulle kunna cykla hur länge som helst bara orken i benen räcker till. Jag har börjat ett nytt liv med liggcykel och det är en fantastisk upplevelse att få den positiva sidan av cykling men ändå slippa att det gör ont.

Visserligen har jag länge sneglat på liggcyklar men har nog tyckt att de är väldigt dyra cyklar och dessutom kändes det lite osäkert att skaffa en cykel som man inte vet om man kommer att gilla.

Som tur är så tog jag beslutet att beställa en Easy Racer Tour Easy från tillverkaren i USA. Detta är en klassisk amerikansk liggcykel som har funnits sedan tidigt 80-tal och har vunnit flera hastighetstävlingar.


Den är väl beprövad och ansedd som vägledande lwb recumbent (liggcykel med lång hjulbas) och den är vanlig som touring liggcykel i USA.

Har ingen erfarenhet av andra varianter av liggcyklar så jag kan inte göra en personlig jämförelse men jag gillar konceptet med lång hjulbas för det gör den trygg i höga farter, lätt att sätta ner fötterna, bra sittställning med god uppsikt över trafiken, bekväm, funkar bra på grusvägar eller asfalt, samma ögonhöjd som bilister, snabb med rätt cyklist, lätt att lära sig cykla.

Jag ser verklig fram emot många långfärdsäventyr med denna cykel!!!!

Hoppas du gillar den. Ser dock en klar nackdel då frontytan inte kan vara så mycket mindre än på en konventionell cykel. Det är ganska typiskt för produkter från USA att de har missuppfattat hela grejen. Sak nummer två jag ställer mig skeptisk till är ramgeometrin. Det är inte precis en sportig framaxel på den. Ron Mc Gerity träffade jag i Norge. Han cyklade liggcykel byggd i samma stil. /J
 
Vet inte om det är typiskt för amerikanska liggcyklar...... Det finns väldigt många tillverkare med olika varianter. Jag ser nog i första hand till att cykeln är praktiskt hanterbar i trafik och bekväm. Det är inte hastighetsrekord eller tävling jag är ute efter utan att njuta av att kunna cykla utan smärta och gärna länge. Vill du förbättra aerodynamiken finns det kåpa till den. Jag är inte tillräckligt stark för att ha någon nytta av kåpa.....du måste nästan snitta över 30km/t för att det ska ge någon effekt.
Vet inte riktigt vad du menar med ramgeometrin???
 

Bilagor

  • Aerodynamik6.jpg
    Aerodynamik6.jpg
    59.9 KB · Visningar: 728
  • Aerodynamik7.jpg
    Aerodynamik7.jpg
    65.1 KB · Visningar: 728
Skönt att höra dina argument. Det får mig att tro att du valt rätt modell av cykel. Jag förknippar liggcykel med en mer ergonomisk liggande ställning i förhållande till vinden. Dina argument talar för att du tänkt genom ditt val av cykel. För mig betyder det en stor del av hela grejen. Som Jan sa: Hoppas att du gillar den, då kan det ju lika gärna vara en gammal model av trögtrampad militärcykel. Du har en bild av en cykel du sökt och du har hittat den, det är bara att gratulera! Jag ser gärna att det kommer flera modellera av cyklar som skiljer sig från den gängse standarden, så kallade felcyklar av vissa liggister, ett ganska passande namn på en cykel som skapar så mycket problem för användaren.
 
Jag har för liten erfarenhet av liggcyklar för att uttala mig men skulle gärna testa mera. Min bekant cykelpendlar mellan Älta och Stockholms Universitet vid Frescati dagligen på tvåhjulig liggcykel dvs tvärs genom Stockholm vilket jag är rätt imponerad av. Han sitter relativt högt (26 tums hjul både fram och bak) vilket torde ge bättre trafiköverblick och synbarhet för andra trafikanter än en lägre cykel med mindre luftmotstånd.

Pelles hemsida ger mer info om hans två och trehjuliga liggcyklar http://www.big.su.se/cyber1/qr2.htm http://www.big.su.se/cyber1/qr1.htm
Han var med i TV4:s program Club Cykel för ett par månader sedan inlägget börjar ca 4:50 in i programmet http://www.tv4play.se/program/club-cykel?video_id=3181688

Thure
 
Senast ändrad:
Han drar onekligen upp en kul jämförelse med läderbrallor o liggcykel: man känner sig som en kung, men ser ut som en tönt. Jag är rädd för att det ligger ganska mycket sanning i detta, även om många tycker att min cykel ser ball ut.

De tycker dessutom att det ser jobbigt ut när de ser mig ligga ner o cykla. Jag brukar nu mer svara: Konstigt? De flesta personer jag känner sitter hellre och ser på tv i en tillbakalutad fåtölj än framåtlutad på en cykelsadel :) Det brukar ta en stund innan de har sjunkit in och de förstår vad jag menar.

Det är sorgligt att se en så fin trike bli så utstött och misshandlad som i filmen.
Dock är all reklam för liggcyklar bra, då det finns så extremt få av dem. kul om fler personer får upp ögonen och skaffar sig liggcyklar.
Får vi ingen cykelhandlare i Stockholm där jag bor, blir det svårt för folk att köpa liggcyklar. Som det är nu, krävs det för mycket engagemang för nytillkomna personer som är intresserade av att köpa sig en liggcykel.
 
Han drar onekligen upp en kul jämförelse med läderbrallor o liggcykel: man känner sig som en kung, men ser ut som en tönt. Jag är rädd för att det ligger ganska mycket sanning i detta, även om många tycker att min cykel ser ball ut.

Förrförra helgen (när det var sommar i sommarstaden jag bor i) fylldes till brädden av Kolla!!, WOW!!!, Fett cool cykel!, Så jävla chill!!, En sån vill jag ha!, för att nu inte glömma IIIIIIHHH!!!, SHIIIIIIIITT?! och Du är asgrym!
Känner mig som Gud och behandlas som en megastjärna. Antagligen har jag valt rätt trike. Eller rätt solglasögon.

De tycker dessutom att det ser jobbigt ut när de ser mig ligga ner o cykla. Jag brukar nu mer svara: Konstigt?
Flertalet jag möter ser lätt att det är skönt, men det finns alltid en andel som förväxlar sin ovana vid att se liggcyklar med att det skulle vara obekvämt för den som cyklar. Det knyter sig i synbarken på dem.
Det bästa är att låta folk provsitta.
 
Du har rätt, jag har liknande upplevelser som du. De flesta tittar, en del vänder sig om och de modigaste kommer fram o frågar, oftast kommer då fler o pratar, när de ser att någon annan vågat börja diskutera cykeln. De som provat cykeln blir ofta förvånade hur lätt den är att cykla på. Den ser tydligen tung ut eller uppfattas som svårtrampad. Hur som helst har jag inte träffat på någon som inte gillat cykeln.
Det är onekligen kul att ha något som gör andra så nyfikna att de kommer fram och pratar.


De som provar min cykel når antingen fram och kan då provcykla, de som inte når fram kan bara provsitta. Det handlar inte om vänner eller bekanta, det är folk som kommer fram och pratar. skulle inte lägga ner så mycket energi och besvär för 20 till 40m cykling, de får bara prova, inte låna cykeln :)
 
Provcykling hos detaljist i Sverige verkar gå att ordna hos http://liggcykelcenter.se/om-oss/ i Umeå och hos http://jary.se/liggcyklar.html i Växjö. Finns flera?

Lite krångligt att behöva korta eller förlänga kedjan för olika benlängd på olika personer vilket kanske gör provcykling av begagnade exemplar lite extra besvärligt?

Thure

Till HP och ICE finns en anordning där kedjan går i en extra slinga runt två idlers (trissor) vilket undanröjer behovet att fysiskt förändra kedjans längd vid bomlängdsjustering.
Men egentligen behöver man väl bara ha ett par, tre delningslänkar ganska nära varandra?

Min andra trike (!) har SRAM DD 3x9 bak och tre kedjehjul fram men ingen växel.
När bommen dras ut för en lite längre person kan man välja den lilla klingan fram och kompensera med att ha 3:ans växel i navet. När man istället skjuter in bommen maximalt hakar man på kedjan på den största klingan för att ta hand om längdöverskottet och växlar ner navet till 1:ans växel för att det inte ska bli för trögt.
Detta fungerar inom vissa gränser. Byter jag till den LÅÅÅÅNGA bommen så måste kedjan förlängas också.
 
Jag vet inte om min längd på 182cm räknas som lång eller medellängd. De flesta har i alla fall inte nått fram till pedalerna för att kunna trampa dem runt ett helt varv.
Jag ville ha en sådan arm som du talar om från början, men de på Liggcykelcenter i Umeå, där jag köpte min cykel, avrådde till detta på grund av onödig effektförlust. Denna arm som förlänger o kortar kedjan på ett enkelt sätt, är tydligen till för butiker där flera personer i olika längder ska kunna prova cykeln med rätt inställning, därför valde jag bort denna arm.
Jag har jag även köpt till en vindkåpa på min cykel, den är monterad på främre bommen längst in mot skarven, den går inte att flytta på ett enkelt sätt, allra minst för att okända personer ska ges tillfälle att cykla några tiotals meter.
För övrigt förstår jag dina tankar och de skulle fungera förutom att jag ser ett annat tråkigt resultat av att skjuta in bommen tillfälligt för kortare personer, när man sedan drar ut den igen, kommer man med tiden få synliga och tråkiga repor i lacken där bommen skjutis in o ut upprepade gånger. Beroende på hur känslig man själv är, kan detta slitage kännas mer eller mindre onödigt, speciellt när cykeln är så ny och långt ifrån gratis :)
 
Kedjeväxel har förstås fjädring i bakväxeln som tar upp en hel del slack i kedjan. Men stora benlängdsskillnader måste kompenseras på något annat sätt.

Vilka priser har Liggcykelcenter resp Jary på HP Techniks hojar?

Vad finns att säga om framhjulsdrift respektive bakhjulsdrift på tvåhjuliga liggcyklar (recumbent).

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perosen stulna liggcyklar Långcykling 6
olaf Nyfiken på liggcyklar? Långcykling 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...